۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۷۰۲۵۴۷
امام جمعه موقت کاشان مطرح کرد؛

حقوق متقابل والدین و فرزندان

حقوق متقابل والدین و فرزندان
اصفهان - امام جمعه موقت کاشان گفت: زحمات والدین برای فرزندان با حفظ عزت و احترام به فرزندان است و فرزندان نیز باید عزت و احترام والدین را حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تباریکشنبه شب در تفسیر شرح دعای بیست و چهارم از صحیفه سجادیه که در مسجد آیت الله رضوی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، گفت: برای والدین خود حتی اگر پیر یا جوان، سالم یا بیمار، مومن یا کافر، عادل یا فاسق و مرده یا زنده باشند دعا کنید.

وی با اشاره به اینکه خداوند در ادامه این دعا به دوران حساس کهنسالی پدر و مادر اشاره کرده است، افزود: دوران کهنسالی والدین امتحان و آزمون بزرگی برای فرزندان است و فرزندان باید مراقب باشند از این آزمون سربلند خارج شوند.

حجت الاسلام اسلامی تبار ادامه داد: فرزندان از هر گونه حرفی که سبب رنجش والدین شود باید پرهیز کنند و کریمانه با آن‌ها صحبت کنند و در مقابل والدین خود فروتن و اهل مدارا و دلسوز و غمخوار آن‌ها باشند.

وی با اشاره به اینکه در دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه فرزندان به جای والدین به خود دعا می‌کنند، افزود: موضوع پدر و مادر به اندازه‌ای مهم و با اهمیت است که باید از خدا خواست تا توفیق انجام وظایفه نسبت به والدین خود را داشته باشیم.

امام جمعه موقت کاشان گفت: امام سجاد(ع) در این دعا که احسان به پدر و مادر است از کلی گویی صرف نظر کرده و وارد جزئیات شده است، چرا که کلی گویی مهم نیست بلکه آنچه مهم است جزئیات و بیان مصادیق است.

حجت الاسلام اسلامی تبار ادامه داد: دیدگاه اسلام در مورد پدر و مادر این است که پدر پادشاه خانواده و مادر ملکه خانواده است، چرا که علت خلقت همه موجودات خدا و بعد ازخدا والدین است و والدین علت و واسطه خلقت فرزندان هستند و چناچه پدر و مادر نبودند ما مخلوق نبودیم.

وی افزود: بالاترین نعمت و نخستین نعمتی که خداوند به انسان داده نعمت هستی است و خداوند ما را به کمک پدر و مادر از عالم نیستی به عالم هستی آورده است و در ادامه نیز زحمات والدین همراه با مهربانی و عزت و حفظ عزت و احترام برای فرزندان است.

امام جمعه موقت کاشان گفت: زحمات والدین برای فرزندان با حفظ عزت و احترام به فرزندان است و فرزندان نیز باید عزت و احترام والدین را حفظ کنند.

حجت الاسلام اسلامی تبار ادامه داد: یکی از حقوقی که والدین به فرزند دارند این است که اگر پدر و مادر نسبت به فرزند غضب کردند، فرزند باید در مقابل غضب والدین خود خشوع کند و در مواقع اندوه و خستگی والدین را بر خود مقدم بدانند.

امام جمعه موقت کاشان با اشاره به اینکه اسلام جایگاه والدین را همتراز با جایگاه پادشاه می‌داند، ادامه داد: برای همین است که بعد از توحید والدین هستند./۱۳۰۷/پ210/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات