۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۷۰۳۲۳۹

دستاورد‌های موشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران

دستاورد‌های موشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران
هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران توانسته تا در سال‌های اخیر به دستاورد‌های مختلفی دست پیداکند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان - هوانیروز ارتش یکی از یگان‌های نیروهای مسلح است که دارابودن تسلیحات به روز، مدرن و با دقت بالا جزو ملزومات آن است. جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش و در ادامه آن جهاد خودکفایی هوانیروز ارتش در طول سال‌های پس از جنگ تحمیلی و به ویژه سال‌های اخیر اقدامات مناسبی انجام داده‌اند.

طراحی و ساخت تسلیحات و تجهیزات جدید و همگام با فناوری‌های روز دنیا مهم‌ترین کار آن‌هاست. هوانیروز ارتش علاوه بر اجرای موفق نهضت قطعه‌سازی توانسته سامانه‌هایی همچون دید در شب را برای اولین بار در کشورمان طراحی کرده و بسازد. انواع مختلف موشک‌ها نیز مصادیق پیشرفت‌های هوانیروز هستند.

سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اول اسفند در بازدید از یگان‌های نیروی زمینی ارتش در سیستان و بلوچستان گفت: بالگرد‌های هوانیروز ارتش امروز علاوه بر تجهیز به سامانه‌های دید در شب، به تسلیحاتی دارای برد متناسب با بالگرد‌های روز کشور‌های پیشرفته دنیا تجهیز شده است. همه این موارد نیز در میدان رزمایش تست عملیاتی خود را گذرانده‌اند.

سخنان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یعنی هوانیروز ارتش توانسته به خوبی در مسیر پیشرفت و قدرت‌افزایی حرکت کرده و با وجود تحریم‌ها آنچه نیاز دارد را خود طراحی کرده و بسازد.

سه‌گانه موشکی حیدر، دهلاویه و قمر بنی‌هاشم جزو همین تسلیحات و سامانه‌ها هستند که در سال ۱۳۹۸ با حضور امیر سرتیپ جهانشاهی معاون وقت هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش و امیر سرتیپ خلبان قربانی فرمانده هوانیروز ارتش رونمایی و تحویل یگان‌های عملیاتی شدند.

در ادامه با این سه دستاورد دفاعی بومی آشنا می‌شویم.

حیدر، دهلاویه و قمر بنی‌هاشم؛ سه‌گانه موشکی هوانیروز ارتش

موشک حیدر

این موشک نقطه‌زن برای انهدام اهداف زرهی، تجهیزات زمینی و نفرات جمع شده در یک محل است/ 

نوع: هواپایه با قابلیت انهدام اهداف زمینی

بُرد: ۸ تا ۱۲ کیلومتر

توان نفوذ: یک متر در زره‌ها

ماموریت: درگیری با اهداف زرهی و انهدام نفربر‌ها و تجمعات انسانی

نحوه رویت اهداف: اپتیکی

ویژگی: FIRE & FORGET (شلیک کن و فراموش کن)، نقطه‌زن، قابلیت نصب انواع سامانه‌های جستجوگر برای شرایط مختلف آب و هوایی و دارای جستجوگر تصویری فروسرخ.

حیدر، دهلاویه و قمر بنی‌هاشم؛ سه‌گانه موشکی هوانیروز ارتش

موشک قمر بنی‌هاشم (ع)

این موشک به گفته امیر سرتیپ قربانی به موشک‌های هلفایر آمریکایی شباهت دارند و هوشمند و نقطه‌زن هستند.

نوع: هواپایه با قابلیت انهدام اهداف زمینی

بُرد: بیش از ۸ کیلومتر

ماموریت: ایفای نقش به عنوان موشک هوا به هوا و هوا به سطح

نحوه رویت اهداف: اپتیکی با استفاده از دوربین سرجنگی و سپس تعقیب منابع گرمای هدف، 

ویژگی: قفل بعد از شلیک، قابلیت نصب انواع جست‌وجوگر هدایت تلویزیونی و فروسرخ و توان نابودی اهداف زمینی سبک از جمله خودرو‌های انتحاری.

حیدر، دهلاویه و قمر بنی‌هاشم؛ سه‌گانه موشکی هوانیروز ارتش

موشک دهلاویه هواپایه

این موشک نیز جزو دستاورد‌های بومی هوانیروز ارتش است که به گفته فرمانده هوانیروز ارتش با هدایت لیزری شلیک می‌شود و می‌توان هشت فروند از آن را بر روی یک بالگرد انجام شود. البته نخستین نمونه این موشک برای استفاده زمینی بعنوان ضد تانک طراحی و ساخته شده است.

طول: ۱/۲ متر

وزن: ۲۷ کیلوگرم

وزن سرجنگی: ۴/۶ کیلوگرم

برد: ۸ کیلومتر

هدایت: لیزری خط دید نیمه خودکار

سرعت: بیش از ۲۵۰ متر بر ثانیه

قدرت نفود: یک متر در زره‌ها

ماموریت: مقابله با اهداف زرهی دارای زره واکنش‌گر، قابلیت نقطه‌زنی  و سلاحی ست برای مقابله با ضد زر‌ه‌های سرامیکی.

چرا حداقل برد موشک‌های هوانیروز ارتش ۸ کیلومتر است؟

مهم‌ترین ویژگی و نقطه اشتراک سه موشک مذکور را باید دستیابی به برد حداقل ۸ کیلومتری دانست. این موشک‌ها قادر هستند تا در مقابل اهداف مختلف ایستادگی کنند. از طرفی آن‌ها را از دسترس بسیاری از موشک‌های ضد هوایی کوتاه برد به ویژه دوش‌پرتاب‌ها مانع می‌شود.

دیگر ویژگی این سه موشک را باید افزایش قدرت آتش هوانیروز ارتش اعلام کرد. این تسلیحات نه فقط با افزایش قدرت آتش بالگرد‌های کبری هوانیروز شده و بلکه باعث افزایش سطح حفاظت و بقاء پذیری آن‌ها در میدان نبرد نیز می‌شوند.

ارسال نظرات