۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۷۰۵۰۳۱

توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درباره آزادی نازنین زاغری

توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درباره آزادی نازنین زاغری
خداییان گفت: نازنین زاغری به اتهام جاسوسی برای سرویس جاسوسی انگلیس به چهار سال حبس محکوم شده بود که مدت مجازاتش را به صورت کامل کشیده و بر همین اساس آزاد شده است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده نازنین زاغری و انوشه آشوری، دو محکوم امنیتی که چندی پیش آزاد شدند، گفت: خانم نازنین زاغری به اتهام جاسوسی برای سرویس جاسوسی کشور انگلیس به چهار سال حبس محکوم شده بود که مدت مجازاتش را به صورت کامل کشیده و حبسش به اتمام رسیده است و بر همین اساس ممنوع الخروجی وی لغو و چندی پیش آزاد شده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: وی پرونده‌ دیگری نیز دارد که در آن محکوم به یک سال حبس شده ولی این پرونده تاکنون به اجرا گذاشته نشده است.

خداییان همچنین در مورد وضعیت قضایی پرونده انوشه آشوری اظهار کرد: آقای انوشه آشوری، به اتهام همکاری با سرویس‌های امنیتی کشورهای بیگانه و به جرم جاسوسی  به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود و حدود ۴ سال و ۷ ماه از مدت محکومیتش سپری شده که تقاضای آزادی مشروط کرد.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: وی به عنوان دست مزد مبالغی را از سرویس‌های جاسوسی بیگانه اخذ کرده بود که این مبالغ نیز از وی دریافت شد، لذا با توجه به شرایط سنی و جسمی دادگاه با آزادی مشروط ایشان موافقت و مورد رأفت حکومت اسلامی قرار گرفت و آزاد گشته است.

 

توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درباره آزادی نازنین زاغری

 

نازنین زاغری سال 1395 از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر شده بود و دستگاه قضائی در یک روند دادرسی حکم به 10 سال زندان زاغری داده بود. رأفت اسلامی در حالی نصیب نازنین زاغری شده است که وی بسیاری از دوران محکومیت خود را گذرانده است.

نازنین زاغری از اعضای MI6 یا بخش خارجی سازمان جاسوسی انگلیس است که نقش تربیت نیروی ایرانی در داخل و خارج از ایران برای این سازمان را به‌عهده داشته است.

او همچنین پروژه ایجاد بی‌بی‌سی فارسی در شبکه جهانی بی‌بی‌سی را تدوین کرده است که از نهادهای وابسته به وزارت خارجه انگلیس و زیرمجموعه MI6 است و از بودجه عمومی انگلیس استفاده می‌کند. راه‌اندازی بی‌بی‌سی فارسی تحت پروژه‌ زیگزاگ است که تحت مدیریت محمود عنایت (رئیس کنونی تلویزیون ایران اینترنشنال) به مرحله اجرا درآمد.

زاغری در زمان اجرای پروژه زیگزاگ در دهه 1380 شمسی مبلغ هنگفت 500 میلیون تومان دستمزد را دریافت کرده بود.

این جاسوس 43ساله و سرشبکه دوتابعیتی جاسوسی انگلیس در ایران، همچنین در انحراف بیداری اسلامی در کشورهای عربی که در آن انقلاب شده بود و نیز ایجاد و تداوم انقلاب رنگی در منطقه قفقاز نقش و مسئولیت‌هایی داشته است.

وی تا پیش از دستگیری در ایران، 15 پروژه مستقیم و غیرمستقیم را در منطقه و به‌ویژه در ایران به‌عهده داشت.

انگلیسی‌ها برای مبادله نازنین زاغری که حالا دیگر جاسوس سوخته و مهره غیرقابل استفاده محسوب می‌شود، حاضر شدند 530 میلیون دلار (معادل 14 هزار میلیارد تومان) در اختیار ایران قرار دهند تا این مبادله صورت بگیرد.

برخی آموزش‌دیده‌های این دوره‌ها جمع‌آوری اطلاعات مربوط به حقوق بشر و تحریم‌ها را به‌عهده داشتند و بسیاری از اطلاعات "احمد شهید" گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل از این طریق جمع‌آوری می‌شد و در اختیار وی قرار می‌گرفت.

وی مسئولیت پروژه‌هایی درباره آموزش افزایش سطح مطالبه‌گری علیه حکومت، شبکه‌سازی زنان و ناآرام‌سازی زنان تحت پوشش زنان کارآفرین را به‌عهده داشت.

البته «بی‌بی‌سی» در زمانی که زاغری دستگیر شد عنوان کرد که این جاسوس دستگیرشده هیچ ارتباطی با مؤسسه «بی‌بی‌سی» ندارد که در همان زمان بلافاصله رسانه‌های ایران فیش‌ها و قرارداد زاغری با «بی‌بی‌سی» را منتشر کردند و این یک رسوایی برای «بی‌بی‌سی»، شبکه ملکه انگلیس بود.

ارسال نظرات