۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۱
کد خبر: ۷۰۵۱۹۳

مکتب ولایت از دیدگاه شهید قاسم سلیمانی

مکتب ولایت از دیدگاه شهید قاسم سلیمانی
سلیمانی، تربیت شده مکتب امام است. او با شهادتش، نماد مکتبی شد که آرمانش، رهایی بشر از اسارتِ مستکبران و محوری‌ترین آموزه‌اش، نمایاندنِ راه درست برای رسیدن به آزادی و سعادت است.

گروه سیره امامین انقلاب، خبرگزاری رسا؛ شهید حاج قاسم سلیمانی، بزرگ مردی است که نه فقط مردم ایران، بلکه همه آزادی خواهان جهان مدیون او و رشادت‌های او هستند. سلیمانی، تربیت شده مکتب امام است. او با شهادتش، نماد مکتبی شد که آرمانش، رهایی بشر از اسارتِ مستکبران و محوری‌ترین آموزه‌اش، نمایاندنِ راه درست برای رسیدن به آزادی و سعادت حقیقی است.

انقلاب اسلامی ایران –این پدیده قرن چهاردهم- در عصر سیطره اندیشه‌های الحادی و غلیان دنیا پرستی، راهی نو در برابر بشر گشود تا بتواند از زاویه‌ای دیگر به دین و پیشرفت‌های مادی و معنوی در سایه دین بنگرد. امام خمینی(ره) پرچمدار این نهضت دینی و ملی و شهید سلیمانی نمونه‌ای کامل از تربیت شدگان مکتب اوست. چرا نباید اجازه داد شهید سلیمانی از یاد برود و چرا باید مکتب سلیمانی را برجسته دید؟

سلیمانی به مثابه اسوه و راهنمای آزادی‌خواهان

 بزرگ داشت و یاد مکرر شخصیت‌های فداکار و تاثیر گذار در جامعه که می‌توانند الگوی صحیح رسیدن به موفقیت و سعادت را ترسیم ‌کنند، از وظایف یک ملت است. شهادت حضرت حمزه –که سلام خدا بر او باد- و سپس ملقب شدن ایشان به سیدالشهداء و دستور رسول خدا(ص) به مویه و عزاداری برای ایشان به طور خاص، معنایی روشن دارد. ایشان الگوی راه درست را در چنین شخصیت‌هایی به مردم ‌نمایاندند. از این رو، بی دلیل نیست بزرگداشت شهید دوران ساز حاج قاسم سلیمانی، این همه خشم و کینه در دشمنان این ملت و بعضی دنباله‌روهای منحرف داخلی آنان به وجود آورده است.

اهمیت ولایت در وصیتنامه شهید سلیمانی

شهید سلیمانی با سوزی توصیف نشدنی در یکی از مهمترین فرازهای وصیتنامه‌اش چنین نگاشت:

«خواهران و برادران مجاهدم در این عالم، ای کسانی که سرهای خود را برای خداوند عاریه داده‌اید و جان‌ها را بر کف دست گرفته و در بازار عشق‌بازی به سوق فروش آمده‌اید، عنایت کنید: جمهوری اسلامی، مرکز اسلام و تشیّع است. امروز قرارگاه حسین‌بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی(ص).

برادران و خواهرانم! جهان اسلام پیوسته نیازمند رهبری است؛ رهبری متصل به و منصوب شرعی و فقهی معصوم. خوب می‌دانید منزّه‌ترین عالِم دین که جهان را تکان داد اسلام را احیا کرد، یعنی خمینی بزرگ و پاک ما، ولایت فقیه را تنها نسخه نجات‌بخش این امت قرار داد؛ لذا چه شما که به‌عنوان شیعه به آن اعتقاد دینی دارید و چه شما به‌عنوان سنّی اعتقاد عقلی دارید، بدانید [باید] به‌دور از هرگونه اختلاف، برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید. خیمه، خیمه رسول‌الله است. اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران کردن این خیمه است، دور آن بچرخید. والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت الله الحرام و مدینه حرم رسول الله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی‌ماند؛ قرآن آسیب می‌بیند.»

مکتب ولایت از دیدگاه شهید قاسم سلیمانی

مشخصات خط امام(ره) از نگاه شهید سلیمانی

به بیان مقام معظم رهبری: «سردار شهید قاسم سلیمانی نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود. او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود.» (1)

اما شهید سلیمانی این تربیت یافته برجسته مکتب امام، امام خمینی(ره) را چگونه می‌دید و چه مشخصاتی برای آن می‌شناخت؟ او در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در کرمان، در سال 1396 ضمن برشمردن رمز استمرار پیروزی‌های انقلاب اسلامی، پیروی از رهبری و حفظ انسجام ملی را راه موفقیت ایران معرفی کرد، از خطر اسلام زدایی -اسلامی که عامل پیروزی انقلاب و مانع نفوذ دشمن است- ابراز نگرانی نمود و همچنین مشخصات خط امام و خصوصیات امام را در پنج محور تشریح کرد:

تبیین دقیق جهاد اکبر: امام بابی را به جهاد اکبر اضافه کرد و آن باب عشق و محبت است. شاید این جهت در سطوح بالای کتب دینی مطرح بوده اما این حبّ، توسط امام تبدیل به یک مدرسه شد. در دفاع مقدس ما چیزی که باعث شد شهدای ما از همه تعلقاتشان عبور کنند و به آن جایگاه رفیع برسند همین مدرسه امام بود. این نشات گرفته از جهاد اکبری بود که امام تاسیس کرد.

مهندس و معمار اسلام: امام یک اسلام شناس بود در قدم اول حوزه را از عزلت نشینی خارج کرد و این نظام را تاسیس نمود. در فکر امام فقاهت و حکمت و عرفان با هم عجین بود و در سیاست وارد شد.

 قیام برای احیای حق: چون قیام امام برای حق بود با هیچ باطلی سازش نکرد و اجازه جوانه زدن به باطل‌های درونی در کشور را نداد.

جلودار و خط شکن بودن: امام به تنهایی حرکت کرد، با عده قلیلی، سختی‌ها و ستم‌ها و تبعیدها و آوارگی‌های زیادی کشید، اول خودش خون دل خورد و خون داد، بعد فریاد زد: مردم و ملت به پا خیزید.

 عالم به زمان بودن: زمان شناسی خیلی مهم است، آن وقتی که همه إصرار به تقیه داشتند و هیچ کسی فکر سقوط شاه را هم نمی‌کرد، امام فریاد زد: الیوم تقیه حرام است و لو بلغ ما بلغ! (2)

مکتب ولایت از دیدگاه شهید قاسم سلیمانی

دو عامل اساسی موفقیت یک ملت

شهید سلیمانی در مراسم شهادت حسین‌پور در لنگرود دو عامل اساسی موفقیت ملت‌ها را یک: رهبری حکیمانه و دو: وجود انسان‌های فداکار دانست. با فقدان یک رهبری هوشمند و متقی، ملت با شکست مواجه خواهد شد. چرا بیداری اسلامی در کشورهای عربی منجر به موفقیت نشد؟ مصر، تونس، لیبی، چون توده‌ها فرسنگ‌ها جلوتر از رهبران بودند و ملت‌ها فاقد رهبری بودند. چرا اخوان المسلمین این‌گونه در مصر فرو ریخت؟ با اینکه حکومت و پارلمان تاسیس کرد؟ فقدان رهبری.

عامل دوم که همپا و همراه رهبری است -که امروز آثار غفلت از این نکته در جامعه ما مشهود و خطرناک است- عاملِ انسان‌های فداکار است. اگررهبری شخص معصومی مثل امیرمومنان(ع) باشد، با نبود انسان‌های فداکار، حکومت او با مشکل روبرو می‌شود. لذا حضرت با شهادت مالک اشتر، آن‌گونه تاسف می‌خورند و فرمودند: «هل قامت النساء عن مثل مالک؟!» آیا مادری مثل مالک خواهد زایید؟ به خدا قسم مرگ تو عالمی را ویران کرد و یک عالم را خوشحال ساخت. عالم علی را ویران کرد و عالم معاویه را خوشحال کرد. (3)

جمال مومنی‌زاده

 

(1) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=44590

(2) کتاب نطق سلیمان، ص 173

(3) همان، ص 231

 

ارسال نظرات