۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۷۰۶۰۵۹

عوارض زیبایی با بوتاکس

عوارض زیبایی با بوتاکس
طی سال‌های اخیر در جوامع مختلف، استفاده و تزریق ژل‌های موسوم به جوان‌ساز صورت یا حجم دهنده برای کاهش چین و چروک‌ ها، رفع گودی‌ها یا آثار ناشی از پیری در صورت رو به افزایش است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، به‌طوری‌که پس از بوتاکس دومین ماده شایع تزریق شده در صورت، ژل جوان‌ ساز است. برخی از این مواد بعضا اثر پرکننده‌ای یا فیلر هم دارند که باز هم تحت نام کلی ژل شناخته شده‌اند.

ژل‌ها به دو دسته هیالورونیک اسید یا غیر هیالورونیک اسید تقسیم می‌شوند. دسته اول یا هیالورونیک اسیدها به علت امکان برگشت اثرشان با کمک آنزیم هیالورونیداز که آنها را تجزیه می‌کند، محبوبیت بیشتری دارند؛ زیرا در موارد نتیجه نامطلوب راه‌حلی برای از بین بردن آن وجود دارد.

متاسفانه با توجه به سودآوری تزریق این گونه مواد و جذابیت آن برای مشتریان، تزریق مواد غیراستاندارد و غیر قانونی از سوی افراد غیرمتخصص به بروز عوارض گاه فاجعه بار و حتی مرگ منجر شده است.

برای جلوگیری از عوارض ابتدا باید بدانیم تزریق فیلرهای سیلیکون، ژل پلی‌اکریل آمید و گلیسیرین ممنوع است. این مواد می‌توانند باعث تشکیل توده‌های عفونی، زخم‌های غیر قابل درمان، از بین رفتن وسیع پوست، عفونت خون، فرستادن لخته به اندام‌های حیاتی بدن و حتی مرگ شوند.

این مواد را بیشتر افراد شیاد و کارنابلد در محیط‌های غیردرمانی نظیر آرایشگاه‌های زنانه تزریق می‌کنند. از طرفی حتی در صورت تزریق مواد استاندارد احتمال بروز عارضه وجود دارد که پیشگیری از قسمتی از آن به تکنیک و تبحر فرد برمی‌گردد.

افراد کار آزموده و متخصص نحوه درمان عوارض را نیز می‌دانند. از جمله عوارض تزریق ژل‌ها و فیلرهای مورد تایید می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد: تزریق بیش از حد و برجستگی غیرطبیعی لب یا خط خنده، کبودی و قرمزی محل تزریق، تورم محل تزریق که گاهی به‌صورت حاد و گاهی به‌صورت تاخیری و مزمن رخ می‌دهد. نفوذ ماده تزریق‌شده به مناطق دیگر، تشکیل توده‌های زیرپوستی که می‌تواند عفونی یا غیرعفونی باشد، واکنش‌های حساسیتی به ماده، ایجاد تغییر رنگ آبی در پوست زیر نور و انسداد عروق. عارضه انسداد عروق بر اثر ماده تزریق شده می‌تواند به کوری منجر شود. تزریق در نواحی پل بینی، خط خنده و لب‌ها بیشترین خطر را دارد و فرد تزریق‌کننده باید اصول خاصی را حین تزریق رعایت کند و به ساختار عروق و محل حرکت‌شان در این نواحی آگاهی داشته باشد. توصیه می‌شود درصورت تمایل به استفاده از چنین محصولات و راه‌حل‌های درمانی، از مواد استانداردی استفاده کنید که پزشک یا افراد دارای مدرک تخصصی تزریق می‌کنند.

دکتر مهتاب ربانی اناری - متخصص گوش و حلق و بینی / روزنامه جام جم

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
آخه چرا باید مردم بدنبال بوتاکس باشند ؟
1
0