۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۷۰۶۹۳۴
مسوول دبیرخانه شورای معارف سیما:

حوزه نگاه پدرانه به طلاب فعال رسانه‌ای ندارد

حوزه نگاه پدرانه به طلاب فعال رسانه‌ای ندارد
حجت الاسلام رضایی با اشاره به خروجی مثبت دانشکده دین و رسانه گفت: حوزه نگاه پدرانه به طلابی که وارد این دانشکده شده‌اند و یا مشغول فعالیت‌های رسانه‌ای هستند ندارد.

حجت الاسلام عبدالله رضایی در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با گرامیداشت سالروز تأسیس دانشکده دین و رسانه سازمان صدا و سیما، اظهار داشت: دانشکده دین و رسانه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۶ توسط علی لاریجانی رییس وقت سازمان صدا و سیما و آقای محمد حسن زورق معاون آموزشی وقت سازمان صدا و سیما بر اساس یک فکر نو و آینده نگرانه در قم تاسیس شد.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه این دانشگاه مختص رشته تهیه کنندگی برای طلاب است، ابراز داشت: منظور از تهیه کنندگی تعریف کسب و کار در کنار فیلم سازی نیست بلکه منظور نماینده سازمان صدا و سیما  در تهیه یک پروژه فرهنگی است که می‌توان گفت این ایده بسیار هوشمندانه بوده است.

وی با اشاره به اینکه تهیه کنندگی زیر مجموعه تولید سیما است، اظهار داشت: متاسفانه هرچه جلوتر رفتیم صدا و سیما آن ساختار  خاصی که در قالب بروکراسی تعریف می شد و بسیار هم قانونمند بود و تهیه کنندگی در آن جایگاه ویژه ای داشت را نتوانست حفظ کند و این جایگاه ضعیف و ضعیف تر شد و همچنین ارزش تولید هم به مراتب کمتر شد و به همین علت دیگر تهیه کننده به معنای خاصی که گفته شد در سازمان وجود ندارد و بیشتر معنای اقتصادی و نمایندگی از جریان‌های خواص در تولید برنامه های تلویزیونی آن پر رنگ تر شده است.

مدیر عامل مؤسسه نسل سلمان محمدی در ادامه با بیان اینکه یکی از اهداف مهم تاسیس این دانشکده تربیت نیروی ویژه رسانه‌ای و فرهنگی بود که می شد آنرا تعبیر به دوره دافوس رسانه‌ای کرد، افزود: یکی از نقاط ضعف این دانشکده این بود که بعضاً افرادی به آن ورود می‌کردند که هیچ ارتباطی با محیط رسانه نداشتند و خیلی سریع وارد محیط فوق پیشرفته چه در مدیریت کلان و چه در موضوع تهیه کنندگی رسانه‌ای می‌شدند که این مسئله مشکلات زیادی را به همراه داشت چرا که بدون مقدمه چینی طلبه وارد مساله اصلی می شد و این مسآله آسیب های زیادی را به همراه داشت و عملا دانشکده دین و رسانه نتوانست به این هدف به طور کامل دست پیدا کند.

حوزه نگاه پدرانه به طلاب فعال رسانه‌ای ندارد

مسوول دبیرخانه شورای معارف سیمای جمهوری اسلامی با اشاره به ضرورت شکل گیری و تاسیس دانشکده، گفت: ما باید قبول کنیم نظام ما بین نظامهای سرمایه داری و لیبرال یک نظام اسلامی است و همان اوایل انقلاب بزرگان کشور یک هوشمندی را به کار بردند و جمهوریت را به این مسئله اضافه کردند و با این حرکت پایه های انقلاب را که مبتنی بر توحید و ولایت است را محکم کردند و وجود این دانشکده و بهره وری مناسب از آن برای صدا و سیما حکم محکم شدن پایه های سازمان را دارد.

حجت الاسلام رضایی با یادآوری این نکته که رسانه در جامعه نوین جایگاه و اهمیت ویژه ای دارد و قلب تپنده هر مجموعه است، گفت: رسانه در عرصه های مختلف جامعه می تواند نگرش و بینش مردم را تغییر و حکم خون رسانی را انجام دهد و همچنین باید مبتنی بر یک دانش دینی شکل گرفته باشد.

وی در ادامه افزود: رسانه‌ای که قبل از انقلاب هم بر اساس بینش و نگرش و هم بر اساس یک نظام سرمایه داری وارداتی شکل گرفته بود نمی‌توانست این خون رسانی را با توجه به اهداف انقلاب انجام دهد و با توجه به این مسئله باید مدیرانی تربیت می شدند تا بتوانند این مهم را به نحو احسن به سرانجام برسانند و بر این اساس این دانشکده بر مبنای این تفکر تاسیس شد.

مدیر عامل موسسه نسل سلمان در ادامه با بیان اینکه بی انصافی است که بگوییم دانشکده به اهداف خودش نرسیده است، خاطرنشان کرد: این دانشکده تا دو سال پیش بحث تعطیلی اش مطرح بود چرا که از ابتدای تاسیس حساسیت های خاصی شکل گرفت چرا که با یک رانت خاص مقابله می کرد و قصد داشت گروهی از بچه های انقلابی به ویژه طلاب را وارد مجموعه هایی کند که تا قبل از این، این افراد در آن جایگاهی نداشتند و به همین خاطر به علت سنگ اندازی های بیشمار نتوانست برخی از اهداف خودش را محقق کند.

حجت الاسلام رضایی با تأکید بر اینکه بسیاری از مدیران موفق سازمان صدا و سیما از خروجی های این دانشکده هستند، اظهار داشت: نگاهی که بین حوزه علمیه و رسانه ملی در تعامل با هم ایجاد شد به سبب حضور همین طلاب دانش آموخته این دانشگاه در صدا و سیما بود و همچنین حوزه علمیه تا قبل از تاسیس این دانشگاه رسانه را در داخل مجموعه خود به هیچ عنوان نمی پذیرفت و بسیاری از این تغییر نگرش ها به خاطر حضور طلاب در این دانشکده ایجاد شد.

مسوول دبیرخانه شورای معارف سیمای جمهوری اسلامی در ادامه ابراز داشت: خیلی از تولیداتی که در رسانه ملی پخش می شود و قابل قبول هم هستند تولیدات همین بچه های دانشکده دین و رسانه است که با کمترین هزینه به سرانجام رسیده و می توان گفت بعضی از این تولیدات فاخر هم بوده است.

حوزه نگاه پدرانه به طلاب فعال رسانه‌ای ندارد

وی با اشاره به نقش دانشکده دین و رسانه در تقویت حوزه انقلابی، گفت: انقلاب اسلامی در جهان افق‌های بیکرانی دارد و این طلابی که به عنوان سرباز امام زمان وارد این دانشکده شده و خود را به ابزار رسانه مجهز کرده اند قطعاً در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی فعالیت خواهند کرد.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه این دانشکده از بدو تاسیس ۸۰۰ ورودی داشته و ۶۵۰ نفر فارغ التحصیل  داشته است، ابراز داشت: خیلی از این فارغ التحصیلان که از دوره اول مشغول به کار بوده‌اند در حال بازنشسته شدن هستند و برای نتیجه گیری زود نیست چرا که ۲۵ سال زمان کمی نیست ولی با این حال موفقیت یا عدم موفقیت این دانشکده را باید با دانشکده های دیگر و همچنین نسبت آن را با انقلاب اسلامی و امکاناتی که در اختیار این دانشکده گذاشته اند مقایسه کرد.

مسوول دبیرخانه شورای معارف سیمای جمهوری اسلامی در پایان با اشاره به اینکه حوزه نگاه پدرانه به طلابی که وارد این دانشکده شده‌اند و یا مشغول فعالیت های رسانه ای هستند ندارد، خاطرنشان کرد: حوزه باید بپذیرد که قسمتی از وجود خودش در یکی از حساس‌ترین نقاط نظام جمهوری اسلامی وارد شده است و قصد اثرگذاری را دارد و باید از آن حمایت کند.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات