طرح همه پرسی فلسطین در دل رویکرد مقاومت قرار دارد
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سعدی، رییس دانشگاه امام صادق(ع)، در افتتاحیه همایش بین المللی همه پرسی فلسطین که به همت اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق(ع) و با همکاری موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.
در ادامه مشروح این سخنرانی را می خوانید.
حجت الاسلام والمسلمین سعدی مسئله رژیم صهیونیستی و تمدنی که در حال فربه شدن بر اساس بن مایه های تفکر صهیونی است را مشمول جهاد تبیین دانسته و تحلیل و بررسی عالمانه ابعاد گسترده این موضوع را وظیفه جامعه علمی و نخبگانی عنوان کرد که حتما لازم است در نشست های دانشگاهی به آن پرداخته شود.
رییس دانشگاه امام صادق(ع) با برشمردن برخی از این بن مایه ها از دیدگاه قرآن کریم، مانند خونریزی و سفک دم، انقطاع از نقش معارف ربانی در اداره جامعه بشری و اینکه گفتند «يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ»، تفکر نژادپرستانه که خود را «أَبْنَاءُ اللَّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ» معرفی کردند و نقض عهد و پیمان شکنی، تمدن شکل گرفته بر اساس این تفکرات را در حال بی اعتبارسازی شعارهای پرطمطراق خود توصیف نمود.
حجت الاسلام والمسلمین سعدی با بیان اینکه پس از اعلام موجودیت رژیم جعلی صهیونیستی، دو رویکرد سازش و مقاومت در مواجهه با آن شکل گرفت گفت: تجربه میدانی نشان داد طرح مذاکره و سازش واقع گرایانه نیست و نتیجه آن، احقاق حقوق اولیه مردم آواره فلسطین نبود. به نظر من یکی از حوزه های مهم نظریه پردازی این است که برای تامین حقوق مردم این سرزمین چه باید کرد؟ اما رویکرد دوم، رویکرد امامین انقلاب است که امام راحل با نام گذاری روز قدس در ماه مبارک رمضان که بین دل، اندیشه و ظاهر و باطن امت اسلام وحدتی به وجود می آید، طرحی هوشمندانه و الهی ارائه داد و رهبر حکیم انقلاب نیز، در دل رویکرد مبارزه و مقاومت، مسئله همه پرسی مردم فلسطین را مطرح نمود.
حجت الاسلام والمسلمین سعدی پس از تلاوت آیات شریفه «وَقَضَيْنَا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا» و «فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ ۚ وَكَانَ وَعْدًا مَفْعُولً»، بعث شدید را همان قدرت و مقاومت دانست که خود قرآن آن را در آیه «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ» چنین معنا کرده است که اگر کسی به مقابله با یک جریان عالمانه عادلانه و رو در روی قیام به قسط بایستد، نسخه نهایی، حدید فیه بعث شدید است که در نهایت، بندگان مخلص خدا می آیند و در برابر جریان فساد بنی اسرائیل مقاومت می کنند.
وی عنوان «مقاومت و همه پرسی» را برای این بحث برگزید و در بیان چرایی این انتخاب گفت: نگاه مقام معظم رهبری مقاومت است و همه پرسی نیز، راه سوم و بدیل یا قسیم جریان مقاومت و انتفاضه نیست، بلکه درون بستر مقاومت و منطبق بر اصول عقلانی و انسانی مانند حق تعیین سرنوشت که مبتنی بر گزاره های وحیانی در ادیان ابراهیمی بوده و در اسناد حقوق بین الملل هم به آن تصریح شده است تعریف می شود.
حجت الاسلام والمسلمین افزود: این مسئله که منافع ملی و منافع امت اسلام در این طرح است باید تحلیل و تبیین شود، به ویژه برای نسلی نو که امروز مخاطب ما هستند. همچنین باید تبیین گردد که طرح صلحی که دشمن می خواهد در فلسطین پیاده کند خلاف منافع ملی ماست. بنابراین طرح همه پرسی فلسطین همراه با این پایه های حکمی و معارفی، طرحی همه جانبه و برخلاف طرح های یک جانبه ای است که به دنبال تثبیت و مشروعیت بخشی به رژیم جعلی هستند.
وی ویژگی دوم این طرح را، عادلانه بودن آن برشمرد که بر اساس آن، حق احدی از صاحبان حق تضییع نمی شود و این یکی از پایه های حکمی طرح مقام معظم رهبری است که صاحبان حق از حق تعیین سرنوشت خود استفاده نمایند. همچنین، اگر بنیاد اداره امروز جوامع در دنیا، شعار دموکراسی است، این طرح مبتنی بر یک مبنای دموکراتیک ارائه شده است.
حجت الاسلام و المسلمین سعدی در پایان خاطرنشان کرد: گفتمان سازی در این زمینه رسالت اصحاب رسانه است. چرا و چگونه این طرح پخته و منطبق بر مبانی حکمی، انسانی و عدالت محور در دنیا بایکوت رسانه ای می شود؟ مجاری حقوقی و دستگاه دیپلماسی کشور نیز بایستی این طرح را پیگیری کند.