۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۷۰۸۹۴۶
یادداشت رسیده؛

لطفا یک تخته فرش برای حرم بخرید، حرمی که جایی برای نماز خواندن ندارد!

لطفا یک تخته فرش برای حرم بخرید، حرمی که جایی برای نماز خواندن ندارد!
اگر مطالبه باز بودن در شبانه‌روز را از مسؤولان ننماییم این حداقل میزبانی از زائران را که می‌توانیم بخواهیم که فرشی در ایوان بگذارند تا خلائق نماز خود را اقامه کنند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، دقایقی بعد از اذان مغرب، خسته و کوفته به مرقد مطهر امام خمینی(ره) رسیدیم، از سفری طولانی آمده بودیم و بنا بود به قم برگردیم.

صدای اقامه‌ نماز جماعت عشاء و سپس دعای سلامتی امام زمان ارواحنافداه، فضای باز اطراف حرم را پوشش می‌داد.

اگرچه درست آن بود که ابتدا به نماز می‌پرداختیم و سپس استراحتی کوتاه؛ اما خستگی سفر و البته همت شیطان اجازه‌ چنین کاری را نداد، به همین جهت با خاطری آسوده، در محوطه‌ی فضای باز اطراف مرقد امام، با لیوانی از چای، به رفع خستگی پرداختیم و سپس عازم حرم مطهر امام راحل شدیم.

بعد از تغییرات ظاهری و اَشرافی حرم، این اولین باری بود که به زیارت حضرت امام می‌رفتیم و آنچنانی که سابق، فضای ساده و معنوی حرم، حس و حال زیارت به ما می‌داد، این‌بار آن معنویت در کار نبود؛ به سمت حرم قدم برداشتیم تا پس از اقامه‌ نماز مغرب و عشا، امام شهیدان را زیارت کنیم. با خانواده قرارِ ساعتی گذاشتیم و از یکدیگر جدا شدیم تا به ورودی برادران و خواهران برویم که ناگاه، با درب‌های بسته‌ حرم و جمعیتی که از تعطیلات عید فطر خود استفاده کرده بودند و برای تشرف به حرم، مقابل درب ایستاده بودند، مواجه شدم.

مردم می‌گفتند: ظاهرا فرصت زیارت امام تمام شده و حرم دیگر زائر نمی‌پذیرد. با اینکه زمان زیادی از پایان مراسم نماز جماعت نگذشته بود و عقربه هایِ ساعت، حوالی ساعت ۹:۳۰ شب را نشان می‌داد، در کمال ناباوری از سربازی که در حال بستن درب ورودی بود، موضوع را سوال کردم و گفت: زمان زیارت تمام شده و دستور داده‌اند که درب‌ها بسته شود.

به او گفتم: حداقل تا بقیه از حرم خارج می‌شوند، اجازه دهید تا روی فرش‌های ورودی حرم (فضای بین درب ورودی و کفشداری)، بایستم و نماز بخوانم، گفت: پشت دوربین‌هایی که بالای سرمان نصب شده، نشسته‌اند و کافیست تا من اجازه‌ ورود به یک نفر را بدهم، آنگاه باید بازخواست شوم.

از اصرار بیش از اندازه، ناامید شدم، دقیقا درست مانند بقیه‌ مردمی که پشت درب، ایستاده بودند.

با خودم گفتم حتما مانند حرم مطهر امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)، فرش‌هایی گذاشته‌اند تا در اوقاتی که درب حرم بسته‌ست، مردم روی آن نماز بخوانند؛ اما این تصوّرات، صرفاَ خیالاتی بیش نبود که از ذهن می‌گذشت.

تمام ایوان اصلی حرم را دیدم؛ اما اثری از فرش در آن دیده نمی‌شد، تنها می‌شد مردان و زنانِ معدودی را مشاهده کرد که روی زمین ایستاده‌اند و مقابل درب‌های بسته‌ حرم، اقامه‌ نماز می‌کنند.

حال سوالی که می‌توان از تولیت و مسؤولان محترم حرم پرسید این است که به نظر شما، اساسا کدام دسته از افراد جامعه، حرم مطهر امام خمینی(ره) را برای اقامه‌ نماز، انتخاب می کنند؟ ضد انقلاب‌ها، منافقین، لیبرال‌ها و ... یا قشر متدیّن، مذهبی و انقلابی؟

نکته‌ دیگر آنکه اگر حرم‌های مطهر اهل بیت(ع) در مشهد، قم، شیراز و ... را که به صورت ۲۴ ساعته، در حال ارائه‌ خدمات به زائرین می‌باشند را در نظر نگیریم و مطالبه‌ باز بودن در تمام ساعات شبانه‌روز را از مسئولین ننماییم، این حداقلِ میزبانی از میهمانان و زائران را که می‌توانیم بخواهیم که قطعه فرشی در ایوان بگذارند تا خلائق، نماز خود را روی آن اقامه نمایند!

بگذریم از این که در میان سرمایه‌های هنگفت و غیر‌ضروری که صرف تجملات و تشریفات مرقد مطهر امام خمینی (ره) می‌شود، هزینه‌ تامین نیروی اجرایی ساعات شب تا صبح، برای تولیت حرم، تقریبا هیچ است!

امیدواریم به زودی با اقدامی اثرگذار، شاهد ناامیدی افرادی که به عشق امام خمینی (ره) می‌آیند تا دقایقی را برای اقامه‌ی نماز، دعا و زیارت در حرم به‌سر ببرند و با درب بسته مواجه می‌شوند، نباشیم.

آقای سید حسن خمینی! لطفا یک تخته فرش برای حرم بخرید،حرمی که جایی برای نماز خواندن ندارد!

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
خ خ خ
6
2
طلبه ای از قم المقدسه
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
اگر مسئولان حرم امام یک نوبت مانند زوار عادی به گشت و گذار در حرم بپردازند کمبودها را از نگاه زوار متوجه میشوند. اما آنها بیشتر توجهشان به نخبگان و امور ارتباز با حاکمیتی معطوف است.
3
6
یک طلبه انقلابی
|
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱
خوبه گفتید: "اگر"
اتفاقی که متاسفانه کمتر برای مسئولین ما رقم میخوره
.
|
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
آره والله
یک طلبه انقلابی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳
خوبه گفتید: "اگر"
اتفاقی که متاسفانه کمتر برای مسئولین ما رقم می خوره
2
4
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
توکه قبل از نماز اول وقت مهمان چای شیطان بودی چه شد یک دفه برای نماز گذاران بیرون حرم قوری داغ تر از چای شدی نکند اینها را هم با خودبه مهمانی چای برده بودی
6
1