۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۷۱۰۵۷۸
نویسنده کتاب سیاست و حکمرانی قرآنی:

هدفم از تالیف این کتاب استخراج نظریه سیاست و حکمرانی قرآنی بود

هدفم از تالیف این کتاب استخراج نظریه سیاست و حکمرانی قرآنی بود
حجت الاسلام میراحمدی گفت: در ادبیات جدید که بین حکومت و سیاست تفکیک قائل شده، آیا ما می‌توانیم از سیاست به مثابه حکمرانی در قرآن کریم صحبت کنیم؟

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام منصور میراحمدی نویسنده کتاب «سیاست و حکمرانی قرآنی» در نشست نقد کتاب خود که قبل از ظهر امروز در سالن جلسات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به هدف خود از نگارش این کتاب اظهار داشت: دغدغه‌هایی که من در نگارش این کتاب داشتم این بود که با توجه به اینکه تعریف های گوناگونی از سیاست ارائه شده است و در ادبیات جدید که بین حکومت و سیاست تفکیک قائل شده است، آیا ما می‌توانیم از سیاست به مثابه حکمرانی در قرآن کریم صحبت کنیم؟

وی در ادامه افزود: انجام چنین پژوهش هایی بسیار سخت است و برای من - با بضاعت اندکی که داشتم-  صحبت کردن از اینکه نگاه قرآن کریم در باب سیاست به مثابه حکمرانی چیست، بسیار بسیار دشوار است و به همین خاطر سعی کردم برای تایید برداشت های خود از قرآن کریم به تفاسیر قدیم و جدید معتبر، مراجعه کنم.

نویسنده کتاب اظهار داشت: از نظر مقدمات و پیش‌فرض‌های نظری که این کتاب در نظر گرفته، از رویکرد درون متنی بهره گرفته است که قرآن کریم را بر حق می داند و انسجام  داشتن قرآن را مورد توجه قرار می‌دهد و من نیز از این پیش‌فرض ها در نگارش کتاب استفاده کرده و در نظر داشتم از رویکرد معناشناختی بهره بگیرم.

حجت الاسلام میراحمدی در ادامه افزود: از رویکرد معناشناختی این بهره را گرفتم که هر مفهومی در قرآن کریم یک نوع رابطه معناداری با کلمه کانونی قرآن کریم که «الله» است برقرار می کند؛ بنابراین هر مفهومی در عرصه قرآنی باید این ارتباط معنایی را با «الله» برقرار کند تا ما بتوانیم ساخت معنایی حکمرانی در قرآن کریم را استخراج کنیم.

نویسنده کتاب ابراز کرد: ما شناخت معنایی را - با توجه به اینکه آموزه های قرآن کریم به سه دسته تقسیم شده است- به سه زیرساخت معنایی جهانی، زیرساخت معنایی فرهنگی و زیرساخت معنایی شرعی تقسیم کردیم و این تقسیم بندی از این جهت در این کتاب دنبال شده است که آموزه های دینی ما به سه دسته قابل تقسیم شده است.

وی در ادامه افزود: آن  سه دسته عبارتند از آموزه هایی ناظر به باورها و عقاید، آموزه هایی که ناظر به ارزش های اخلاقی دین اسلام است و آموزه هایی که ناظر به نظامات و احکام شرعی قرار می گیرد.

حجت الاسلام میراحمدی خاطر نشان کرد: از مطالعاتی که در آیات مکی انجام گرفته به این نکته تاکید شده است که عمدتا آیات مکی چون جنبه اعتقادی و ارزشی دارند مورد توجه قرار گرفته است؛ اما پس از شکل‌گیری دولت پیامبر اکرم(ص) در مدینه بخش دیگری از قرآن کریم را ناظر به الزامات و احکام شرعی آورده که از این گونه تقسیم بندی می توان نهایتاً به سه دسته از آیات قرآن کریم ناظر بر حکمرانی پرداخت.

وی اظهار داشت: دسته بندی کتاب در سه فصل اصلی است که فصل اول آن به ساخت جهانی سیاست و حکومت قرآنی اختصاص پیدا کرده و فصل دوم به ساخت فرهنگی سیاست و حکمرانی قرآنی و فصل آخر نیز به ساخت شرعی سیاست حکمرانی قرآنی پرداخته شده و در نهایت نیز سعی کردیم به عنوان نتیجه گیری نظریه سیاست و حکمرانی قرآنی را استخراج کنیم.

ارسال نظرات