۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۷۱۰۸۵۵
نیم نگاهی به عملکرد دفتر تبلیغات اسلامی(۵)؛

دفتر تبلیغات اسلامی رویکرد خود را از تصدی گری به تسهیل گری تغییر دهد

دفتر تبلیغات اسلامی رویکرد خود را از تصدی گری به تسهیل گری تغییر دهد
حجت الاسلام صادقی آرمان با اشاره به ظرفیت های بی مثال قم گفت: دفتر تبلیغات می تواند از ظرفیت های مردمی در قم استفاده کند و رویکرد را از تصدی گری به تسهیل گری هدایت کند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدمحمد صادقی آرمان از فعالان عرصه جهادی به عنوان ششمین فرد به ارائه نقطه نظراتش در نشست صریح و بی پرده با رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پرداخت، این نشست سال گذشته با پیگیری خبرگزاری رسا برگزار شد که گزارشی از آن ارائه می شود.

وی با طرح سؤالی گفت: می‌خواهم بپرسم بحث تحول و پیشرفت را در برنامه‌ها و اهداف مجموعه دفتر تبلیغات دارید؟ مثل ظرفیت سازی، هوشمندی محیطی، جدیت در تحلیل محتوا و برخورداری از نگرش فرابخشی در نظر شما هست؟ این‌ها را عنوان کردم، چون هم‌راستا با مأموریت‌های دفتر تبلیغات است زیرا کار‌های بسیار خوبی شده، اما انتظار‌ها خیلی زیاد است.

حجت الاسلام صادقی آرمان گفت: دستگاه‌هایی که عمدتا موازی هستند بهتر است هم هدف و هم راستا شوند تا انتظارات بهتر برطرف شود؛ در بسیاری از عرصه‌ها در راهبردگذاری و سیاستگذاری حقیقتا حکمرانی نکردیم و باید گفت سیاست گذاری‌ها در دست حوزه علمیه نیست؛ حضرت آقا هم فرمودند که اگر حوزه علمیه پاسخگوی نیاز جامعه نباشد یا از بین می‌رود یا منزوی می‌شود که از بین رفتن آن به دلیل عقبه حوزه بسیار دور است، اما منزوی شدن حوزه علمیه که یکی از بازوهایش دفتر تبلیغات است، در بعضی موارد در حال وقوع است.

ظرفیتی که در قم وجود دارد در هیچ جای کشور نیست

وی اظهار داشت: گاهی راهبرد‌های عالی داریم، اما قانون متناسب نداریم و گاهی قانون داریم، ولی نهاد متناسب برای اجرای آن نداریم؛ به نظر می‌آید هرجا که خودمان تصدی گری کرده ایم کار خراب شده است و توان و تومان ما این قدری نیست تا کاری انجام دهیم؛ با همه احوالات بودجه حرف اول نیست بلکه باید کار را در همان مقاطعی که تجربه اش را داریم انجام دهیم.

این فعال جبهه فرهنگی انقلاب با اشاره به بزنگاه هایی مانند سیل و زلزله و حضور نهاد‌های مردمی در مدیریت صحنه اظهار داشت: اگر برای مجموعه‌های مردمی موفق تسهیل گری کنیم بسیار موفق خواهیم بود و دفتر تبلیغات می‌تواند از قم استفاده کند؛ بنده در آستان حضرت معصومه خدمت کردم و در تهران نیز حضور داشتم و مطمئن هستم ظرفیتی که در قم داریم هیچ جای دیگر نیست و این ظرفیتی که متعلق به حوزه است بهره برداری نشده است؛ پیشنهاد من این است که رویکرد را به سمت تسهیل گری ببریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در آخر هم عرض کنم در قم ظرفیت‌های رسانه‌ای خوبی به خصوص در فیلم نامه نویسی هست که استفاده نشده است؛ در عرصه بین الملل هم به شدت نیاز داریم که وقت نیست مطلب را به صورت مبسوط باز کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پاسخ گفت: موافق هستم که نباید تصدی گری کنیم و سیاست ما هم همین است؛ در معاونت رسانه و فضای مجازی ۹ هزار پرونده فعال تبلیغی وجود دارد؛ کل پرسنل معاونت تبلیغ ما ۷۵ نفر است، اما بالای ۳۰ میلیارد برنامه تبلیغی اجرا شده که همه این‌ها را گروه‌های جهادی و گروه‌های تبلیغی اجرا کردند.

به دنبال گسترش تبلیغات تخصصی نیز هستیم

وی افزود: ما بنا بر تصدی گری نداریم، تصدی گری ما فقط در تولید محتوای هیأت علمی است که برنامه‌ای عمل می‌کند و سهم عمده آموزش ما هم بر عهده فضلای حوزه است؛ هیأت علمی همه مراکز ما در مجموع حدود ۵۰ نفر است و از حوزه استفاده می‌کنیم و سعی کردیم تصدی گری مباشر را به حداقل برسانیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: معاونت تبلیغ تخصصی را تأسیس کردیم و افرادی که به تبلیغ خاص برای مثال در زندان، مشاوره یا با معتادین کار می‌کنند را شناسایی کردیم و در نظر داریم که اعزام تبلیغ تخصصی ما در سطح اعزام معمول، قرار گیرد و همه این‌ها توسط نیرو‌های تبلیغی انجام می‌شود.

ارسال نظرات