۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۷۰۹۵۶۵
نیم نگاهی به عملکرد دفتر تبلیغات اسلامی(۴)؛

اولویت دفتر تبلیغات اسلامی تبلیغ باشد

اولویت دفتر تبلیغات اسلامی تبلیغ باشد
حجت الاسلام مقدمی با اشاره به وضعیت فرهنگی شهر قم گفت: باید کار عملی کرد و اتفاقات خوبی هم که در سطح شهر قم می‌افتد لازم است از طرف دفتر حمایت شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، پنجمین نفری که در جلسه فعالان انقلابی با حجت الاسلام والمسلمین واعظی به ارائه دیدگاه‌های خود پرداخت حجت الاسلام محمود مقدمی دبیر شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه علمیه قم بود.

وی گفت" حرف‌هایی در این جلسه مطرح شد و اینکه «حرف دوستان چقدر صحیح است یا نیست» یک بحث است، اما حداقل نشان می‌دهد نگاه بسیاری از دلسوزان حوزه به دفتر تبلیغات نگاه یک مرکز انقلابی نیست و باید این را درست کنید و برای رفع این مسأله لازم است برنامه‌ای ارائه داد تا دفتر، یک نهاد انقلابی بشود.

نماینده دوره هفتم در مجمع نمایندگان طلاب گفت: این نهاد دفتر «تبلیغات» حوزه علمیه قم است که قرار بوده اعزام را انجام دهد و نمی‌دانم چند درصد از فعالیت‌های این مجموعه اعزام مبلغ است، چون کار پژوهشی که تبلیغی نیست و به نظر می‌رسد از رسالت خود فاصله گرفته است؛ آمار‌ها را ندارم، اما ظاهرا بخش کمی از بودجه دفتر برای اعزام مبلغ هزینه می‌شود از همین رو باید تصحیحی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه چون مراکز پژوهشی در قم خیلی فعال هستند، از دفتر تبلیغات انتظار می‌رود اعزام مبلغ را در اولویت قرار دهد. گفت: می‌فرمایید حضرت آقا خواستند که در خصوص علوم انسانی اسلامی کار کنید و شما را به همین امر می‌شناسم که در این مهم کار می‌کنید و سؤال من این است شخصا از شما خواستند یا به عنوان دفتر تبلیغات؟ اگر به عنوان دفتر خواستند باید اطاعت کنیم و باید پیگیر باشیم و اگر از شما خواستند شخصیت شما مد نظر است نه نهادی که زیردست شما است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم به امر تبلیغ سنتی و نوین بپردازید بهتر و شایسته‌تر است.

حجت الاسلام مقدمی اظهار داشت: مشهور است که رهبر معظم انقلاب نسبت به وضعیت فرهنگی قم انتقاد دارد که متوجه همه نهاد‌ها است و حرکت‌هایی از گروه‌ها و بعضی نهاد‌ها می‌بینم، اما هنوز وضعیت تغییر نکرده است؛ برای قم باید حساب ویژه‌ای باز کرد که با بودجه حل نمی‌شود و باید کار عملی کرد.

وی ادامه داد: اتفاقات خوبی هم که در سطح شهر قم می‌افتد باید از طرف دفتر حمایت شود؛ انتظار جدی طلبه‌ها این است که گروه‌های جهادی هم حمایت شوند، چون می‌بینند بودجه دست دفتر است، اما کار را گروه‌های جهادی می‌کنند.

پاسخ حجت الاسلام والمسلمین واعظی

حجت الاسلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پاسخ گفت: از آقای مقدمی تشکر می‌کنم، اما باید یک بار برای همیشه بگویم واقعیت این است که در تنگنای بودجه‌ای هستیم و برای تأمین مالی مجموعه دو ملک فروختم و کل پژوهشگاه را از ساختمان روبرو (ابتدای خیابان معلم) منتقل کردم به دانشگاه باقر العلوم که اتاق‌ها تنگ و افراد فشرده نشسته اند.

وی ادامه داد: در دانشگاه باقرالعلوم هم مؤسسه امام رضا هست و هم پژوهشگاه؛ ستاد را هم به ساختمان قبلی پژوهشگاه منتقل کردیم و سه تا ساختمان آزاد شد که دو تا را فروختم و سومی را هم در کنار بیمارستان در حال فروش داریم، این وضعیت ما است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به انتقاد حاضرین در خصوص تمرکز به اعزام تبلیغی گفت: پارسال نمایشگاه «دستاورد‌های ده ساله مرکز مسأله محوری» را برگزار کردیم که آقای رئیسی آن را افتتاح کرد و از مراکز زیادی برای بازدید آمدند که در آن آیت الله بوشهری به من گفت: «تا الان من فکر می‌کردم عمده تمرکز دفتر تبلیغات باید بر روی تبلیغات باشد، اما الان می‌بینم همه کار شما تبلیغ است».

وی ادامه داد: وقتی جریان تکفیری در کشور فعال شد ۵ روز سیستان بلوچستان رفتم و همه مناطقی که روحانی نداشت را شناسایی کردیم و هفتاد نقطه گزینش کردیم و در آنجا روحانی مستقر کردیم و علاوه بر حقوق ماهانه خوراک فکری به آن‌ها دادیم که مستقر شوند؛ در خوزستان و کرمانشاه کار کردیم؛ این‌ها تبلیغ نیست؟

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان اینکه با جریانات عرفان‌های نوظهور برخورد می‌کنیم گفت:  گروه های فعال این عرصه را هدایت می‌کنیم و سعی داریم مبارزه داشته باشیم تبلیغ نیست؟ بیش از ۱۵۰ گروه تبلیغی در فضای مجازی داشتیم؛ این‌ها تبلیغ نیست؟ تبلیغ در حال حاضر فقط اعزام فیزیکی نیست؛ وقتی من رئیس دفتر تبلیغات شدم اعزام محرم ۵ هزار نفر بود و ماه رمضان نیز ۴۵۰۰ نفر اعزام می‌شدند، اما تا قبل از کرونا ۱۲۵۰۰ برای محرم و ۱۲ هزار نفر در ماه رمضان اعزام داشتیم.

وی افزود: همین محرم گذشته با اینکه شرایط کشور کرونایی بود و بسیاری از طلاب قم را ترک کرده بودند ۸۵۰۰ نفر اعزام کردیم و با بهانه شرایط قرمز و نبود طلاب اعزام را تعطیل نکردیم بلکه کارمان را انجام دادیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم تصریح کرد: وقتی در یک مجموعه‌ای نیروی رسمی وجود دارد نمی‌توان نسبت به نیرو بی تفاوت بود چرا که این‌ها عائله آن مجموعه هستند؛ بعد از شروع تحریم‌ها در سال ۹۱ تا به امروز، هر سال دولت‌ها در این سال‌ها برای جبران کاهش ارزش پول ملی حقوق‌ها را افزایش می‌دهند و ما را ملزم به افزایش می‌کنند در حالی که بودجه ما را افزایش نمی‌دهند.

وی در ادامه اظهار داشت: مجلس ۲۵ درصد حقوق را افزایش داد و آقای نوبخت ابلاغ کرد که ۵۰ درصد ماده ۱۰ را اعمال کنند و این کار بدون یک ریال افزایش بودجه دفتر تبلیغات عملی شد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: علی رغم فشار‌های بودجه‌ای در این ده سال حجم نیرو را کنترل کردم، چون روزی که آمدم در بهمن ۸۹ در حدود ۱۵۰۰ نفر حقوق بگیر دفتر تبلیغات بودند و در حال حاضر کل نیرو‌های دفتر ۱۱۰۰ نفر هستند؛ فقط در یک قلم از اقداماتی که برای کنترل نیرو انجام شد ۳۰۰ نفر از نیروی رسمی دفتر کم شده است و هر کس که بازنشسته می‌شود جایگزینی تعیین نمی‌شود.

وی با اشاره به درخواست حاضرین نسبت به اعزام در ایامی غیر از رمضان و محرم گفت: این همه در تنگنا هستیم و اعزام مبالغ متعددی می‌خواهد؛ وقتی چنین در مضیقه هستیم که ملک می‌فروشیم طبیعتا نمی‌توانیم اعزام را توسعه دهیم؛ مطالب حق است، اما از توان خارج است.

ارسال نظرات