۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۷۱۱۸۵۰

منظور علمای قدیم ایرانی از لباس تقوا برای مردم چه بود ؟

منظور علمای قدیم  ایرانی از لباس تقوا برای مردم چه بود ؟
۱۲۰ سال پیش علما و روحانیون آگاه می‌خواستند چه لباسی تن مردم ایران باشد و «لباس تقوا» به‌نظرشان کدام لباس بود؟ پاسخ، این است: «لباس ایرانی».

به گزارش  خبرگزاری رسا به نقل از گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: در عهد مظفری پارچه و لباس که یکی از مهم‌ترین تولیدات ایران بود به‌تدریج به یکی از مهم‌ترین اقلام وارداتی ایران تبدیل  شد! انگلیسی‌ها پارچه و لباسی را که با نیروی کار ارزان در هند و مستعمرات آسیایی بریتانیا تولید می‌کردند در حجم انبوه به ایران نیز می‌رساندند و بازار را گرفته بودند. اینجا بود که گروهی از علما و روحانیون به مبارزه با واردات کالای خارجی پرداختند و راه این مبارزه نیز از تشویق مردم به استفاده از لباس و پارچه ایرانی می‌گذشت. یکی از مشهورترین اتفاقات این دوره چاپ کتاب «لباس التقوی» توسط «سید جمال‌الدین واعظ اصفهانی» از رهبران مشروطه و از پیشگامان جنبش بیداری ایران بود که به تشویق خرید پارچه ایرانی و رفع وابستگی به البسه خارجی اختصاص داشت و در آن نوشته بود: «فعلا معنی جهاد حفظ حوزه اسلام و اجرای احکام قرآن، سد طریق کفر، ازدیاد شوکت اسلام و رفع احتیاج از دشمن است. تا ما محتاج به دیگران هستیم، اسیریم... ما اگر واقعا طالب عزت و منفعتیم باید رفع احتیاج خودمان را از اجانب بنماییم...

از برای ترقی هر ملت و دولت شرط اول‌قدم رفع احتیاج ظاهری و باطنی و صوری و معنوی از ملت دیگر است. امروز اول احتیاج عمده ما به اجانب احتیاج ظاهری ماست که چنان تصور می‌کنیم که بی معاونت مصنوعات، ملبوسات و منسوجات اجانب زندگی بر ما دشوار است و حال آنکه این پندار و این تصور غلط محض است...

قناعت فعلی ما [پرهیز از خرید و استفاده جنس خارجی] موجب مزید ثروت و دولت[دارایی و قدرت مالی] است…

پوشیده نیست که اساس ترقی ملت و ثروت دولت بر سه چیز است: اول زراعت، دوم صناعت، سوم تجارت. چون این سه چیز در مملکت ترقی کند، ملت و دولت را سعادت قرین و اقبال همنشین باشد... و حرمت صاحبان آن بر هر فردی از افراد ملت واجب و بر دولت لازم است تا می‌تواند ایشان را تشویق و ترغیب نماید تا دایره این سه شغل وسعت گیرد و مملکت آباد گردد».

سید جمال‌الدین واعظ اصفهانی

در این کتاب لباس ایرانی «لباس عزت» معرفی شده بود و لباس خارجی «لباس ذلت». علمای بسیاری نیز از این کتاب استقبال کردند و جالب اینکه آیت‌الله «محمد کاظم خراسانی» مشهور به «آخوند خراسانی» بر این کتاب تقریظ نوشت به این شرح: «بر مسلمانان لازم است که لباس ذلت را از تن بیرون کنند و لباس عزت را بپوشند».

آیت‌الله «محمد کاظم خراسانی»

انتهای پیام/

ارسال نظرات