۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۷۱۱۸۷۳
نیم‌نگاهی به عملکرد دفتر تبلیغات(۹)؛

ناهماهنگی تبلیغی باید از طرف دفتر تبلیغات اسلامی راهبری شود

ناهماهنگی تبلیغی باید از طرف دفتر تبلیغات اسلامی راهبری شود
حوزه علمیه معاونت تبلیغ تأسیس کرده است؛ کسی که از بیرون نگاه کند حوزه علمیه و دفتر تبلیغات حوزه علمیه هر دو به طور مستقل مبلغ اعزام می‌کنند و ناهماهنگی زیادی دارند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا حجت الاسلام روح الله رهبری مدیر عامل مؤسسه بعثت در نشست صریح و صمیمی با رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اصلی‌ترین مانیفست برای دفتر تبلیغات بحث تبلیغ است از همین اولین و مهم‌ترین وظیفه دفتر تبلیغات، تبلیغ است و سیاسی بودن آن جدید‌ترین خواست امام از این نهاد مقدس بود؛ حضرت عالی نباید پاسخ گوی همه کاستی‌ها باشید.

وی افزود: مسیر دفتر از همان اول نسبت به هدف جدی خود کاستی پیدا کرد و از چیزی که باید شکل می‌گرفت، فاصله گرفت. اگر این فاصله نبود طبیعتا نیازی به نهاد‌های موازی نبود و نهاد‌های دیگری که مسؤولیت تبلیغ را به عهده دارند بعد از دفتر تبلیغات به وجود آمدند و اگر این وظیفه دفتر به درستی انجام می‌شد نیاز به نهاد‌های دیگر نبود.

گزارش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

این فعال انقلابی حوزه علمیه قم گفت: دفتر تبلیغات می‌توانست راهبر و هادی همه این تبلیغاتی باشد که از سوی نهاد‌های مختلف شکل می‌گیرد و این ناهماهنگی باید از سوی دفتر تبلیغات ساماندهی می‌شد؛ به عنوان مثال اگر سازمان اوقاف که در امر تبلیغ به عنوان سازمانی که منابع دستش هست مبادرت می‌ورزد می‌توانست از مجرای دفتر به آن هدفی که دارد برساند؛ قرار نیست هر کس که پول داشته خودش اقدام کند؛ اگر نهادی از مجرای دفتر وارد نشد، یکی از جدی‌ترین ادله آن، ضعف اقدامی بود که از دفتر تبلیغات انجام می‌گرفت.

وی افزود: این ضعف تا جایی پیش رفته که خود حوزه علمیه معاونت تبلیغ تأسیس کرده است کسی که از بیرون نگاه کند حوزه علمیه و دفتر تبلیغات حوزه علمیه هر دو به طور مستقل مبلغ اعزام می‌کنند و ناهماهنگی زیادی دارند؛ اگر به فلسفه ایجاد دفتر مبادرت بشود نتیجه زیادی گرفته می‌شود، اما در حال حاضر با این همه هزینه‌ای که می‌شود کم‌ترین نتیجه گرفته می‌شود.

حجت الاسلام رهبری با اشاره به ضرورت آسیب شناسی امر تبلیغ و نظرسنجی از مردم و مبلغان گفت: با انجام نظرسنجی بهتر متوجه می‌شویم چه کاری باید انجام دهیم؛ نظرسنجی منظور من کاملا میدانی است و هر بوم و منطقه‌ای فرق می‌کند؛ گزارش کار‌هایی که طلاب باید در خصوص تبلیغ خود به دفتر ارائه دهند در هیچ منطقه‌ای تفاوتی ندارد برای مثال طلبه‌ای رفته بود منطقه‌ای که همه کشاورز بودند و اطلاعی از دعای کمیل نداشتند، اما در گزارش او ۴ هفته دعای کمیل خواسته بودند.

گزارش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

رئیس مؤسسه بعثت گفت: اگرتبلیغ را یک بازتعریف و بررسی کنیم که در حال حاضر دنیا ما تبلیغ چه معنایی دارد و در کجا هستیم، بهتر می‌توانیم به وظیفه ذاتی خود عمل کنیم؛ تبلیغ سخت افزاری در حوزه بین الملل نفی شده است، اما این تکلیف برداشته نشده است که نسبت به کسانی که خارج از کشور هستند تبلیغ داشته باشیم.

وی عنوان کرد: تبلیغ رسانه‌ای چقدر در دفتر تبلیغات جدی گرفته شده است و چه مقدار از کسانی که در تلویزیون تبلیغ می‌کنند از مجرای دفتر تبلیغات رفته اند؛ طلبه‌ای که احساس می‌کند با لباده زرد رنگ به برنامه کودک تلویزیون رود، کفایت می‌کند؟ دفتر تبلیغات برنامه داشته است؟ در رسانه گاهی اتفاقاتی می‌افتد که جمع کردنش سخت است.

هر نهادی می خواهد صفر تا صد کار را خودش انجام دهد

حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در پاسخ گفت: تربیت مبلغ یکی از فعالیت‌های دفتر بوده و مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان از افتخارات این نهاد است؛ طلابی که این آموزش‌ها را دیده اند ریشه اش از دفتر بوده که میدان دار اصلی این قضیه بود.

وی افزود: چند سال پیش در شورای عالی حوزه با دعوت آیت الله استادی در چند جلسه بحث شد؛ تأکید شورا این بود که دفتر تبلیغات بهره بردار مبلغ باشد و کار تربیت مبلغ در بطن حوزه است. در آنجا استدلال کرده ام که باید آموزش‌های ضمن تبلیغ و مهارت افزایی داشته باشیم؛ هر آنچه که نیاز حوزه است و کارویژه‌های روحانیت است قرار نیست دفتر تبلیغات انجام دهد و بعضی از آن‌ها را منع شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آیت الله مقتدایی زمانی که مدیر حوزه‌های علمیه بود تعریف کرد ضمن گزارش کار برای رهبر معظم انقلاب وقتی به گزارش تبلیغ رسیدیم حضرت آقا بلافاصله فرمود «که از مجرای خودش که دفتر تبلیغات است باید انجام شود» در فضای کلان کشور کار شبکه‌ای را یاد نگرفتیم و هر نهادی می‌خواهد صفر تا صد کاری را خودش انجام دهد؛ یاد نگرفتیم فلان نهاد سیاستگذاری کند، نهاد دیگر اجرا، نهاد دیگر وظیفه‌ای دیگر انجام دهد.

گزارش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

وی اظهار داشت: من ضامن افعال خودم هستم؛ یک زمانی دفتر تبلیغات در کشور‌ها و همه استان‌ها نمایندگی داشت و حضرت آقا فقط قم و مشهد و ایرانشهر را اجازه دادند و طی نامه‌ای که آیت الله مظاهری نوشتند و از آقا خواستند که بازوی تبلیغی ایشان در اصفهان قطع نشود، استثنائا در اصفهان هم اجازه داده اند؛ به دفتر حضرت آقا پیشنهاد دادم نظر بعضی از اعزه این است که امر تبلیغ دین تجمیع شود، چون در حال حاضر همه، همه کاری می‌کنند، اما کسی هم پاسخگو نیست؛ به هر جهت نهاد‌هایی تشکیل شده اند با شرح وظایف و اساس نامه خاص خود در حال کار هستند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی افزود: چند نفر در این جلسه پیشنهاد دادند در بین الملل ورود کنیم؛ اگر بخواهیم به حوزه‌های مختلف ورود کنیم متکفل دارد البته تبلیغ مجازی می‌توان انجام داد که در حوزه عرب زبان ورود کرده ایم و دوره‌هایی را گذاشتیم و با بعضی شبکه‌های ماهواره‌ای تولید محتوا داریم؛ چند سال پیش عده‌ای را فراهم کرده ایم تا بتوانند در یک سایت تعاملی پاسخگوی سؤالات بین المللی به زبان انگلیسی باشند و سرور را هم در آلمان پیاده کردیم تا آی پی ایران حساسیت ایجاد نکند که به مسائل تحریم‌های سال ۹۱ گره خورد و، چون جزء کار‌های اصلی دفتر نبود تعطیل شد.

وی در پایان تأکید کرد: ظرفیت نرم افزاری داریم، اما باید تعامل صورت بگیرد که این ظرفیت در اختیار این نهاد‌هایی قرار گیرد که ظرفیت سخت افزاری دارند.

ارسال نظرات