۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۷۱۲۱۹۴
مرتجعین خرابکار (۴)؛

نباید در محاکمه خرابکاران تأخیر کرد/ امروز عمل‌نکردن و ایستایی جرم است

نباید در محاکمه خرابکاران تأخیر کرد/ امروز عمل‌نکردن و ایستایی جرم است
حجت الاسلام گرجیان گفت: مسؤولان زودتر برای محاکمه خرابکاران اقدام کنند؛ چرا که تأخیر باعث می‌شود آن‌ها راه‌های نفوذ و خرابکاری بیشتری را در پیش بگیرند.

اشاره: یکی از معروف‌ترین مثال‌هایی که در زمینه عملیات روانی وجود دارد، مثال پختن قورباغه است. حتی سیاست‌دان‌ها نیز از مثال بازی با مداد صحبت می‌کنند. هر دو مثال این اعتقاد را دارند که شما نمی‌توانید به صورت مستقیم با کسی مبارزه کنید، باید آرام آرام دشمن خود را ضعیف کنید و شکست بدهید. این همان اتفاقی بود که سران قبلی دولت و برخی از مسؤولان علیه مردم پیاده کردند. تصویب برجام، تلاش برای تصویب طرح FATF، تلاش برای تصویب طرح 2030 و هزار و یک طرح ننگینی که دولت به دنبال آن‌ها بود.

دولتی که ناگهان روزی مردم را به بازار بورس کشاند و ناگهان شبی بنزین را به مسأله‌ای فراتر از امنیت ملی تبدیل ساخت. دولتی که در مواجهه با ویروس کرونا منفعلانه‌ترین مقابله را داشت؛ اما مدام خودروهای بی‌کیفیت را تولید می‌کرد و ارزش پول ملی را سوار بر آن‌ها به ته دره اقتصاد می‌فرستاد. دقیقاً همان دره‌ای که جهانگیری ادعا می‌کرد ما قطار اقتصاد را از آنجا نجات دادیم؛ چه خیال خامی! همه این شکست‌ها به شکلی رقم خورده که مردم بیشترین خسارت‌ها را تجربه کرده‌اند و بانیان این وضع به‌راحتی در مجالس و محافل مختلف سیاسی حضور دارند.

به همین جهت خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت‌الاسلام محمدمهدی گرجیان، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) رفت و پیرامون مسأله برخورد با مرتجعین و خرابکاران در کشور به گفت‌وگو پرداخت.

رسا ـ منظور رهبر انقلاب از مرتجعین و خرابکاران و لزوم مقابله با آن‌ها چیست؟

وقتی از کلمه مرتجع استفاده می‌کنیم، به ذهن چنین متبادر می‌شود که مقصود از آن افرادی است که قدیمی فکر می‌کنند یا نوع رفتارهای اجتماعی آن‌ها کهنه است. رهبر انقلاب چنین تعبیر کردند «وقتی می گوییم مرتجع ذهن افراد به سمت کسی می رود که عرق چین بر سر می گذارد بلکه اینگونه نیست و کسی که سبک زندگی غربی را دنبال می کند مرتجع است».

افرادی هم که تفکر آن‌ها نمی‌تواند منجر به همراهی آن‌ها با نظام و انقلاب و همچنین اهداف بلند حضرت امام و رهبر معظم انقلاب باشد مرتجع هستند. مرتجعین کسانی هستند که همان‌طور که کشور در حکومت پادشاهی پهلوی در گذشته به دنبال نوکری آمریکا بود، این‌ها نیز می‌خواهند ایران را به جایگاه سابق آن یعنی ژاندارم حاکمیت آمریکا در منطقه برگردانند. ارتجاع یعنی برگشت به جایگاهی که در گذشته بوده‌ایم. در گذشته آمریکا در هرجایی نیرو نیاز داشت تا برای اهداف آمریکا جان بدهند، این‌ها آماده بودند. افراد بسیاری به یاد ندارند؛ اما من عمان و ظفار را به یاد دارم. آن‌ها نیروهای ما را به آنجا فرستادند. حتی نیروهایی را اعزام کردند که به نفع اسرائیل و آمریکا در منطقه فعالیت کنند.

هنوز در حال حاضر عده‌ای دوست دارند ما نوکر آمریکا بمانیم. این‌ها برای آمریکایی‌ها غش می‌کنند. تمام تلاش این افراد این است که دولت ارتباط درستی با مردم خود نداشته باشد؛ اما با آمریکا یا به تعبیر آن‌ها کدخدا ارتباط خوبی بگیرد. جریان ارتجاع همیشه به دنبال این است که نگاه کند ببیند کدخدا چه می‌گوید.

ارتجاع ممکن است کراوات بزند، عطر و ادکلن بزند، به‌ظاهر اداها و فیگور انقلابی نیز داشته باشد؛ ولی واقعیت این نیست. حتی مرتجعین ممکن است در لفظ دفاع از حضرت امام و انقلاب نیز داشته باشند؛ ولی تمام رویکرد و قبله آمال چنین افرادی آمریکا و دیگر کشورهای زورگوی دنیا از جمله کشورهای اروپایی باشد.

خرابکاری به‌طور حتمی این نیست که گاهی یک بمبی بگذارد یا ساختمانی را خراب کند. خرابکاری این است که لای چرخ انقلاب چوب بگذارد. رهبر انقلاب به لزوم مقابله با خرابکاران تأکید داشتند. گله ما نسبت به دولت و قوه قضاییه این است که زودتر باید به حساب کار این خرابکاران برسد. اگر دولت و قوه قضاییه زودتر این کار را نکند آن‌ها باز راه نفوذ را یاد می‌گیرند و حضور خود را چه بسا در بدنه دولت تقویت می‌کنند.

امکان دارد برخی از این افراد خرابکار حتی در بدنه نظام حضور داشته باشند. آن‌ها به مرور زمان یاد می‌گیرند چطور مقابل نظام بایستند. این‌ها حتی در بدنه نظام یا بدنه دولت از ما نیستند. نکته بسیار حکیمانه‌ای که رهبر معظم انقلاب در گذشته فرموده بودند که متأسفانه عده‌ای امروز در مقابل حضرت آقا ایستاده‌اند این نکته است که خودی باید بفهمد که خودی و ناخودی یعنی چه!

مردم باید افرادی را که سابقه سوء دارند و الآن نیز با جریان ارتجاع هستند بشناسند. دولت و قوه قضاییه نیز باید با قاطعیت درمقابل این جریان مقابله کند، وگرنه حتی یک کرم در جان درخت عظیم و تنومند می‌تواند آن را خراب کند. ان‌شاءالله بتوانیم عملکرد درستی را در مقابل این دو جریان مرتجع و خرابکار داشته باشیم.

رسا ـ رهبر انقلاب تأکید مکرر نسبت به مجازات خرابکاران در کشور داشتند. حال وظیفه نهادها در اجرای این فرمان رهبر انقلاب چیست؟

به نظر من نهادهای قضایی و امنیتی و دولت باید بیایند بگویند که فلان وزیر که در فلان قسمت مسؤولیت داشته، چقدر بار به دوش انقلاب و نظام تحمیل کرده است؟ فلان وزیر چقدر با انعقاد قراردادهای سنگین و آن‌چنانی، هنوز که هنوز است ما باید تا سال‌های سال بدهکاری‌های حاصل از انعقاد این قرارداد را به طرف دیگر بپردازیم.

وزیری که چندسال تمام در مقام مسؤولیتی خود خشت روی خشت نگذاشته بود و بعدها نیز افتخار هم می‌کرد که من در دولت کاری نکرده‌ام. بله شما در کارتل‌های مسکن سازی عضویت دارید که این مسکن‌های مهر برای شما عددی به حساب نمی‌آید. این گروه و افرادی هم که فقط چشم خود را به آن سو دوخته‌اند باید مجازات شوند.

امروز حتی عمل نکردن و ایستایی جرم است. کسی که مقام و مسؤولیتی را برعهده گرفت و می‌توانست کاری برای انقلاب و مردم انجام بدهد، ولی کاری نکرد. آن‌ها نشستند و منتظر ماندند تا ببینند کدخدا به آن‌ها اجازه می‌دهد یا نه. باید مسؤولان امر تلاش خود را بکنند تا وضعیت را تغییر دهند. جریان خرابکار در کشور باید به سرعت محاکمه شود. تأخیر در محاکمه این افراد جایز نیست. مردم این گله را دارند.

رسا ـ نتیجه، ثمره و درس عبرتی که جلوگیری از نفوذ مرتجعین و مجازات خرابکاران هم برای مردم و هم برای خود مسؤولانی که در آینده این سمت‌ها را خواهند گرفت چه خواهد بود؟

اگر ما با آن‌ها برخورد نکنیم، آن‌ها راه را برای خود باز می‌بینند. آن‌ها پیش خود می‌گویند که ما هر کاری که می‌خواستیم کردیم و کسی هم نبود که به ما بگوید بالای چشم تو ابروست. ما واقعاً باید این مسأله را جدی بگیریم و به‌صورت جدی محاکمه آن‌ها را دنبال کنیم. مجازات ما باید به شکلی باشد که آن‌ها حس کنند که اگر واقعاً عملکرد ناصحیحی داشته باشند، بزودی پیگرد قانونی وجود خواهد داشت.

متأسفانه آن‌ها احساس امنیت می‌کنند. این احساس امنیت باعث می‌شود آن مسؤول برای کار نکردن خود یا فساد خود جری‌تر شود. تا زمانی که این گونه عمل کنیم، به جایی نخواهیم رسید. به نظر می‌رسد که حتماً باید زودتر محاکمه این افراد رقم بخورد.

رسا ـ وظیفه مردم در قبال این تأکیدات رهبر معظم انقلاب چیست؟

مردم هم باید مطالبه‌گری از مسؤولین داشته باشند که چرا در مجازات و محاکمه خرابکاران در کشور تأخیر دارند و هم اینکه این افراد که چوب لای چرخ انقلاب می‌گذارند را به همدیگر معرفی کنند.

رسا ـ از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید کمال تقدیر و تشکر را دارم.

 

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات