۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۷۱۲۶۵۳

تحریم‌های تبعیض‌آمیز نمونه‌ای از مداخله آمریکا در امور داخلی یک کشور

تحریم‌های تبعیض‌آمیز نمونه‌ای از مداخله آمریکا در امور داخلی یک کشور
یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه گفت: کاهش تحریم های ونزوئلا به معنای تغییر ماهیت سیاست آمریکا در قبال ونزوئلا نیست.

به گزارش  خبرگزاری رسا به نقل از ایرنا، "الکساندر اسکتینین" مدیر اداره آمریکای لاتین وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری تاس خاطرنشان کرد: ما همیشه از لغو تحریم‌ها علیه ونزوئلا حمایت کرده‌ایم و اقدام واشنگتن در لغو تحریم‌ها را حرکت در جهت درست تلقی می‌کنیم اما واقعیت این است که آنها هنوز اساس سیاست خود در قبال کاراکاس را تغییر نداده‌اند.

وی با بیان اینکه مسکو همواره مخالف تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی اعمال شده علیه ونزوئلا بوده، گفت: این تحریم‌های تبعیض‌آمیز نمونه‌ای از مداخله آمریکا در امور داخلی یک کشور دیگر برای تغییر دولت آن بوده است.

نخستین صادرات نفت خام ونزوئلا به اروپا که پیشتر تحت تحریم‌های آمریکا بود، برای نخستین بار در دو سال اخیر در حال انجام است. این محموله ۶۵۰ هزار بشکه‌ای نفت از ونزوئلا توسط شرکت ایتالیایی اِنی به اروپا صادر می‌شود.

وزارت امور خارجه آمریکا در ماه می با ارسال نامه‌هایی به شرکت انی ایتالیا و رپسول اسپانیا اجازه داد تا خرید نفت خام از ونزوئلا را به عنوان راهکاری برای پرداخت میلیاردها دلار بدهی و سود سهام این کشور عضو اوپک از سر بگیرند.

بر اساس داده‌های ارائه شده، نفتکش دوم به نام «پانتاناسا» که توسط شرکت انی اجاره شده است نیز به سمت ونزوئلا در حرکت بوده و انتظار می‌رود دو میلیون بشکه نفت خام رقیق شده نیز توسط این نفتکش به اروپا منتقل شود.

انتظار می‌رود این محموله دوم تا اواخر ماه جاری میلادی توسط شرکت دولتی ونزوئلا به اِنی تحویل داده شود و بر اساس اسناد ارائه شده، بخشی از این محموله به شرکت رپسول اسپانیا فروخته شده و به پالایشگاه‌های کارتاخِنا و بیلبائو تحویل داده خواهد شد.

دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در ۱۷ می، لغو بخشی از تحریم‌ها علیه ونزوئلا را اعلام کرد و به شرکت‌های نفتی آمریکا و اروپا اجازه داد مذاکرات و فعالیت‌های خود در ونزوئلا را از سر بگیرند.

با این حال، دولت ونزوئلا خواستار لغو همه اقدامات تنبیهی یکجانبه اعمال شده توسط واشنگتن علیه کاراکاس است.

ماه مارس، هیاتی از مقامات ارشد واشنگتن با هیاتی از نمایندگان نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در کاراکاس دیدار و مذاکره کردند. کاهش تحریم های آمریکا و اجازه دادن به شرکت نفتی آمریکایی «شورون» برای فعالیت در میادین نفتی ونزوئلا از جمله مباحث مطرح شده در این دیدار بود.

روابط واشنگتن و کاراکاس بعد از حمایت آمریکا از مخالفان دولت ونزوئلا و تلاش برای سرنگونی دولت «نیکلاس مادورو» به تیرگی گرایید.

بعد از شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ماه فوریه، آمریکا از طریق کاهش تنش ها با ونزوئلا سعی دارد نفت این کشور را جایگزین نفت روسیه کند تا از افزایش بیشتر قیمت ها در بازار انرژی جلوگیری کند.

از زمان شروع جنگ اوکراین، قیمت نفت به بیش از ۱۲۰ دلار افزایش یافته است

ارسال نظرات