۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۷۱۳۳۷۷
مدیر کل کتابخانه‌های استان اصفهان:

افزایش سرانه مطالعه، ارتقای فرهنگ عمومی را به دنبال دارد

افزایش سرانه مطالعه، ارتقای فرهنگ عمومی را به دنبال دارد
اصفهان - حجت الاسلام معتمدی گفت: افزایش سرانه مطالعه ارتقای فرهنگ عمومی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و دستاورد‌های مهمی را برای تحکیم خانواده‌ها خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی پیش از ظهر امروز در دومین نشست انجمن کتابخانه‌های شهرستان کاشان به لزوم رفع کمبود کتابخانه‌های کاشان و افزایش کتابخانه‌های این شهرستان تأکید کرد و گفت: فعالیت ۱۶ کتابخانه در شأن کاشان، شهرستانی که عنوان پایتخت کتاب کشور را داشته و به عنوان شهر خلاق در حوزه کتاب و کتابخوانی مطرح است، نیست.

به گفته وی مناطقی از شهرستان کاشان که نیازمند کتابخانه است می‌توان با مشارکت مردم و خیرین و کمک شهرداری کمبود کتابخانه‌ها را برطرف کرد.

حجت الاسلام معتمدی با تأکید برافزایش خدمات در کتابخانه ها، اظهار داشت: کتابخانه‌ها نباید تک خدمتی باشد و منتظر مراجعه مردم به کتابخانه‌ها باشد، کتاب‌ها را باید از قفسه کتابخانه‌ها به میان مردم در مدارس، مساجد، خانواده، ادارات و نهاد‌ها برد.

وی به لزوم خانواده محور بودن کتابخانه‌ها اشاره کرد و افزود: کتابدار‌ها و مسؤولان کتابخانه‌ها با شناخت از جغرافیای کتابخانه با مراجعه کنندگان به کتابخانه آشنا شده و با آن‌ها ارتباط داشته باشند.

مدیر کل کتابخانه‌های استان اصفهان یکی از مهمترین وظایف انجمن کتابخانه‌ها را برنامه ریزی فرهنگی برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در محلات، مدارس و مساجد دانست و ابراز داشت: مدارس، مساجد، فضا‌های عمومی و کتابخانه‌ها نیازمند سیاست گذاری واحد در حوزه کتاب و کتابخوانی هستند.

وی همچنین به لزوم تشکیل هیات اندیشه ورز در زیر مجموعه کتابخانه‌های شهرستان اشاره کرد و گفت: تعدادی از اعضای انجمن، جوانان و معتمدین شهر درقالب یک هیات اندیشه ورز، طرح‌های نو و خلاقانه‌ای را در حوزه گسترش کتاب و کتابخوانی ارائه و خروجی آن را در اتاق فکر انجمن کتابخانه‌ها مطرح و تبدیل به طرح و ایده کنند.

حجت الاسلام معتمدی بر استفاده از ظرفیت بالای خیرین شهرستان در حوزه زیر ساختی و توسعه کتابخانه و حوزه نرم افزاری تأکید کرد و افزود: ثبت انجمن‌ها و خیریه‌های کتابخانه ساز در شهرستان‌های استان اصفهان در حال پیگیری است.

وی در ادامه از برگزاری چهارمین دوره جذب کتاب از مردم با عنوان «بهارکتاب، انواردانایی» در اواخر تیر ماه امسال خبر داد و اظهار داشت: در این طرح دانشگاه ها، ادارات و مردم کتاب‌های استفاده شده خود را تحویل کتابخانه‌های عمومی داده تا مردم از آن بهره‌مند شوند.

مدیر کل کتابخانه‌های استان اصفهان افزود: شورا‌های اداری شهرستان‌ها ۱۰ دقیقه از زمان جلسه شورای اداری شهرستان را به معرفی کتاب و خلاصه‌ای از کتاب اختصاص دهند و از مدیران ادارات و دستگاه‌های دولتی بخواهند تا زیر مجموعه خود را با مطالعه و فرهنگ مطالعه آشنا کنند.

به گفته وی افزایش سرانه مطالعه، ارتقای فرهنگ عمومی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و دستاورد‌های مهمی را برای تحکیم خانواده‌ها به دنبال خواهد داشت./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات