۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۷۱۳۵۲۳

از کتاب «هفت بند» در مدح امیرمومنان رونمایی شد

از کتاب «هفت بند» در مدح امیرمومنان رونمایی شد
اصفهان - از کتاب هفت بند «کمال الدین حسن بن محمود کاشانی» شاعر قرن هفتم وهشتم هجری در مدح امیرمؤمنان(ع) با مقدمه سید عارف نوشاهی ایران پژوه از پاکستان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، در آیین که دوشنبه شب در خانه تاریخی تاج کاشان برگزار شد شجری استاد دانشگاه کاشان گفت: هفت بند «کمال الدین حسن بن محمود کاشانی» از شاعران اواخر قرن هفت و اوایل هشتم هجری دریای ژرف و پرگوهر و از نظر لغت و معنا بسیار زیبا و بلند است.

وی افزود: حسن کاشی سرمایه‌های معارف اسلامی، تسلط بر قرآن، احادیث نبوی به ویژه احادیث معتبر شیعی را به خوبی در اشعارش استفاده کرده در حالیکه هنوز تشییع به خوبی گسترش نیافته بود، اما او جسورانه و مردانه به بیان عقاید شیعی خود به زبان شعر ایستاد.

شجری با اشاره به اینکه حسن کاشی شاعری ولایی در ادبیات آیینی و تار و پود شعرش عجین یافته با عشق به ائمه و خاندان رسول الله بود، گفت: هنر حسن کاشی از تبار کاشان این بود که تار و پودش شعرش از عشق و ایمان به اهل بیت (ع) موج می‌زد.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان گفت: عجیب و شگفت آور است شاعری تمام عمر خود را برای مدح اهل بیت (ع) به ویژه امام علی (ع) و فرزندانش صرف کند و بیش از ۳۰ قصیده برای جنگ‌های امام علی بسراید.

شجری با اشاره به اینکه مولانا حسن کاشی تلفیقات خوبی علاوه بر کشف مضامین تازه داشت، یادآورشد: حسن کاشی شاعری بود که خود را در دریای معنی انداخت و کلامش از شکر مدح و منقبت مولا امیرالمومنین (ع) و به قول خودش با الهام از جبرئیل امین خلق شده است.

وی ادامه داد: هر چند تاریخ تولد و وفات حسن کاشی مشخص نیست، اما ژرفای سخنش در مجموعه آثارش و نکات مختصر موجود از او در تذکره‌ها از جمله تذکرة الشعرا و تاریخ یزد مشخص است.

شجری خاطر نشان کرد:  اشعار حسن کاشی که شاعری عابد محسوب می شود، دارای سیرت و صورت بود، سعدی و حافظ را خوب بلد بود و وی بیشترین تأثیر را از خاقانی گرفت هر چند خود در برخی موارد، خود را بهتر از او می‌دانست.

لارم به ذکر است، آیین رونمایی از کتاب هفت بند «کمال الدین حسن بن محمود کاشانی» شاعر قرن هفتم و هشتم هجری در مدح امیرمومنان (ع) با مقدمه سید عارف نوشاهی و حضور این ایران پژوه پاکستانی استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی کالج دولتی گوردون، راولپندی، پاکستان و تجلیل از وی در خانه تاریخی تاج «موزه مردم شناسی و خانه هنرمندان» برگزارشد.

تقدیر از حسن عاطفی و علی اصغر شاطری کاشان شناس و مولف کتب تاریخ کاشان بخش پایانی آیین رونمایی از کتاب بود. /۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات