۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۷۱۳۹۹۶
آیت الله اعرافی مطرح کرد؛

رسالت حوزه در پاسخگویی به شبهات/بدون آشنایی با رسانه نمی توان هماوردی کرد

رسالت حوزه در پاسخگویی به شبهات/بدون آشنایی با رسانه نمی توان هماوردی کرد
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت رسانه در عصر کنونی گفت: حوزه علمیه باید آشنای به تحولات رسانه و فضای مجازی باشد و فنون آن را بیاموزد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور پیش از ظهر امروز در اختتامیه جشنواره پاسخ برتر که در سالن اجتماعات امین مؤسسه دارالولایه کشور برگزار شد، نگاه عالمان دین در جامعه را راهگشا عنوان کرد.

وی با بیان اینکه عالم و محقق دین هرکجا حضور پیدا کند کلید هدایت است، ابراز کرد: وجود عالم دین در سخن، بیان، رفتار و کردار وجودی است که درهای هدایت را به روی بشر می گشاید و قفل درهای ضلالت را می گشاید؛ نهاد دین و حوزه علمیه باید این جایگاه رفیع را در جهان احراز کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به اینکه جهاد تبیین، دفاع از حقیقت و دفع شبهه تنها تحقیق و پژوهش نیست، اظهار داشت: تحقیق و پژوهش شرط لازم و ضرورت برای پاسخگویی به شبهات است اما هنرمندی، عرضه درست و شناخت ابزار آن نیز مهم و ضروری است و این هنر باید بین ما مورد تقویت قرار بگیرد.

امام جمعه قم با اشاره به تفاوت های شبهه و پرسش تصریح کرد: در شبهه مواجه با یک گره و پیچیدگی هستیم که راه رسیدن به حق را دشوار می کند که شکل و عرضه آن متفاوت است و میان پرسش و شبهه عموم و خصوص من وجه برقرار است.

آیت الله اعرافی با تاکید بر وظیفه حوزه مبنی بر پاسخگویی به شبهات خاطرنشان کرد: اگر چه پاسخگویی به شبهات وظیفه ما است اما مهم تر از آن دستگیری از خلق در دست اندازهای فکری است که شبهه دست اندازها و موانع در مسیر کشف حقیقت و معارف دینی و الهی است.

وی با اشاره به تقسیمات شبهات افزود: شبهه گاهی باور به باطل را تقویت و گاهی انکار حق را به وجود می آورد و گاهی بنیان های فکری را دچار تزلزل و اضطراب کرده و انسان را از باور محکم دور می کند.

مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر تقویت قدرت فراوری حوزه علمیه گفت: قدرت فراوری بنیان علمی حوزه با گذراندن دوره های کارورزی، مهارتی و فنی امکان پذیر خواهد بود که باید برای ایجاد این توانایی میان اساتید، طلاب و مبلغان حوزوی تلاش کنیم.

امام جمعه قم با اشاره به اخلاق و آداب پاسخ گویی یادآور شد: ما باید به عنوان دین و تربیت یافتگان دین و حوزه منظومه اخلاقی، رفتاری و تعاملی را در مواجهه با شبهه و تبیین در عرصهه های مختلف بیاموزیم و لذا ارائه نظام اخلاقی در این عرصه مهم است.

وی جشنواره پاسخ برتر را گامی در راستای انسجام و هم افزایی نهادهای حوزوی برشمرد و اظهار کرد: همه نهادهای حوزوی و اساتید بزرگ حوزوی یک جبهه وسیع و همراه برای پاسخگویی به شبهات هستند که با هم افزایی با یکدیگر می توانند تحول چشمگیر در تولید پاسخ به وجود بیاورد.

آیت الله اعرافی با اشاره به بهره گیری از رسانه و فضای مجازی خاطرنشان کرد: بدون شناخت فضای مجازی و استفاده از ابزارهای روز نمی توانیم هماوردی کنیم، حوزه ما وقتی می تواند هماوردی کند و از اندیشه ناب الهی و توحیدی و آرا و اندیشه های پیامبر دفاع کند که آگاه به زمانه باشد.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: حوزه علمیه باید آشنای به تحولات رسانه و فضای مجازی باشد و فن و ابزار رسانه و فضای مجازی را بیاموزد، ما به عنوان حوزه باید ساز و کار یک حضور کارساز و موج آفرین و اثرگذار را فرا بگیریم.

ارسال نظرات