۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۷۱۴۸۰۴

اعترافات مهم بایدن درباره شکست آمریکا مقابل ایران

اعترافات مهم بایدن درباره شکست آمریکا مقابل ایران
عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران عقیده دارد: تحقق اهداف ترسیم‌شده برای سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه آسان نخواهد بود و اینکه با فشار آمریکا، کشورهای منطقه بتوانند مقدار بیشتری نفت تولید کنند، مشکلات ریشه‌ای این کشور را رفع نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فؤاد ایزدی، عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، با اشاره به سفر قریب‌الوقوع جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان‌سعودی اظهار کرد: بایدن، اهداف خود را از سفر به عربستان‌سعودی در متنی که چند روز گذشته در واشنگتن‌پست منتشر کرده، برشمرده است و این سفر روی سه محور اصلی تمرکز دارد.

وی اظهار کرد: رژیم صهیونیستی، نخستین محور سفر بایدن به عربستان‌سعودی است و خود رئیس‌جمهور آمریکا در متنی که منتشر کرده، می‌گوید که دولت او در سطح حمایتی که از رژیم صهیونیستی داشته، رکورد زده و البته این حرف درستی است.

 

دولت بایدن در حمایت از صهیونیست‌ها رکورد زده است

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران اضافه کرد: معمولاً کمک مالی آمریکا به رژیم صهیونیستی حدود سه میلیارد دلار بوده که الآن به حدود چهار میلیارد دلار رسیده و دولت بایدن، یک میلیارد دلار به کمک‌های خود به این رژیم اشغالگر اضافه کرده و این یک رکورد است.

ایزدی افزود: این حمایت‌ها در حوزه‌های مختلف دیگر نیز اتفاق افتاده و این واقعیتی است که تعداد صهیونیست‌ها در دولت بایدن نیز رکورد زده است و نتیجه مستقیم آن را می‌توان در حمایت دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی مشاهده کرد.

وی گفت: هم‌اکنون وزیر امور خارجه، وزیر خزانه‌داری، رئیس نهادهای اطلاعاتی امنیتی، رئیس دفتر بایدن، وزیر امنیت ملی آمریکا و شمار دیگری از صهیونیست‌ها در دولت بایدن حضور دارند که در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی توضیح داد: این امر رکوردی در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود که هم وزیر امور خارجه، هم قائم‌مقام وزارت امور خارجه و هم معاون سیاسی این وزارتخانه صهیونیست باشند و این حجم حضور صهیونیست‌ها در دولت بایدن، نتیجه مستقیم خود را در حمایت حداکثری از رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد.

ایزدی گفت: در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و سایر بخش‌ها نیز حمایت حداکثری از رژیم صهیونیستی در دستور کار دولت بایدن قرار دارد.

اعترافات مهم بایدن درباره شکست آمریکا مقابل ایران

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران اضافه کرد: آمریکایی‌ها مباحثی در حوزه ایجاد سامانه‌های پدافندی رصد بین کشورهای منطقه علیه ایران ذیل حمایت از رژیم صهیونیستی تعریف کرده‌اند که در این سفر پیگیری می‌شود.

ایزدی گفت: ایران، موضوع دوم این سفر است که بایدن در متن خود به آن اشاره کرده و در سفر به عربستان‌سعودی نیز درباره آن تمرکز خواهد شد.

وی بیان کرد: بایدن در متن خود در واشنگتن‌پست، به قانون مجلس شورای اسلامی اشاره و اعلام می‌کند که پس از خروج دولت ترامپ از برجام، هیچ برنامه جایگزینی وجود نداشته و مجلس ایران، قانون کاهش تعهدات خود را تصویب کرده است.

کارهایی که بایدن می‌خواهد در سفر به منطقه انجام دهد، در حقیقت آمال و آرزوهای آمریکایی‌هاست

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح می‌کند: رئیس‌جمهور آمریکا می‌نویسد زمانی که دولت ترامپ خواست در سازمان ملل متحد، علیه ایران ائتلاف ایجاد کند، شکست خورد و عمده کشورها همراه آمریکا نشدند و این اعتراف بایدن نکته مهمی است که باید به آن توجه داشت.

ایزدی گفت: عده‌ای در داخل کشور، از قانون مجلس شورای اسلامی ناراحت هستند؛ اما در عمل، اعتراف بایدن این است که وضع این قانون در عکس‌العمل به خروج آمریکا از برجام حق ایران بوده و حق کشورهای دیگر نیز همین است که حمایت از ایران را جای پشتیبانی از آمریکایی‌ها در سازمان ملل متحد در دستور کار قرار دهند.

عربستان‌سعودی؛ گاو شیرده آمریکایی‌ها

دانشیار گروه مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران گفت: بایدن در عمل به شکست آمریکایی‌ها اعتراف می‌کند و برنامه آنها، این است که اگر نتوانند از ایران ذیل برجام امتیاز بگیرند و برجام به هر دلیلی به توافق نهایی نرسید، بتوانند با ابزارهای دیگر نظیر تشدید فشارها علیه ایران امتیاز لازم را دریافت کنند.

ایزدی البته عقیده دارد: این برنامه آمریکایی‌هاست؛ ولی در عمل، خیلی از سیاست‌های آنها علیه ایران جوابگو نبوده است.

وی ادامه داد: موضوع سوم در سفر بایدن، خود عربستان‌سعودی به‌عنوان گاو شیرده آمریکایی‌هاست. با توجه به اینکه قیمت بنزین در آمریکا افزایش پیدا کرده، علاقه آمریکا این است که کشورهای حاشیه خلیج فارس، تولید خود را افزایش دهند و قیمت نفت، گاز و بنزین مقداری کاهش یابد و این به‌عنوان یکی از اهداف سفر بایدن به عربستان‌سعودی پیگیری می‌شود.

تولید نفت بیشتر در منطقه مشکلات ریشه‌ای آمریکا را رفع نخواهد کرد

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: بایدن در نظرسنجی‌های آمریکا وضع خوبی ندارد و دلیل عمده آن هم تورم و قیمت بالای بنزین است.

ایزدی بیان کرد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در نظرسنجی‌ها وضع بهتری از بایدن دارد و اگر همین امروز در آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، ترامپ پیروز میدان خواهد بود.

وی گفت: اینکه با فشار آمریکا، کشورهای منطقه بتوانند مقدار بیشتری نفت تولید کنند، مشکلات ریشه‌ای این کشور را رفع نخواهد کرد.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: اصرار بایدن برای ادامه جنگ غرب علیه روسیه در تحولات اوکراین هم سیاست غلطی است که درنهایت بیشترین ضرر را به خود او خواهد زد.

اجماع هم‌پیمانان سنتی آمریکایی‌ها محقق می‌شود؟

دانشیار گروه مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران اضافه کرد: با توجه به تحولات جهانی و اتفاقات اوکراین، اصولاً دولت بایدن می‌خواهد اجماعی بین کشورهایی که به‌صورت سنتی هم‌پیمان آمریکایی‌ها بوده و اکنون پراکنده شده‌اند، ایجاد کند.

ایزدی بیان کرد: متحدان آمریکا در منطقه در سال‌های اخیر پراکنده شده‌اند و دولت بایدن، امروز به انسجام بین آنها نیازمند است تا این کشورها را مقابل چین، روسیه و ... قرار دهد و این هم دلیل بعدی سفر بایدن به عربستان‌سعودی خواهد بود.

هم‌پیمانان سنتی آمریکایی‌ها افول این کشور را متوجه شده‌اند و کشورهای عربی، دنبال رئیس جدید می‌گردند

وی اضافه کرد: کارهایی که بایدن می‌خواهد در سفر به منطقه انجام دهد، در حقیقت آمال و آرزوهای آمریکایی‌هاست. آنها لیستی را از آرزوهای خود تهیه کرده‌اند که سال‌هاست محقق نشده و با وضع امروز خود بایدن و افولی که آمریکایی‌ها دچار آن شده‌اند، نیز بعید است اهداف و آرزوهای آنها محقق شود.

دانشیار گروه مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران گفت: زمانی که آمریکایی‌ها خیلی قدرتمندتر از وضع فعلی خود بودند، نمی‌توانستند به اهداف ترسیم‌شده خود دست یابند؛ چه برسد به امروز که دچار چالش‌های جدی داخلی و خارجی شده‌اند.

ایزدی اضافه کرد: آمریکایی‌ها، لیستی از آمال و آرزوهایی که درباره ایران، رژیم صهیونیستی، عربستان‌سعودی و منطقه دارند، ترسیم کرده‌اند؛ اما رسیدن به این اهداف خیلی آسان نخواهد بود.

کشورهای دست‌نشانده عربی دنبال رئیس جدید می‌گردند!

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: هم‌پیمانان سنتی آمریکایی‌ها نیز افول این کشور را متوجه شده‌اند و کشورهای دست‌نشانده عربی، دنبال رئیس جدید می‌گردند.

ایزدی افزود: آن‌ها عادت دارند به اینکه رئیس و سرپرستی داشته باشند و می‌دانند که آمریکا امروز جایگاه خود را در دنیا از دست داده است و از این‌رو، تصور کرده‌اند که رژیم صهیونیستی می‌تواند جای آمریکا را به‌عنوان رئیس و سرپرست جدیدشان بگیرد.

این تفکر که سربازان رژیم صهیونیستی برای جان شاهزادگان عرب خودشان را به خطر بیندازند، توهم عجیبی است

وی تصریح کرد: سردمداران کشورهای عربی دقت نکرده‌اند که خود رژیم صهیونیستی دچار چالش‌های جدی است و در تأمین نیازهای خود درمانده و دچار مشکلات جدی شده است و قطعاً نمی‌تواند کمکی به رژیم‌های دست‌نشانده عربی داشته باشد.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران اضافه کرد: این تفکر که سربازان رژیم صهیونیستی برای جان شاهزادگان عرب خودشان را به خطر بیندازند، توهم عجیبی است که ظاهراً شاهزادگان کشورهای دست‌نشانده عربی دچار آن شده‌اند؛ اما دیر یا زود متوجه خواهند شد که خطر بزرگی را مرتکب می‌شوند.

ایزدی گفت: آن‌ها به جای اینکه به قدرت داخلی و مردم خود رجوع کرده و تحولات اخیر را به‌نوعی سازماندهی کنند که درنهایت کشورشان دچار چالش نشود، به سمتی سوق پیدا کرده که همسویی با رژیم صهیونیستی را برگزیده‌اند و یقیناً این امر وضع آنها را بدتر خواهد کرد.

انتهای پیام/2249/م/م

ارسال نظرات