۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۷۱۴۸۷۴
حجت الاسلام امینی نژاد عنوان کرد؛

فلسفه، ابزاری برای تبیین و فهم دین

فلسفه، ابزاری برای تبیین و فهم دین
استاد حوزه و دانشگاه خطاب به طلاب بر لزوم فراگیری دانش فلسفه در راستای تبیین دین و کمک به علم کلام تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی امینی نژاد، صبح امروز با حضور در اردوی یک روزه «نقش علوم عقلی در گسترش دین» که در اردوگاه ۱۵ خرداد قم برگزار شد، به تبیین ضرورت فراگیری دانش فلسفه پرداخت.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ضرورت فراگیری دانش فلسفه گفت: نقش فلسفه اسلامی در دفاع از دین می باشد که در علوم اسلامی آن چیزی که این سِمت را رسمیت می بخشد دانش کلام است، اما فلسفه به کمک کلام آمده و به آن غنا بخشیده و آن را معقول نشان می دهد.

وی با توضیح و تعریف علم کلام قدیم و جدید ابراز کرد: کلام قدیم در مباحثی همچون معاد و مهدویت مطرح بود اما در کلام جدید دایره مباحث بسیار وسیع شده است مثلا حجاب، اقتصاد اگر چه فقهی است اما رویکرد کلامی و عقیدتی به خود گرفته است.

حجت الاسلام امینی نژاد با توضیح این نکته که در کلام با هر روشی مخاطب را اقناع کند مورد قبول واقع شده است، اظهار کرد: بزرگان دین به این نتیجه رسیدند که یکی از روش های دفاع معقولانه ابزار فلسفه است که سهروردی بخشی از فلسفه را در علم کلام بکار گرفته است.

استاد فلسفه حوزه علمیه با اذعان به اینکه فلسفه شیخ اشراق اذهان را از شبهات پراکنده است، تصریح کرد: ظرفیت های کلامی که در حکمت متعالیه برای دفاع از دین وجود دارد هنوز به طور کامل در خدمت کلام قرار نگرفته است.

وی با تاکید بر اهمیت فلسفه در فهم دین خاطرنشان کرد: دین اسلام کامل ترین پیام الهی است که در تمام حوزه ها عالی ترین سخن ها را دارد اما فهم آن برای هر شخصی آسان و راحت نیست و باید به کمک فلسفه فهم آن را تبیین کرد.

حجت الاسلام امینی نژاد ادامه داد: مخاطب دین و قرآن عموم اقشار مردم در تمام سطوح هستند و دین برای هر فردی از جامعه حرف دارد و ساحتی از دین ساحت فلسفی است و کسی که با فلسفه آشنا باشد می تواند این ساحت های عمیق را درک کرده و به سطح عام جامعه منتقل کند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه قرآن دریای عظیمی از علم است، اظهار کرد: علمایی که با فلسفه آشنایی دارند قرآن برایشان رنگ و بوی و جلوه دیگری دارد و اگر کسی فلسفه و مبادی الغیب را نداند نمی تواند یک مفسر ممتاز باشد.

وی با ابراز این نکته که افراد بسیاری با ورود به عرفان لغزیدند و به راه خطا رفتند، عنوان کرد: افرادی با ورود به عرفان چون در مباحث عقلی غور نکرده و مهارت نداشتند، به مسائل انحرافی راه پیدا کردند.

حجت الاسلام امینی نژاد با اشاره به فلسفه فطری انسان خاطرنشان کرد: انسان فطرتاً فیلسوف است و انسان در بستر فلسفی و فهم عدم، امکان و... زندگی می کند و هر چه انسان ها در اندیشه فلسفی بنیادی قوی تر شوند هویت انسانی آن ها قوی تر می شود.

وی در پایان افزود: شناخت فلسفه بر هر طلبه ای حتی مبلغین واجب و ضروری است و هر طلبه ای باید از بسته معقول برخوردار باشد در غیر اینصورت در هیچ رشته ای از علوم موفق تام و کامل نخواهد شد.

ارسال نظرات