۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۵
کد خبر: ۷۱۵۵۴۴
حجت الاسلام مختاری تأکید کرد؛

لزوم تصحیح و باب بندی مجدد احادیث امامیه

لزوم تصحیح و باب بندی مجدد احادیث امامیه
استاد و پژوهشگر حوزوی گفت: امکانات و نرم افزارهای به روز دیگر کار توجیه در عدم تصحیح کتب را از همه پژوهشگران گرفته و از سوی دیگر پژوهش را آسان و دقیق تر کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا مختاری در دومین همایش «اصالت میراث حدیث شیعه» که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران و از سوی موسسه امام هادی(ع) برگزار شد، گفت: قدردان تصحیح گذشتگان که با امکانات پژوهشی کم و نادر روبه رو بودند هستیم، اما از علما و پژوهشگران حوزوی عصر حاضر با وجود امکانات امروزه انتظاری بیشتری وجود دارد.

وی با بیان اینکه با امکانات و نرم افزاهای پژوهشی کار پژوهش بسیار آسان و دقیق تر شده است، ابراز کرد: پذیرش این سخن که در برخی از نسخه ها چنین آمده و دیگر نسخه ها را ندیده ایم پذیرفته نیست چرا که با کمی جستجو به همه نسخه ها دسترسی پیدا می کنیم و کار تصحیح را هم آسان و هم دقیق می کند.

پژوهشگر و مصحح کتب حدیثی با توضیح این نکته که اگر حدیثی سند قوی نداشت نباید بلافاصله آن را کنار گذاشت، عنوان کرد: برخی از روایات مرسل به فهم و تصحیح احادیث کمک می کند.

حجت الاسلام مختاری ادامه داد: با استفاده از منابع روایی اسماعیلیه، زیدیه و با استفاده از ابزارهای به روز می توانیم روایات را تصحیح کنیم علاوه بر تصحیح باید روایات امامیه را باب بندی مجدد کرد.

ارسال نظرات