۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۷۱۴۶۷۰
آیت الله اعرافی:

طلاب جوان باید عزم پژوهش داشته باشند/ از روش های نوین پژوهشی بهره گیری شود

طلاب جوان باید عزم پژوهش داشته باشند/ از روش های نوین پژوهشی بهره گیری شود
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به لزوم صیانت از میراث کهن حوزه در کنار پاسخگویی به نیازهای روزآمد، ضرورت بهره گیری از روش های نوین پژوهشی را مورد توجه قرار داد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره علامه حلی که در سالن همایش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار داشت: تحقیقات و پژوهش های بزرگان ما گاهی به سطحی می رسد که مکتب جدید تفسیری، کلامی، فقهی و فلسفی پایه گذاری می کند همچون مکتب ملاصدرا که بعد از 400 سال هنوز زنده و قابل ارائه به دنیا است.

وی در ادامه افزود: حجم تولید بالا توسط یک نفر و تولید مکاتبی که سرنوشت علم را تغییر می دهد از سوی دیگر از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و باید شاهد تدریس همراه با تحقیق و فضای آزاد گفت وگو میان طلاب و اساتید و برگزاری جلسات بحث مستمر علمی در حوزه باشیم.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه حوزه علمیه عصر انقلاب متفاوت از حوزه عصر انزوا است، ابراز کرد: حوزه علمیه باید از میراث کهن خود صیانت کند و به نیازهای روز هم بپردازد و اگر تاریخ تحقیق و نوآوری در گذشته بیش از هزار ساله حوزه را ورق بزنیم، پرچم بر افراشته ای را می بینیم که نتیجه صیانت علمای دین از میراث خود بوده است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: تولیدات انبوه و پرحجم بزرگان حوزه در تاریخ گذشته با حفظ استانداردهای اجتهادی و تحقیقی، بسیار قابل تامل و ستایش است؛ چراکه در عصرهای مختلف، رجالی از حوزه برخاستند که حجم عظیمی از تحقیق را بر دوش گرفته و به سر انجام رساندند.

مدیر حوزه های علمیه در این جشنواره با اشاره به پژوهش های گذشتگان حوزه همچون شیخ مفید، علامه حلی و شیخ طوسی تاکید کرد: باید طلاب جوان عزم تحقیق و پزوهش داشته باشند؛ چراکه پژوهش بر جامعه اثرگذار است و آثار علمی‌ گذشتگان حوزه دستاوردهایی داشته که برای همه بشر اثر گذاشته است.

آیت الله اعرافی بیان داشت: از ویژگی های مهم کاروان علم و پژوهش در حوزه این بوده است که تحقیقات در سطحی می رسد که مکاتب مهم حدیثی و تفسیری راه اندازی می شود و چهره هایی رخ نمایی کردند که تولید مکتب داشتند و شخصیت هایی مانند ملاصدرا را می توان مثال زد که تئوری های او همچنان برای امت اسلام درس آموز و قابل استفاده است.

مدیر حوزه علمیه های کشور افزود: حوزه های علمیه باید از همه تجربیات نوین بهره مند شوند و دریچه عقل ما نباید به تجربه ای نو بسته باشد و سنت های نوین پژوهشی رصد و بهره گیری شود و حوزه باید بداند که ریشه در تاریخ دیرپا، کهن و گران بها دارد و سنت های آن باید حفظ و ارتقاء یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برگزیدگان‌ جشنواره سیزدهم علامه حلی چشم و چراغ های آینده حوزه های علمیه و امیدهای تحول‌ در حوزه هستند.

ارسال نظرات