۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۷۱۵۶۴۵
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان مطرح کرد؛

حفظ عزت؛ مقصد و محور کربلا/ کارآفرینی مایه عزت جامعه و جوانان است

حفظ عزت؛ مقصد و محور کربلا/ کارآفرینی مایه عزت جامعه و جوانان است
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه عاشورا به موجب ایستادگی و عزت اباعبدالله الحسین (ع) رخ داد، گفت: اصلی ترین حادثه خلقت بی تردید کربلا و اصل ماجرا برای حفظ عزت بود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه شامگاه سه شنبه در ادامه سلسله جلسات جهاد تبیین که در حرم حضرت معصومه برقرار شد، عاشورا را از جنس تبیین و تبلیغ دانست و گفت: هر آنچه در کربلا رقم خورده برای ثبت در تاریخ بوده است.

وی با اشاره به اینکه هدف از سوگواری ثبت این واقعه بدون تحریف در تاریخ است، ابراز کرد: اگر این حماسه اتفاق نیفتاده بود نوبت به هیچ حادثه تاریخ‌سازی در تاریخ تشیع نمی رسید.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه در محرم از عاشورا باید یاد کرد، اظهار داشت: گاهی روضه و منبر ها آنقدر سطحی و به راحتی از کنار حوادث عبور می‌کنیم که همان مطالب را می توان در دیگر ماه های سال بیان کرد.

سخنران حرم حضرت معصومه (س) با تشریح این نکته که امام حسین (ع) ابتدای حرکت در وصیت نامه خود نوشتند که من برای اقامه امر به معروف و نهی از منکر خروج می کنم، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر فلسفه خروج در آن زمانی بود که مردم کوفه آماده بودند.

وی افزود: در کربلا و عاشورا ماجرا تغییر کرد و عاشورا در مسیر قیام اتفاق افتاد، اما خود عاشورا ماجرای دیگری است قیام برای جلوگیری از ظلم و امر به معروف و نهی از منکر بود اما نبرد عاشورا برای عزت و هیهات مناالذله رخ داد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان عاشورا را برای عزت و تن ندادن به ذلت بر شمرد و عنوان کرد: در محرم از زکات و خمس و امر به معروف صحبت کردن خوب است اما نباید از خود عاشورا غفلت کرد، فلسفه عاشورا هیهات منا الذله است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برخی نوحه های خلاف عزت می خوانند، خاطرنشان کرد: روز عاشورا امکان امر به معروف و نهی از منکر برای امام نگذاشته بودند و شمشیر امام برای هیهات مناالذله کشیده شد.

وی با بیان اینکه امام حسین را تنها به خاطر یک واژه هیهات مناالذله به شهادت رساندند، تصریح کرد: با توضیح و تفسیر هایی می توانیم بگوییم بین عاشورا و نماز رابطه ای وجود دارد اما عاشورا برای نماز نبود بلکه علت حادثه عاشورا شعار هیهات مناالذله است.

سخنران حرم حضرت معصومه(س)  شهادت اباالفضل العباس (ع) را در راه عزت ابا عبدالله الحسین (ع) برشمرد و اظهار کرد: موضوع کربلا عزتمندی است؛  اصلی ترین حادثه خلقت بی تردید کربلا و اصل ماجرا برای حفظ عزت بود.

وی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) یارانی داشت که اطاعت نکردند بلکه حمایت کردند، ابراز کرد: یاران امام اذن می گرفتند نه امر، چنانکه با بصیرت به یاری امام آمدند و با وجود اینکه سفارش به ترک شبانه شدند اما کنار امام ایستادند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان عاشورا را صحنه ولایتمداری بدون امر و تکلیف امام توصیف کرد و ادامه داد: یاران اباعبدالله الحسین برای عزت اذن گرفتند و ولایت مداری آنها از نوع نصرت بود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ولایتمداری در بالاترین مرتبه حمایت از امام بدون امر و تکلیف است، تصریح کرد: اگر مولا امر کند که اطاعت واجب است و بالاترین مرحله ولایتمداری حمایت و حلقه به گوش بودن بدون امر و تکلیف است.

وی با توضیح این مطلب که شغل مایه عزت است و امام حسین برای عزت به شهادت رسید، اظهار کرد: دولتمردان برای مردم و جوانان شغل خلق کنید، کارآفرینی عزت به دنبال دارد چنانکه امام صادق علیه السلام به کسی که به دنبال کار نرفته بود فرمودند چرا به دنبال عزت نرفته ای.

سخنران حرم حضرت معصومه (س) مقصد و محور کربلا را عزت دانست و خاطرنشان کرد: صبوری زینب کبری (س) از کربلا تا شام و مدینه برای حفظ عزت اباعبدالله الحسین(ع) بود.

ارسال نظرات