۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۷۱۶۰۰۸
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

قیام عاشورا، امتداد مسیر انبیای الهی

قیام عاشورا، امتداد مسیر انبیای الهی
اصفهان ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: فکر نکنیم قیام امام حسین(ع) چیز جدیدی است بلکه همواره در طول تاریخ، مسیر ادیان الهی یک مسیر و دین یک دین و پیوسته بهم بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، در مسجدالکریم اصفهان، با بیان اینکه امام حسین(ع) مسیر جدیدی در اسلام ایجاد نکرده است بلکه مسیر و راه همه ائمه اطهار(ع) یکسان است، گفت: قرآن کریم می‌فرماید روش پیامبر اکرم(ص) همان روش حضرت ابراهیم(ع) است و دین جدیدی اختراع نشده است.

وی در ادامه افزود: از ابتدا خداوند متعال یک دین را توسط انبیا فرستاده و خداشناسی از ابتدا وجود داشته است، خداشناسی همیشه بوده است و حضرت آدم تا ده نفر از انبیا پس از خودشان را هم معرفی می‌کنند و می‌فرمایند دهمین نفر حضرت نوح(ع) است که دارای شریعت است و آخرین پیامبر و دوازده امام را هم معرفی می‌کند.

آیت الله مهدوی با اشاره به مطرح شدن غیبت امام زمان(عج) توسط حضرت آدم خاطرنشان کرد: اگر ما زمان حضرت آدم هم بودیم به همین اعتقادات امروزی خود معتقد بودیم با این تفاوت که دوازده معصوم(ع) نیامده بودند، اما ما به آنها ایمان داشتیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: در زمان هر پیامبری که زندگی می‌کردیم ایشان به ما پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) را معرفی می‌کردند و آموزه‌های دینی ما بر همین مبنا بود. حضرت داوود بر روی سنگی مشخصات و ویژگی‌های پیامبر اسلام(ص) و حضرت علی(ع) که جانشین ایشان هستند را نوشته است. توصیه حضرت داوود این است که هرکس وصی پیامبر اسلام(ص) را دید از او پیروی کند که او شجاع شجاعان است و این سنگ در موزه‌ای در انگلیس نگهداری می‌شود.

وی به آیه 68 سوره آل عمران اشاره کرد و گفت: این آیه می‌گوید خط پیامبر اکرم(ص) همان مسیری است که حضرت ابراهیم می‌رفته است و نزدیک‌ترین افراد به حضرت ابراهیم کسانی هستند که تبعیت از ایشان می‌کنند. نباید خیال کنیم قیام امام حسین(ع) چیز جدیدی است بلکه مسیر یک مسیر و دین یک دین و پیوسته بهم است، تنها تفاوت دین حضرت ابراهیم با دین اسلام اعمال است و آن هم به دلیل این بوده که مردم در زمان حضرت ابراهیم ظرفیت برخی اعمال و ترک برخی محرمات را نداشته اند.

آیت الله مهدوی در خصوص تولید نسل در زمان حضرت آدم تصریح کرد: در آن زمان هنوز بسیاری از واجبات و محرمات گفته نشده بوده است، اکثر واجبات و محرمات مربوط به زمان پیامبر اسلام(ص) است، حتی در سال‌های نخست اسلام نیز واجبات و محرمات به تدریج اعلام می‌شد و در روز غدیر همه اینها تکمیل شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه مسیر امام حسین(ع) را همان مسیر حضرت آدم و دین حضرت ابراهیم برشمرد و اظهار کرد: آیه 68 سوره ال عمران می فرماید کسی که از حضرت ابراهیم تبعیت می‌کند اولی مردم بر ایشان است و پیامبر اکرم(ص) و مؤمنین اطراف ایشان که در رأس آنها دوازده امام(ع) هستند اینها اولی مردم بر حضرت ابراهیم هستند و اینکه در زیارات به ائمه اطهار(ع) می‌گوییم شما وارث انبیا هستید یعنی در مسیر انبیا هستند و همه ویژگی انبیا را درون خود دارند.

وی با تأکید بر اینکه دین همیشه یک چیز بوده است، خاطرنشان کرد: قرآن کریم می‌فرماید حضرت ابراهیم یهودی یا نصرانی نیست بلکه او حنیف و مسلم بود. جنیف به کسی گفته می‌شود که در مسیر به سمت راست و چپ متمایل می‌شود اما حنیف به کسی گفته می‌شود که جاده را در صراط مستقیم گرفته و به جلو حرکت می‌کند، قرآن می‌فرماید حضرت ابراهیم حنیف بود و مشرک نبود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما انبیا الهی را محترم دانسته و به آنها اعتقاد داریم، تصریح کرد: به کسانی که از ادیان دیگر نزد من آمده تا مسلمان بشوند می‌گویم دست از پیامبر مسیحیت و یهودیت برندارید، نزد ما مسلمانان ایشان محترم هستند و اسلام بهترین معرف ایشان هستند، ما پیامبر دیگر ادیان را قبول داریم ولی ایشان بشارت داده‌اند به ظهور اسلام و پیامبر اسلام(ص) و همین دلیلی است بر اینکه ضمن قبول داشتن ایشان ما از پیامبر اسلام(ص) تبعیت کنیم./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات