۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۷۱۶۳۷۴
عضو مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد؛

جلوگیری از جهالت انسان، رسالت اصلی ائمه اطهار

جلوگیری از جهالت انسان، رسالت اصلی ائمه اطهار
اصفهان ـ آیت الله مهدوی با بیان اینکه ائمه اطهار مانع جهالت انسان می‌شوند، گفت: اعمال ما ریشه در شوق ما دارند و شوق از آگاهی یا جهالت نسبت به مسائل سرچشمه می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در آستان مقدس حضرت زینب(س) اصفهان، با بیان اینکه اراده‌ها هم منشأ و ریشه‌ای دارند، گفت: باید ببینیم ریشه اراده‌ها چیست و چطور می‌شود گاهی انسان اراده می‌کند کار خوب یا بد انجام بدهد.

آیت الله مهدوی اراده را نتیجه شوق ذکر کرد و افزود: گاهی انسان تصدیق می‌کند که کاری خوب است یا تصدیق می‌کند کاری بد است. این یعنی منافع، مصلحت ها و سودهایی در این موضوع می‌بیند و باعث می‌شود شوق پیدا کند و به دنبال آن اراده کرده و در نتیجه عمل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه عمل ما نتیجه اراده ما است و اراده ما ریشه در شوق ما دارد، اظهار کرد: شوق ریشه در فهمیدن ما از منافع آن موضوع دارد و گاهی منفعت مادی و گاهی معنوی است. آگاهی ما از منافع و ضررها ریشه تصمیم‌های ما است پس باید تلاش کنیم درست فکر کنیم تا تصمیمات درستی بگیریم و عملکرد درستی داشته باشیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) و همه امامان آمده‌اند ما را از جهالت خارج کنند، کار ائمه اطهار(ع) این است که آمده‌اند منفعت‌های ما را به ما منتقل کرده و مانع جهالت ما بشوند تا واقعیات را بفهمیم و اگر چیزی برای ما ضرر داشته باشد آن را بشناسیم، ائمه معصومین(ع) همه حقایق را می‌دانند و به ما منتقل می‌کنند تا مانع ضرر ما و باعث نفع ما باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حرام بودن استفاده از طلا از سوی مردان، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) نمی‌توانست آن زمان به مردم بگوید طلا سرطان‌زا است چون مردم نمی‌دانستند سرطان چیست اما برای مردم تبیین کردند که طلا برای مرد ضرر دارد تا مردان برای جلوگیری از ضرر از طلا استفاده نکنند، اینکه مردان از طلا استفاده نمی‌کنند به دلیل این است که از آن بخاطر ضرری که به آنها می‌زند نفرت دارند اما کسی که نمی‌داند و آگاهی نسبت به این ضرر ندارند از آن استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: تفاوت دو اراده نتیجه دو شوق است، یکی شوق به انجام و دیگری شوق به ترک دارد و تفاوت این دو شوق نتیجه علم و آگاهی نسبت به مسائل است. امام حسین(ع) جان خود را فدا کردند تا مردم از جهالت نجات پیدا کنند، به سمت دین آمده و به سعادت برسند.

آیت الله مهدوی ایثار و از خودگذشتگی را از مهمترین درس‌های کربلا عنوان کرد و گفت: امروزه لبنان، فلسطین، یمن و ایران از جمله کشورهایی هستند که درس مقاومت را از کربلا آموخته و کشوری مانند عربستان بجای مقاومت در مقابل استکبار جهانی و آمریکا تسلیم است.

استاد درس خارج حوزه علمیه ترک گناه و تبعیت از خداوند و درس رضایت از خداوند را از درس‌های کربلا برشمرد و اظهار کرد: کربلا برای همه ما درس است، زندگی همیشه جاده صاف نیست گاهی با گردنه‌هایی مواجه می‌شویم و بستگی به اراده ما دارد که متوقف نشویم یا دور بزنیم، بعضی از افراد حتی در نماز خواندن دور زده‌اند و نفس را بر خود حاکم کرده‌اند و خودشان هم مقصر هستند که به عقل خود توجه ندارند، وگرنه عقل دستور به بندگی خداوند می‌دهد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات