۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۷۱۶۱۹۸
عضو مجلس خبرگان رهبری:

قیام امام حسین کاملاً بر اساس مبانی عقلانی صورت گرفت

قیام امام حسین کاملاً بر اساس مبانی عقلانی صورت گرفت
اصفهان ـ آیت الله مهدوی با بیان اینکه درک ما از خداوند عامل محبت به اوست، گفت: قیام امام حسین(ع) بر اساس عقل و با فرمان عقل صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز در غدیریه دیانی اصفهان، با بیان اینکه ایمان به خداوند باعث ایمان به ائمه اطهار(ع) می‌شود، گفت: محبت نسبت به ائمه اطهار(ع) عاملش عقل، ریشه آن درک و فهمیدن است،بعضی می‌گویند ما به عشق امام حسین(ع) کارهای خلاف عقل انجام می‌دهیم و می‌گویند با محبت امام حسین(ع) این گناه پاک می‌شود، اینطور نیست و این یک تصور اشتباه است.

آیت الله مهدوی محبت را معلول درک و عقلانیت توصیف کرد و افزود: اگر کسی عقل نداشته باشد، محبت امام حسین(ع) درون او نخواهد بود، کسی که عقل ندارد خواسته‌های نفس را درک می‌کند اما اینکه علاقمند به امام حسین(ع) باشد را نمی‌فهمد، محبت معلول عقل است و عقل وجود کمال در محبوب را درک می‌کند که عاشق او می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی انسان علاقه به شخصی یا هرچیزی داشته باشد، قبل از این علاقه یک ویژگی یا صفتی در محبوب پیدا کرده است، درک کننده عقل است و اگر عقل استثنا بشود، محبت خواهد رفت، عقل است که می‌فهمد محبوب دارای کمال است و آن را کشف می‌کند و پس از آن علاقه ایجاد خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه چیزی فراتر از عقل نداریم، اظهار کرد: هرمقدار درک ما و عقل ما نسبت به موضوعی بیشتر باشد حرکت ما برای کسب آن و علاقه ما به آن بیشتر خواهد شد. انسان مؤمن اینگونه است که ایمان او به خداوند با افزایش شناخت او نسبت به خداوند افزایش خواهد یافت و فهم او که چند برابر بشود علاقه او به اطاعت از خداوند و عبدات کردن بیشتر خواهد شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره اینکه ارزش شهادت امام حسین(ع) بر اساس عقل و با فرمان عقل و وجود عقل کامل امام است، گفت: عقل ما و درک ما کم است، درک امام معصوم چندین برابر است و به همین دلیل امام حسین(ع) با تمام وجود خود، اصحاب، اهل بیت و فرزندان خود را فدای خداوند متعال می‌کند و این یکی از معجزات کربلا است که امام حسین(ع) اطرافیان خود را هم آماده ایثار کردند.

وی در ادامه عنوان کرد: تمام هستی یاران امام حسین(ع) عشق به خداوند است و همه اینها نتیجه عقلانیت است، اگر بیشتر خداوند را بشناسیم دیگر دوری خداوند را تحمل نخواهیم کرد، حضرت شعیب از شدت علاقه به خداوند آنقدر گریه می‌کند که نابینا می‌شود و خداوند به او صحت چشم را باز می‌گرداند و ایشان مجدد اشک می‌ریزد و دوباره نابینا می‌شود و دوباره خداوند به او بینایی می‌دهد.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: ما برای فهم گریه‌های حضرت شعیب باید ریشه و علت این اشک را بررسی کنیم، علت محبت به خداوند است که ریشه در فهم و عقل ایشان دارد. هرقدر خدا را بهتر بشناسیم به خداوند علاقه بیشتری خواهیم داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ما چیزی بالاتر از عقل نداریم و اگر خارج از عقل باشیم دچار نفهمی خواهیم شد، همه ارزش انسان به عقل و فهم او است. اگر می‌خواهیم کمال محبوب را بشناسیم و علاقه به او پیدا کنیم، باید قبل از درک ما علاقه‌ای به محبوب باشد.

وی علاقه های بیهوده دنیایی را کاذب دانست و تصریح کرد: محبوب واقعی امام زمان(عج) است. علاقه بخاطر زیبایی یا ثروت یا موقعیت در حقیقت علاقه کاذب و سراب است، کمال انسان به زیبایی و ثروت نیست، ارزش انسان به کمالات حقیقی و معنویت انسان است و علاقه ما باید نسبت به این کمالات حقیقی باشد.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه ارتباط امام حسین(ع) با خداوند کاملا عقلانی است و نباید آن را فوق عقل بدانیم، اظهار کرد: اگر علاقه‌ای به خداوند داریم علاقه ما معلول همان فهمی است که داریم و باید این درک و فهم را بیشتر کنیم تا محبت ما نسبت به خداوند متعال بیشتر بشود./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات