۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۷۱۷۰۰۳

درخواست 40 کشور از روسیه برای انتقال کنترل نیروگاه اتمی زاپوروژیه به اوکراین

درخواست 40 کشور از روسیه برای انتقال کنترل نیروگاه اتمی زاپوروژیه به اوکراین
در حالی‌که وزارت خارجه روسیه غرب را به مانع تراشی در انجام ماموریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه متهم کرده، بیش از ۴۰ کشور جهان از روسیه خواستند تا نیروهایش را از این نیروگاه خارج و کنترل آن را به طرف اوکراینی منتقل کند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از   گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "نوام چامسکی" فیلسوف آمریکایی و کارشناس برجسته مسائل سیاسی معتقد است که بحران کنونی پیرامون اوکراین را می توان یا با جستجوی سازش بر سر  میز مذاکره یا با ادامه تشدید روند اوضاع که عواقب خطرناکی هم برای کی‌یف و هم کشورهای غربی دارد، حل و فصل کرد.

چامسکی ابراز عقیده کرد: «ما در این مناقشه دو گزینه پیش روی داریم: دیپلماتیک و غیردیپلماتیک. راه حل غیردیپلماتیک به منزله ادامه تشدید وخامت اوضاع با تمامی تلفات و خسارات ناشی از آن است. گزینه دیگر این است که کارشکنی در راه حل دیپلماسی را متوقف کرده و به توافق صلحی دست یابیم که منافع هر دو طرف اوکراینی و روسی را تامین خواهد کرد.»

به گفته این فیلسوف آمریکایی، گزینه غیردیپلماتیک برای اوکراین بسیار مخرب است و این متحدان این کشور در ناتو هستند مسئولیت کامل آنچه را که در حال رخ دادن است بر عهده خواهند داشت، زیرا آنها خودشان کی‌یف را به اقدامات عجولانه و عدم سازی با مسکو سوق می‌دهند. وی افزود: «بر اساس منطق غرب، از آنجایی که اوکراین دائما درخواست می‌کند، پس باید تمام تسلیحات نظامی مورد نیاز را در اختیار آنها قرار داد. ولی واقعیت این است: کسانی که به اوکراین اسلحه می‌دهند باید درباره عواقب این کار به خوبی فکر کنند.»

چامسکی یادآور شد، این در حالی است که مسیر انجام مذاکرات برای غلبه بر مناقشه، تضمین آینده صلح آمیز پایدار برای دهه‌های آینده کمک خواهد کرد. این فیلسوف به بحران کارائیب در دوران جنگ سرد به عنوان مثال اشاره کرد، زمانی که «واشنگتن از مسکو خواست از کمک به کوبا در دفاع از خود در برابر حمله احتمالی ایالات متحده دست بردارد و اتحاد جماهیر شوروی هم عقب نشینی کرد». به گفته چامسکی، اکنون این غرب است که باید عقب بنشیند تا بحران اوکراین حل و فصل شود.

وی در پایان گفت: «جهانی که بر پایه  توافقات آن زمان ساخته شده، اکنون 75 سال است که پابرجا بوده و روابط صلح آمیز بین مسکو و واشنگتن را تضمین کرده است، بنابراین دستیابی به صلح در بحرانها و نه تشدید تنش، بهترین راه برای برون رفت از آنهاست.»

پیش از این، "تولسی گابارد" نامزد سابق پست ریاست جمهوری آمریکا و کهنه سرباز جنگ عراق، ابراز عقیده کرد که در بحران کنونی پیرامون اوکراین، ایالات متحده هرگز اهدافی در راستای حفاظت از مردم اوکراین یا دموکراسی و ارزش‌های اخلاقی را دنبال نکرده است.  به عقیده وی، صحبت در واقع بر سر تلاش برای تغییر رژیم در روسیه و همچنین استفاده از درگیری نظامی در اوکراین برای ادامه گسترش ناتو و تقویت مجتمع نظامی-صنعتی ایالات متحده است.

ارسال نظرات