۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۷۱۶۷۹۸

بازدید کارشناسان آژانس انرژی اتمی از نیروگاه زاپوروژیه در آینده نزدیک

بازدید کارشناسان آژانس انرژی اتمی از نیروگاه زاپوروژیه در آینده نزدیک
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با اشاره به اینکه ادامه حملات طرف اوکراینی به نیروگاه زاپوروژیه جهان را به آستانه یک فاجعه هسته‌ای سوق می‌دهد، گفت: در این صورت، تمام مسئولیت آنچه رخ دهد بر عهده حامیان غربی مقامات کی‌یف خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "رافائل گروسی" رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که در حال حاضر هیچ تهدید فوری برای امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه (Zaporozhye) وجود ندارد. وی شب گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: «بر اساس ارزیابی من، در حال حاضر هیچ تهدید فوری برای ایمنی هسته‌ای در نیروگاه زاپوروژیه وجود ندارد. با این حال، وضعیت ممکن است در هر لحظه تغییر کند.»

گروسی در عین حال این واقعیت را مورد توجه قرار داد که گلوله باران این نیروگاه در روزهای اخیر به شدت وضعیت امنیتی پیرامون این تاسیسات را وخیم‌تر کرده و به همین دلیل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار پایان دادن "فوری" به درگیری‌های نظامی در اطراف نیروگاه زاپوروژیه است تا به کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه داده شود در اسرع وقت از این تاسیسات بازدید کنند.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یادآور شد که تماس‌ها با روسیه، اوکراین و سازمان ملل به منظور فراهم سازی شرایط اعزام کارشناسان به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه را تشدید می‌کند. رافائل گروسی در نشست شورای امنیت یادآور شد: «من در حال رایزنی هستم و قصد دارم گفتگوهای خود با طرف اوکراینی، فدراسیون روسیه و البته با مقامات سازمان ملل را افزایش دهم، زیرا اداره ایمنی و امنیت سازمان ملل باید در این روند مشارکت داشته باشد تا بتوانیم یک سفر ماموریتی بسیار مورد نیاز به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه را سازماندهی کنیم.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز تاکید کرد که نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه نباید به عنوان بخشی از هیچ عملیات نظامی مورد استفاده قرار گیرد. وی خواستار دست یابی به توافقی بین دو طرف مناقشه بر سر ایجاد یک محیط امن در اطراف این نیروگاه شد و این مسئله را بسیار مهم دانست.

 این در حالی است که طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، دقیقاً روز پنجشنبه، واحد توپخانه نیروهای مسلح اوکراین به سمت نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه شلیک کرد که در نتیجه نیروگاه حرارتی و تجهیزات استخرهای سیستم خنک کننده تا حدی آسیب دید. البته به لطف اقدامات مؤثر و ماهرانه پدافند هوایی نیروهای مسلح این کشور، امنیت زیرساختارهای حیاتی تأسیسات و پایداری راکتورهای اتمی حفظ شد. در حال حاضر سطح رادیواکتیو در منطقه طبیعی است و هیچ آلودگی ثبت نشده است.

نیروگاه زاپوروژیه واقع در شهر "انرگودار" از ماه مارس تحت کنترل نیروهای نظامی روسیه قرار گرفته است. از اوایل ماه آگوست، نیروهای اوکراینی چندین بار از جمله با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، توپخانه سنگین و موشک‌اندازهای چندگانه به این تاسیسات هسته‌ای حمله کرده‌اند.

شرکت "انرگواتم" اوکراین ادعا می‌کند که طرف روسی نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه را مین گذاری کرده است. وزارت دفاع روسیه این اطلاعات را تکذیب می‌کند. اوکراین همچنین پیشنهاد ایجاد یک منطقه غیرنظامی در اطراف این نیروگاه را مطرح کرده و وزارت خارجه ایالات متحده از این ابتکار حمایت می‌کند.

ارسال نظرات