۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۷۱۷۲۲۳
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

عرفان های نوظهور، حربه غرب علیه معنویت حقیقی است

عرفان های نوظهور، حربه غرب علیه معنویت حقیقی است
اصفهان ـ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان به معنویت نیاز دارد گفت: ایجاد معنویت کاذب و عرفان‌های دروغین حربه غرب برای ایجاد انحراف در معنویت بشریت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه، در هیأت مکتب الصادق(ع) اصفهان، با بیان اینکه نباید از اصول و مبانی کربلا غافل شد، گفت: یکی از اصول نهضت عاشورا اصل معنویت است، معنویت نیاز ضروری بشریت است.

وی در ادامه افزود: خداوند همه نیازهای جسمی بدن را فراهم کرده است، بشر یک روحی هم دارد و این روح نیازهای معنوی دارد و نیازمند آرامش و ارتباط با معنویت است، خداوند با دعا و ذکر و نماز و عبادات این نیازها را فراهم کرده است. حتی غربی‌ها نیز این موضوع را در کرده‌اند و معترف هستند که انسان نیاز به معنویت دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ایجاد معنویت کاذب و عرفان‌های دروغین را حربه غرب برای ایجاد انحراف در معنویت بشریت برشمرد و اظهار کرد: در غرب و شرق جهان معنویت‌های دروغینی وجود دارد و در کشور ما نیز عرفان‌هایی نظیر عرفان حلقه پدیدار شده است که عرفان‌هایی بدون خدا هستند.

وی ادامه داد: این عرفان‌های نوظهور سه ویژگی دارند، خدا در آنها نیست، قیامت و وحی هم در آنها وجود ندارد. این عرفان‌ها کاملا سکولار و دعوت به خود هستند و غرب این عرفان‌های دروغین را می‌خواهند به جای معنویت واقعی به جوامع بشری ارائه کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عبودیت نیاز بشریت است، گفت: نگاه کاسب‌گرایانه به معنویت یکی از اشکالات جوامع ما است، یعنی فرد ترک معنویت می‌کند به این دلیل که به حاجات و نیازهای خود نرسیده است، نه فقر حضرت ایوب را از خدا دور کرد و نه ثروت باعث شد حضرت سلیمان از خداوند فاصله بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: برخی فکر می‌کنند مسائل معنوی در گرو مسائل سیاسی است، چون فلان مسؤول تخلفی کرده است شخص با معنویات قهر می‌کند، این اشتباه است چرا که معنویت غذای روح انسان است و مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی دلیلی بر ترک معنویت نیست.

وی در ادامه عنوان کرد: کربلا سراسر معنویت است، تمام کربلا با قرآن کریم آمیخته است و در هر مکان و زمان از این واقعه امام حسین(ع) قرآن قرائت می‌کردند، دعا کردن نیز از دیگر بخش‌های معنویت کربلا است، ذکر در کربلا دیگر بخش معنویت این واقعه است، نماز دیگر بخش معنویت کربلا است، این نماز در کربلا دو شهید داشت، شب عاشورا امام حسین(ع) برای نماز و دعا و ذکر و استغفار وقت گرفتند.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه انسان باید توانمندی‌های خود را ببیند، تصریح کرد: انسان نباید به دلیل کمبودها و نداشته‌هایش با معنویت قهر کند بلکه باید به نیازهای معنوی خود توجه داشته باشد و البته توانمندی‌های خود را هم ببیند، یکی از اصول کربلا که برای همه ما باید الگو باشد توجه به اصل معنویت است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی هدف و انگیزه داشتن را از الگوهای کربلا برای انسان دانست و اظهار کرد: یک دور مرور کردن رجزهای یاران امام حسین(ع) در کربلا نشان می‌دهد که همگی هدف دار هستند و اهدافی دارند. انسان در همه عرصه‌های زندگی باید اهداف صحیح و دقیقی داشته باشند و با اهداف صحیح و عالی انتخاب‌های خود در زندگی به ویژه در عرصه‌هایی نظیر ازدواج را انجام بدهند./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات