۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۷۱۷۶۷۵
با حضور پیروان ادیان و مذاهب اسلامی:

محفل «شب شعر عاشورایی» در پیشاور پاکستان برگزار شد + تصویر

محفل «شب شعر عاشورایی» در پیشاور پاکستان برگزار شد + تصویر
شب شعر عاشورایی در شهر پیشاور پاکستان با حضور نمایندگان ادیان و همچنین مذاهب اسلامی پاکستان با هدف تبیین فلسفه قیام امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورایی برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، یکشنبه شب ایرنا، در محفل شب شعر عاشورایی که به زبان های فارسی، اردو، پشتو، هندو و پنجابی منعقد شد، "مهران اسکندریان" رییس خانه فرهنگ ایران در پیشاور مرکز ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان‌ رییس انجمن ادبی کاروان حوا، چهره های ادبی، پژوهشگر شعرای شیعه، سنی به ویژه شخصیت‌های برجسته از ادیان مسیحی و هندو شرکت کردند.

این مراسم با تلاوت قرآن کریم و نعت خوانی پیامبر اسلام(ص)، منقبت حضرت امام حسین (ع) آغاز شد.

اسکندریان، رییس خانه فرهنگ ایران در پیشاور ضمن خیرمقدم به شعرا و فرهیختگان سرزمین شعر و ادب ایالت خیبرپختونخوا و ادای تسلیت و تعزیت ایام حزن انگیز ماه محرم خطاب به شعرا و وارثان قلمِ عالی قدر اظهار داشت: براستی واقعه کربلا ظهور آیه شریفه"ن و قلم و مایسطرون" بود که شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش، شعری جاودانه با مفاهیم بلند ایثار، فداکاری، عزت و شرف، ظلم ستیزی تا ابد تاریخ را سروده اند. و حضرت زینب(س) پس از واقعه کربلا با حضور در دربار یزید و فرمایش آسمانی"ما رایت الا جمیلا" ناشر و اشاعه دهنده پیام و فلسفه قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا بوده است.

وی بیان داشت: پرداختن به موضوع حادثه غم انگیزعاشورا، به عنوان بزرگترین تراژدی تاریخ بشریت با زبان شعر، وظیفه ای سنگین را بر دوش شعرای متعهد نهاده و به حرمت و قداست قلم، بایستی قلمزنان و شعرای راستگو و عدالت پیشه در ماندگاری و جاودانگی واقعه عاشورا نقش آفرینی نمایند که همانا نگارش ابیات حقیقت و روایتگری حقانیت راستین رویدادهای تاریخ از سوی صاحبان قلم، عبادت و اجری بی شمار دارد.

در ادامه دین محفل معنوی، شعرا با شعرخوانی حماسی و سرشار از عشق، محبت و ارادت به اهل بیت اطهار(ع)، سروده های خود را در وصف شجاعت، فداکاری، عزت و شرافت، دین داری، مقاومت در برابرظلمِ ظالمان و تسلیم در برابر مشیت الهی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و رشادت ها و فداکاری های حضرت زینب (س) و شهدای کربلا پرداختند.

شاعران مسیحی و هندو در اشعارخود، قیام امام حسین(ع) را نماد رهایی بشریت ازسیطره ظلم و بی عدالتی در جهان دانسته و حضرت سید الشهدا(ع) را محور وحدت ادیان و مذاهب درتاریخ بشریت خواندند.

شاعر مسیحی دراشعار خود با مقایسه شهادت حضرت عیسی مسیح و حضرت امام حسین(ع) با ذکر صفات عالیه امام سوم شیعیان، این امام بزرگوار را پرچم دار عدالت خواهی، ظلم ستیزی و نجات دهنده بشریت عنوان کرد.

شعرای اهل تسنن نیز در اشعار خود با بیان فضائل و مناقب حضرت سید و سالار شهیدان و ذکر مصائب حادثه کربلا، عشق و محبت به ساحت مقدس امام حسین (ع) را جزو ایمان هر مسلمان و اجر رسالت پیامبراکرم (ص) بیان داشتند.

در ادامه محفل شعر، ازکتاب تازه چاپ شده تحت عنوان"رویداد عشق" که روایتگری سفرنامه تابنده فرخ، نگارنده کتاب از زیارت اماکن مقدس درکشورهای ایران اسلامی و عراق است، رونمایی شد./۹۸۸/

ارسال نظرات