۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۷۱۷۹۸۵
معاون اول رئیس جمهور:

جراحی اقتصادی برای خروج کشور از رانت و فساد بود/ معیشت مردم، خط قرمز دولت است

جراحی اقتصادی برای خروج کشور از رانت و فساد بود/ معیشت مردم، خط قرمز دولت است
مازندران - معاون اول رییس جمهور گفت: کشور برای خروج از رانت و فساد به جراحی اقتصادی نیاز داشت و دولت سیزدهم این اقدام را انجام داد. ‎

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ماندران، محمد مخبر در آیین افتتاح همزمان طرح های عمرانی و زیرساختی استان مازندران در سالن همایش بابلسر افزود: سال گذشته ۳۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه در اقلام مختلف پرداخت شد اما این یارانه عدالت محور نبود و جراحی اقتصادی یارانه ها را عدالت محور کرد.

وی ادامه داد: در بحث سرمایه گذاری، اشتغال، ریشه کنی فقر و ایجاد عدالت برنامه ریزی های خوبی در کشور انجام شده است که از آن جمله موضوع مهار تورم است که اتفاق های خوبی افتاد و روزانه بحث تورم در کشور رصد می شود.

معاون اول رییس جمهور گفت: در حال حاضر روز به روز روند تورم در کشور کاهش می یابد و کاملا در اجرای تحول اقتصادی پیش بینی های لازم انجام شد و ثبات قیمت و کنترل تورم در کمتر از سه ماه  اتفاق افتاده است.

افزایش ۶۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری

وی افزود: دولت سیزدهم این موفقیت را در کارنامه فعالیت خود دارد که نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار از طریق دیپلماسی اقتصادی منطقه ای تبادلات اقتصادی و تجاری کشور را افزایش داده است.

مخبر گفت: ما در این دولت روزهای سختی را گذراندیم و در شرایطی این دولت را تحویل گرفتیم که شرایط عادی نبود اما به رغم این مسائل توانستیم به موفقیت های خوبی دست یابیم.

وی افزود: هم اکنون سه پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای در کشور در حال ساخت است که با بهره برداری از آنها روند توسعه کشور هموارتر خواهد شد.

مخبر همچنین به فعالیت ها و اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در بخش اشتغال خانگی اشاره و تصریح کرد: در بخش اشتغال خانگی از شرکت های دانش بنیان و خرد استفاده کردیم, برای آنها مدت تعیین کردیم و برای مسکن هم برنامه ریزی انجام شده است.

چالش کم آبی کشور بزودی رفع می شود

معاون اول رییس جمهور در خصوص چالش کم آبی نیز گفت: از چند جبهه برای رفع چالش کم آبی در استان اقداماتی در حال انجام است که برای این منظور پنج خط برای انتقال آب پیش بینی شده که یک خط آن بزودی افتتاح می شود.

وی اضافه کرد: ما باید چند کیلومتر قطار پرسرعت در کشور راه بیندازیم و در این بخش باید اقدامات صورت گیرد.

معاون اول رییس جمهور، گفت: آیت الله رییسی، دولت مردمی است و این اعتقاد وجود دارد که باید اقتصاد را به دست مردم بدهیم و اگر مدیریت را به دست مردم بدهیم محدودیت مالی، مدیریتی و ایده پیدا نمی کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت فروش ۳۵ میلیارد دلاری نفت کشور، افزود: استان های شمالی۷۰ میلیارد دلار ظرفیت صادرات دارند که باید برای شکوفایی آن تلاش کنیم.

ضرورت فعال کردن گردشگری دریایی

مخبر از وجود دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر دسترسی به دریا به عنوان بخشی از ظرفیت کشور نام برد و گفت: برای تحقق گردشکری ساحلی در استان های شمالی اقدامات لازم صورت گیرد.

وی افزود: ظرفیت های اقتصادی در کشور بسیار چشمگیر است و جوانان مازندران هم دارای ایده و ظرفیت های بسیار ارزنده هستند.

معاون اول رییس جمهور با اظهار این که تداوم تلاش مسوولان منجر به کاهش بیکاری می شود، اظهار داشت: باید استانداران به صورت منطقه ای برای گره گشایی از مشکلات مردم تلاش کنند، اگر تلاش ها ادامه یابد به طور حتم نرخ بیکاری در کاهش خواهد یافت.  

معیشت مردم، خط قرمز دولت

وی با تاکید بر اینکه خط قرمز این دولت معیشت مردم است، افزود: ما در این دولت روزهای سختی را گذراندیم و در شرایطی این دولت را تحویل گرفتیم که شرایط عادی نبود  اما به رغم این مسائل توانستیم به موفقیت های خوبی دست یابیم.

مخبر گفت: اساسا به لحاظ تاریخی کشور دچار تورم ۵۰ ساله ناترازی مستمر بود. وضعیت بانک ها، ارزش پول ملی، بیکاری همچنین سرمایه گذاری هم کاهش یافت که با این شرایط دولت را تحویل گرفتیم.

وی ادامه داد: در شرایطی که دولت فعالیت خود را آغاز کرد فروش نفتی نداشتم آنقدر هم می فروختیم نمی توانستیم ارز را بگیریم و کالاهای اساسی ما در مرز قرمز جدا نگران کننده قرار داشت و تورم بالای ۵۰ درصد داشتیم.

معاون اول رییس جمهور توضیح داد: حتی پول پرداخت دستمزدها را نداشتیم اما با تلاش دولت همه این مشکلات را پشت سر گذاشتیم.

وی با بیان این که قبلاً تلاش می کردند که در حالت ضعف مقابل غربی ها در مذاکرات بنشینند، گفت: در یک دوره ای مذاکرات را به عقب انداختیم تا همه مشکلات را برطرف کنیم و به این مرحله رسیدیم و بعد به مذاکره برگشتبم.

وی اضافه کرد: امروز کالاهای اساسی در موارد حساس بالای ۱۲۰ درصد است و کارهای بزرگی انجام شد و دشمن هم توقع نداشت این پیشرفت ها حاصل شود./950/

افشین ایمانی
ارسال نظرات