۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۷۱۸۱۹۴
از سوی رییس دانشگاه رضوی مطرح شد؛

اهمیت مسئولیت پذیری، شرح صدر و نظارت درونی در کار

اهمیت مسئولیت پذیری، شرح صدر و نظارت درونی در کار
خراسان رضوی - حجت الاسلام والمسلمین خیاط با اشاره به مقدس بودن کار، توجه به محورهای مهمی همچون مسئولیت پذیری، شرح صدر و توجه به زمان و نظارت درونی را ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین علی خیاط، رییس دانشگاه رضوی در جمع کارمندان این نهاد علمی فرهنگی که به مناسبت روز کارمند گِرد هم آمده بودند بیان داشت: در نظام اسلامی فلسفه وجودی کارمند خدمت گذاری است.

وی افزود: اگر هرکدام از ما وظایف وجودی خود را بر این اساس به خوبی انجام دهد بنا بر فرمایش حضرت علی علیه السلام، امور به درستی پیش می رود.

وی ادامه داد: کارکردن امری مقدس است و در روایات فراوانی از بیکاری نهی شده است.از آنجایی که کار کردن یک ارزش است هر کسی هر کاری انجام دهد از این عنوان ارزش می گیرد.

محورهای مهم در کار کردن
رییس دانشگاه رضوی در بخشی دیگر از سخنان خود به محورهایی که یک کارمند در کار خود باید بدان توجه کند پرداخت و گفت: یکی از این امور مورد توجه در کار مسئولیت پذیری است باید هر کسی مسئولیت کار خود را بپذیرد و کار خود را از دیگران مطالبه نکند یا به دوش دیگران نیاندازد.

وی در ادامه به اهمیت زمان در کار اشاره کرد و گفت: خیلی از کارها زمان دارد، یا زمانش به ساعت است یا به روز یا به هفته یا ماه، این که یک کار در زمان خودش انجام شود خیلی خوب است ولی اگر کار را عقب بیاندازد ارزش خود را از دست خواهد داد.

وی به تناسب زمانی با محرم و ایام عزای حسینی مثال اهمیت زمان در کار را به عاشورا و حسینی بودن ربط داد و گفت: افراد باید در زمان خودش از امام زمان خود حمایت می کردند.

وی افزود: امام حسین علیه السلام شش ماه فرصت داشته و از منابع خود به درستی استفاده کرده که این صحنه تا کنون ماندگار شده است و اگر افراد نیز به موقع کار خود را انجام می دادند چه می شد؟!
حجت الاسلام والمسلمین خیاط از دیگر محورهای مهم در کار را انضباط دانست و گفت: انسان باید در برخورد کاری خود انضباط داشته باشد و فرد در چارچوب ضوابط کارها را به انجام برساند این در مقابل شلختگی است اگر کارها بر اساس نظم و ضوابط و انضباط پیش برود می تواند به همه از جمله دستگاه های نظارتی پاسخگو باشد.

شرح صدر و نظارت درونی
معاون بین الملل بعثه رهبری در ادامه به محور صبوری و شرح صدر در کار اشاره کرد و گفت: شرح صدر سبب افزایش شأن فرد و نیز موجب می شود که خیلی از کارها به خوبی پیش برود.

وی افزود: این شرح صدر در حقیقت کیمیایی ارزشمند است که سبب تکریم ارباب رجوع می شود و این نیز یکی از شاخص های مهم ادارات است.

وی ادامه داد: یک برخورد مودبانه آثار مثبت زیادی در آینده خواهد داشت. در محیط ما که با قشر دانشجو سروکار داریم این خیلی اهمیت داشته و باید مورد توجه باشد.

رییس دانشگاه رضوی در باب نظارت دیگران بر کار انسان گفت: هر چه سیستم های نظارتی قوی باشد اما اگر خود انسان برای خود نظارت قائل نباشد باز کارها درست سامان نمی یابد و انسان باید اعتقاد قلبی داشته باشد که خدا او را به درستی می بیند و بر اعمال او نظر دارد.

وی افزود: کارایی درست در داشتن همین عقیده است که انسان خدا را ناظر بر اعمالش بداند و تقوا پیشه کند که چیزی غیر از این نمی تواند سبب حسن انجام کار شود.

وی ادامه داد: مجموعه ما از بهترین مجموعه هاست و این نعمتی است که ما باید آن را قدر بدانیم که در کجا و در چه محیطی کار می کنیم./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات