۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۷۱۷۹۸۰
استاد سطح عالی حوزه تشریح کرد؛

لوازم طلبگی و تحصیل حوزوی

لوازم طلبگی و تحصیل حوزوی
خراسان رضوی - عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی از عوامل موفقیت در حوزه نظیر خواستن، تلاش و امید و شجاعت و صبوری در مسیر تحصیل در حوزه و هر آنچه که لازمه طلبگی است سخن گفت.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا حق پناه، استاد سطح عالی حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی در حاشیه برگزاری مصاحبه های ورودی و گزینش داوطلبان پذیرش شده در ازمون ورودی دانشگاه رضوی گفت: دانشجو و طلبه ای که وارد دانشگاه می شود درست است که سیر عالی و متعالی خود را اینجا می گذراند اما خودش هم باید یک پیش زمینه هایی داشته باشد محیط تاثیر گذار است اما نمی تواند برای کسی که دستش خالیست معجزه کند.

خواستن و تلاش در کنار امید به موفقیت

حجت الاسلام حق پناه گفت: صفات حسنه که در اسلام به عنوان اخلاق خوش، اخلاق حسنه یا مکارم اخلاق که خاتم الانبیا از آن نام برده اند از قبیل صداقت، وفای به عهد، امانت داری، راستگویی و غیره، عزم جدی داشتن و احساس مسئولیت پذیری بالا در این مرکز علمی بسیار مورد توجه است.

وی افزود: از نظر روحی افرادی را باید بپذیریم که دارای خصوصیات ویژه ای باشند اعتماد به نفس بالایی داشته باشند اعتماد به نفس یعنی چه؟ یعنی استاد و امکانات همه به تعبیر عربی جزء العله است، اینکه کسی بخواهد به جایی برسد بستگی به خودش دارد، علامه دهر یا نویسنده، مدرس و قاضی، خطیب و غیره هرچه بخواهد باید اتکاء به نفس داشته باشد یعنی بخواهد و تلاش  کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با همت والا امید به موفقیت داشته باشد با همت ضعیف به جایی نمی رسد محیط و استاد و امکانات همه یک سو، این امیدی که در دل فرد است در سویی دیگر ضامن موفقیت خواهد بود چنانکه از شهدا و حضرت امام و حضرت آقا در سیره عملی و گفتاریشان آموختیم.

شجاعت و صبوری درمسیر طلبگی و پذیرش سختی ها

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی بیان داشت: امید اگر نباشد تلاش های دیگران هم برای رشد فرد تاثیری نخواهد گذاشت این عامل بسیار مهمی است نا امیدی از رحمت الهی هم در قرآن به عنوان کفر مطرح شده است.

وی افزود: پس اول اعتماد به نفس و دوم امید و سوم شجاعت و صبر و ظرفیت بالا مهم است. جامعه ما بی طعنه نیست جامعه ما بی مشکل نیست و قدم به راه طلبگی گذاشتن جاده همواری نیست این مبارزه با نفس می خواهد مبارزه با هوای نفس و امیالی که دیگران دارند می خواهد مبارزه با شبهات و شبهه افکنی می خواهد.

حجت الاسلام حق پناه ادامه داد: البته فرق است بین شجاعت و تحور، آدم های بی باک و کسانی که به اصطلاح انتحاری عمل می کنند این درست نیست اما شجاعت باید باشد یعنی در جای خودش اقدام کند در جای خودش صبر کند ظرفیت بالا داشته باشد که همه اینها در آیات و روایات در یک کلمه جمع شده و آن هم صبر است. امام صادق(ع) فرمودند شیعه ما اهل صبر و ظفر است طلبه تا وارد دانشگاه که شد علامه دهر نمی شود در این راه سختی و مشکل بسیار است باید صبر و تلاش کند تا به موفقیت برسد.

وی افزود: یک طلبه باید شجاعت اینکه من این مطلب را یاد ندارم و باید یاد بگیرم، شجاعت بیان مطلب و تبین حقایق و جهاد تبین، شجاعت خدمت به جامعه، شجاعت توجه به راه مقدسی که  انتخاب کرده و عدم توجه به حرف دیگران و طعنه و کنایه ها، را داشته باشد.

وی در ادامه  گفت: طلبه لازم نیست که تفنگ و شمشیر بردارد نه این راه فرهنگی یک جهاد عظیمی است که «مداد العلماء افضل من دماء الشّهداء» گفته اند یک جهاد عجیب و غریبی که تلاش مستمر و شبانه روزی می خواهد، خواب و بیداری باید در خدمت علم و فرهنگ اسلامی باشد که واقعا هم صبر و ظرفیت بالا می خواهد.

کنجکاوی، عزت نفس، استعداد و توانمندی و قدرت بیان و سخنوری

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی چهارمین ویژگی را حس کنجکاوی و عزت نفس دانست و گفت: کنجکاوی این که دنبال علم و دانش باشد از اساتید بیاموزد، یاد بگیرد و در عین حال عزت نفس خود را هم رعایت کند یعنی خود را دچار ذلت نکند با عزت بیاموزد و به دیگران هم یاد بدهد، بسیار مورد توجه است.

وی افزود: فاکتور و عامل بعدی استعداد و توانمندی است خلاقیت و نوآوری در چینش مطالب در فهم مطالب در انتقال مطالب و غیره داشته باشد.

وی ادامه داد: عامل بعدی در اینجا مسئله سخنوری و بیان و تبلیغ و تدریس است کسی که قدم به حوزه علمیه می گذارد باید یاد بگیرد بعد عمل کنم و بعد به دیگران بیاموزد بنابراین قدرت بیان و قدرت تدریس، نحوه بیان خیلی مهم است برای تدریس و اصلا صحبت کردن عادی هم ما نیاز به تمرین داریم چگونه صحبت کنیم که طرف مقابل جذب ما شود!؟

حجت الاسلام حق پناه گفت: طلبه ای که اینجا قدم می گذارد و درس خوانده و علوم و فرهنگ اهل بیت را فرا گرفته و طبق فرمایش امام رضا علیه السلام می خواهد محاسن کلام ایشان را به مردم منتقل کند تا  از آنها اطاعت کنند، چگونه این اتفاق باید بیفتد به چه بیانی!؟ کسی که دارای قدرت بیان خوب و سخنور است می تواند موفق باشد که این نیازمند تمرین وممارست است.

وی افزود: قوه درک و دقت و سرعت انتقال در پاسخگویی از عواملی است که برای استعداد طلبه مهم است توانمندی های اجتماعی، علاقه‌مندی ها مثلاً نحوه مطالعه و مطالعات زیاد، کارهای هنری از جمله خطاطی و غیره اینها موارد خوبی است که در جذب افراد موثر است.

پایبندی به مسائل شرعی و توجه به معنویت و بصیرت

استاد سطح عالی حوزه  علمیه خراسان گفت: مهم تر از همه این مواردی که عرض کردیم عامل پنجم، میزان پایبندی به مسائل شرعی و اعتقادی است اینجا حوزه است و حوزه با معنویت گره خورده! یعنی انس با خداوند و آشنایی با ائمه اطهار، اهل مسجد و هیئت  و عبادت و دعا در کنار پایبندی به مسائل شرعی ضروری است.

وی افزود: این انتظار از طلبه است که مسائل شرعی را که مجتهد خودش گفته یا ولی فقیه فرموده دقیق رعایت کند. همچنین انس با قرآن کریم، حفظ قرآن و نهج‌البلاغه و دانش مسائل اعتقادی، مواردی است که برای ورود به حوزه و دانشگاه خیلی موثر است.

وی ادامه داد: در کنار اینها مسئله اطلاعات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی مهم است بینش فرهنگی سیاسی و اجتماعی داشته باشد حضرت آقا همه این مطالب را در یک کلمه جمع کردند بصیرت داشته باشد بداند الان کجا ایستاده و چه باید بکند وظیفه او چیست عقب نماند بلکه بتواند مسائل را در حد فهم خودش تحلیل کند.

وی افزود: شخصیتی مثل سردار سلیمانی رحمه‌الله علیه را ببینید در سراسر عالم از آفریقا تا آمریکای لاتین و کشمیر و غیره جناب حاج قاسم را می‌شناسند چرا؟ همین درک و آشنایی و مسئولیت پذیری که آن بزرگوار داشت و خدمتی که به جامعه می کرد باعث جذب آن افراد بود.

دانشگاه رضوی حوزه ای با رشته های دانشگاهی

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی در پایان گفت: اینجا چون محیط حوزوی است انتظار می رود کسی که به عنوان طلبه قدم به این مکان می گذارد حوزه را تقویت کند اینجا جدای از حوزه نیست اینجا حوزه ای است که در کنار دروس حوزوی، دانشگاهی هم تدریس می شود یک مرکز علمی است که در کنار دروس حوزوی که با قوت خوانده می شود، رشته های دیگر را هم دارد، بنابراین انتظار این است که رفقا تا اندازه ای آشنایی با حوزه، اهداف آن و مسئولیت های حوزوی، با نقاط قوت و ضعف آن و همچنین آشنایی با انقلاب و اهداف انقلاب و ولایت فقیه داشته باشند.

وی افزود: در کل افرادی را ما می پذیریم که این ویژگی ها و خصوصیاتی که بیان شد را داشته باشند و اینجا می آیند درس می خوانند که حوزه را تقویت، و خدمت به اسلام و جامعه دینی و امام رضا و زائران امام رضا علیه السلام داشته باشند./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات