۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۷۱۸۴۰۸
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

تغییر در گرایش‌ها تنها از طریق علم و عمل ممکن می‌شود

تغییر در گرایش‌ها تنها از طریق علم و عمل ممکن می‌شود
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مدیریت گرایش‌ها گفت: در مدیریت گرایش‌ها مهمترین چالش مخالفت با گرایش‌ها است که پذیرش رنج معقول می‌تواند عبور از این چالش را تسهیل کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست نظام تربیتی بر مبنای مدیریت تمایلات سه شنبه با حضور حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در ساختمان دبیرخانه شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور دبیر این جلسه با بیان اینکه سند تحول آموزش و پرورش نوشته شده است اما در میدان عمل موانعی وجود دارد، گفت: برای محقق شدن سند چه در بخش دینی و چه در بخش غیردینی تصویر واضح و مبرهنی وجود ندارد، لذا در همین راستا جلساتی با اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی برگزار شده است که ماحصل آن برای شورای عالی آموزش و پرورش ارسال خواهد شد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه ابعاد وجود انسان در سه بخش گرایش ها، آگاهی و رفتار تقسیم می شود، ابراز کرد: بُعد آگاهی و رفتار دو ابزار ما برای تجلی گرایش ها و ایجاد تغییر در گرایش ها هستند.

وی افزود: تربیت را اساساً باید تغییرمثبت در گرایش ها و البته ایجاد توانمندی های علمی و مهارتهای عملی تعریف کنیم ولی توانمندی در عرصه گرایش ها اهمیت و دشواری بیشتری دارد و در دو عرصه دیگر هم تاثیر بیشتری دارد البته تغییر در گرایش ها را جز از طریق علم و عمل نمی توانیم ایجاد کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه تغییر مناسب در گرایش ها را که اصل تربیت می دانیم را به نام مدیریت گرایش ها نامگذاری کرده ایم، اظهار داشت: در مدیریت گرایش ها مهمترین چالش مخالفت با گرایش‌ها است که پذیرش رنج معقول می‌تواند عبور از این چالش را تسهیل کند، مهمترین آثار موفقیت در مدیریت گرایش ها در عرصه آگاهی دیده می شود، آنجا که موجب بالارفتن قوه تشخیص یا خلاقیت می شود.

تغییر در گرایش‌ها تنها از طریق علم و عمل ممکن می‌شود

وی ادامه داد: برای مدیریت گرایش ها مهمترین برنامه ما ادب است که ادب به رفتار شکل خاصی می‌دهد که به صورت مداوم و منظم روش تجلی گرایش‌های انسان و نحوۀ تعامل با دیگران را مشخص می کند که اگر این آداب مراعات شوند بخشی از مدیریت گرایش ها تحقق پیدا می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان مدیریت گرایش ها را شامل تجلی و تقویت گرایشهای خوب و مخالفت با گرایش های بد و کم ارزش دانست و تصریح کرد: مهم ترین عرصه مدیریت گرایش‌ها و ادب، زندگی جمعی و همدلانه است خصوصاً در دوره نوجوانی که گرایش به همسالان به صورت فطری پدید می آید، زمینه بسیار مناسبی برای آن مهیا می شود.

وی با اشاره به مهمترین شاخص منحصربه فرد در مدیریت گرایش ها خاطرنشان کرد: قدرتمندی مهمترین شاخص های مدیریت صحیح گرایش ها است و اتفاقا تمایل به قدرتمند شدن موضوعی است که توسط نوجوانان قابل درک و ملموس است.

استاد حوزه و دانشگاه با تشریح نقش خدا در نظام تربیتی بیان کرد: خداوند را به عنوان تکیه گاه قدرتمند برای ایجاد امنیت و آرامش در این دنیای ناامن معرفی و به عنوان محل ایمان کودکان قرار بدهیم و سپس بهره گیری از قدرت خداوند برای رسیدن به اهدافمان و انتخاب هدف تقرب به این منبع قدرت به عنوان یک انگیزه برتر معرفی کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: نقش اولیاء خدا به عنوان منبع مهربانی و محبوبیت و نیز به عنوان قلۀ کمال و محل امتحان افراد در مدیریت مورد توجه قرار می‌گیرد.

تغییر در گرایش‌ها تنها از طریق علم و عمل ممکن می‌شود

در ادامه این نشست حجت الاسلام فیض و آقای فیاضی به نقد و بررسی نظریه طرح تحول و تقدم علم بر گرایش پرداختند و حجت الاسلام والمسلمین پناهیان نیز پاسخ هایی را در این مورد بیان کردند.

فیاضی با بیان اینکه این طرح علی القاعده باید ابتدا به نقد طرح تحول آموزش و پرورش می‌پرداخت، ابراز کرد: در سند تحول محور، گرایش ها نیست و هویت، محور این طرح می باشد و موضوعش ارتقاء هویت است در حالیکه نقطه اصلی و گرانیگاه انسان، در این نظریه، گرایش ها است.

وی نکات خود را در دو سطح فلسفه تعلیم و تربیت و علم تربیت دانسته و بیشتر به مباحث فلسفه تعلیم و تربیت اختصاص داد و به نقد و بررسی اولویت و اولیت در نسبت گرایش و علم پرداخت.

حجت الاسلام فیض نیز با طرح نظرات امام خمینی رحمه الله علیه در باب فطرت، فطرت را نحوه ای از وجود دانسته و تصریح کرد: در نگاه امام،‌ اصل فطرت عشق به کمال است و این معنا نیز بر محوریت معرفت نظر دارد.

وی با تاکید بر نقاط قوت طرح، مبانی انسان شناسانه طرح را نیازمند به توضیح بیشتر دانست و گفت: چگونگی نگاه فلسفی به انسان و مقام معرفت و علم می‌تواند در روش تربیت بسیار موثر قرار بگیرد. 

گفتنی است نهایتا بحث نسبت علم و گرایش ها نقطه مرکزی نظریه دانسته شد و نقد و بررسی های بیشتر به جلسات دیگری در این زمینه موکول شد همچنین ارائه دهندۀ نظریه بحث درباره نقد سند تحول، نقد علم اخلاق و تبیین مبانی انسان شناسی طرح را نیازمند به جلسات مستقل و تفصیلی جداگانه دانست.

ارسال نظرات