۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۰
کد خبر: ۷۱۸۸۱۴
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه عنوان کرد؛

پیاده روی اربعین بستری برای ایجاد تمدن نوین اسلامی

پیاده روی اربعین بستری برای ایجاد تمدن نوین اسلامی
استاد حوزه و دانشگاه راهپیمایی اربعین را نماد تمدن سازی برشمرد و گفت: آمریکا و صهیونیست اهمیت و کارایی راهپیمایی اربعین را به خوبی درک کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با بیان اینکه راهپیمایی اربعین در مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی است، گفت: راهپیمایی اربعین تنها یک نماد و فعالیت مناسبتی نیست بلکه حرکت تمدن ساز است.

وی با اشاره به اینکه نهضت و قیام امام حسین (ع) نقش مهمی در تمدن سازی اسلام دارد، ابراز کرد: بعد از شهادت اباعبدالله الحسین (ع) زمینه قیام های مهمی در سیستان، مدینه، مکه و کوفه فراهم شد و انقلاب و قیام های متعددی شکل گرفت که زمینه ای برای ایجاد تمدن اسلامی شیعی در قرن سوم را فراهم کرد.

استاد حوزه و دانشگاه دولت های آل بویه در قرن سوم را یکی از نتایج قیام امام حسین (ع) برشمرد و اظهار داشت: قیام امام حسین (ع) در دولت سازی شیعه و تمدن سازی اسلامی نقش بسیار مهمی ایفا کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با تشریح این نکته که دعاهای امام سجاد (ع) بستر معنویت گرایی اجتماعی در اهل سنت را ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: اهل سنت در قرن دوم متاثر از دولت اموی شده بود و دنیاگرایی در جهان اسلام را در آن زمان پدید آورده بود و حرکت امام حسین(ع) و سپس امام سجاد (ع) معنویت گرایی را در میان اهل سنت رواج داده بود.

وی ادامه داد: از قرن سوم به بعد تقریباً هیچ عالم سنی از بنی امیه و یزید حمایت نمی کند و سیره و سنت بنی امیه از معاویه تا بنی مروان مورد نقد و اعتراض علمای اهل سنت و شیعه قرار گرفت.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه زیارت اربعین حسینی یکی از علامات شیعه است، تصریح کرد: تاکید ائمه بر زیارت اربعین و سیره علما بر این حرکت یک نماد تمدن سازی است که نقش مهمی در تجلی تمدن نوین اسلامی در اذهان دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه راهپیمایی اربعین را در تمدن سازی نوین اسلامی و بسیار تاثیرگزار عنوان کرد و بیان داشت: تمدن نوین اسلامی برای همه مذاهب و ادیان مفید بوده و بشریت را از سایر بحران ها خصوصاً هویت، خانواده و محیط زیست نجات خواهد داد.

وی راهپیمایی اربعین را صرفاً یک تجمع جمعی از شیعیان ندانست و ابراز کرد: آمریکا و صهیونیست اهمیت و کارایی راهپیمایی اربعین را به خوبی درک کرده است لذا همه تلاششان را می کنند تا این تجمع میلیونی اتفاق نیفتد.

ارسال نظرات