۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۷۱۹۲۰۳
روزنامه بحرینی:

آمریکا و انگلیس مسئول مصائب عراق اند

آمریکا و انگلیس مسئول مصائب عراق اند
یک روزنامه بحرینی تحلیل مطبوعات غربی از عراق را «اشک تمساح» آنان برای وضعیت نابسامان عراق توصیف و تأکید کرد: «آمریکا و انگلیس، مسئول اول مصائب عراق هستند».

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، روزنامه «اخبار الخلیج» بحرین، در یادداشتی با عنوان «عراق و اشک تماس غربی‌ها» نوشت، علت مصایب کنونی عراق، کشورهای غربی هستند.

«السید زَهره» نویسنده یادداشت نوشت، «در روزهای اخیر شماری از گزارش‌ها و تحلیل‌هایی که در مطبوعات غربی در خصوص تحولات عراق بود، دنبال کردم... همه تحلیل‌ها حرفشان یک چیز است؛ آه حسرت کشیدن و اشک‌ریختن برای وضعِ امروز عراق و عراقی‌ها؛ سپس فلسلفه بافتن در تفسیر علل بحران و تباهی که عراق امروز به آن رسیده است».

به نوشته این تحلیلگر سیاسی عربی، «سوالی که همه تحلیل‌های غربی آن را نادیده می‌گیرند این است که مسئول وضعیت امروز عراق کیست؟ جنایتکار اصلی کیست؟ برای نمونه به دو نشریه اشاره می‌کنم. نشریه اکونومیست در پایان یک تحلیل خود این عبارت را نوشت، "در این معرکه، آنهایی که روزی روزگاری نماینده عراق بودند و سیاست عراق را پوشش می‌دادند غایبند. ... آمریکا از مجالست با بچه‌ها در این کشور که صدها میلیارد دلار هزینه و ۴۴۰۰ نفر تلفات به جا گذاشت، خسته شده. نهادهای دموکراتیکی مثل پارلمان و دادگاه فدرال و نخست‌وزیری به جا گذاشت، اما اینها آلت دست شبه‌نظامیان شیعه شده" ... یا روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در تحلیلی از اوضاع عراق نوشت، "عراقی‌ها پایه‌های کشور خود را می‌بینند که در حال شکستن است. این کشور ثروتمند که آمریکا خواست با حمله و اشغالش، از آن، کشوری آزاد و دموکراتیک بسازد. آنگاه که دیکتاتور صدام را سرنگون کرد". این روزنامه در ادامه نوشت، عراق در سطح داخلی و خارجی، کشوری ورشکسته است چه در سطح سیاسی، چه در سطح امنیتی».

السید زَهره نوشت، خیلی از روزنامه‌ها و نشریه‌های غربی عراق را اینطور تحلیل می‌کنند اما اینها که دارند اشک تمساح برای وضع امروز عراق می‌ریزند، در حقیقت باید از خود خجالت بکشند. سوال اصلی، این است که چه کسی مسئول این وضع نابسامان عراق است؟ «چرا اکونومیست نمی‌پرسد که مسئول این جنایات کیست؟... چرا نیویورک تایمز نمی‌پرسد، اگر عراق امروز کشوری ورشکسته است، مسئولش کیست؟ چه کسی عراق را در فساد و آشوب و اختلافات مذهبی غرق کرد؟».

روزنامه بحرینی ادامه داد: «آنها نمی‌پرسند، چون خودشان مسئول [وضعیت کنونی عراق] هستند. مقصودم غرب است و بویژه آمریکا و بریتانیا. اینها مسئول اصلی همه بدبختی‌های عراق هستند. آنها عامدانه برای حمله به عراق و اشغال آن نقشه ریختند تا آن را ویرانه و غرق آشوب اختلافات مذهبی کنند. اشغالگران بودند که این نظام مملوء از اختلافات مذهبی را بنا کردند...»

این تحلیلگر عربی در پایان نوشت، «نیاز نیست در باب جنایات اشغالگران در حق عراق و عراقی‌ها، سخن را به درازا بکشانیم. این مطبوعات بریتانیایی و آمریکایی‌ اگر ذره‌ای انصاف داشتند، وقتی دم از حال امروز عراق می‌زدند، خواستار محاکمه امثال تونی بلر و جرج بوش [نخست‌وزیر وقت انگلیس و رئیس جمهور اسبق آمریکا] به عنوان جنایتکاران جنگی و عاملان نسل‌کشی می‌شدند»./۹۸۸

ارسال نظرات