۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۷۱۹۳۰۷

لایحه الحاق دولت ایران به سازمان شانگهای تقدیم مجلس شد

لایحه الحاق دولت ایران به سازمان شانگهای تقدیم مجلس شد
سخنگوی دولت تاکید کرد: لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای پس از تصویب در دولت، جهت طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، علی بهادری‌جهرمی صبح امروز چهارشنبه 23 شهریور در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای پس از تصویب در دولت، جهت طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شد. با توسعه متوازن سیاست خارجی در دولت سیزدهم برای تامین منافع ملی، عضویت ایران در سازمان شانگهای، بزرگترین بازار منطقه‌ای جهان، با جدیت در‌حال پیگیری است.

بر اساس این گزارش، سازمان همکاری شانگهای در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد. این سازمان در ابتدا با عنوان «شانگ‌های ۵» نامگذاری شد؛ اما مدتی بعد و پس از پیوستن ازبکستان در سال 2001 به این سازمان، رسماً به نام «سازمان همکاری شانگهای» تغییر نام داد.

کشورهای چین و روسیه نقش اصلی و تعیین‌کننده‌ای در سازمان شانگ‌های دارند. این سازمان در سال 2015 با عضویت هندوستان و پاکستان موافقت کرد.

 جمهوری اسلامی ایران نیز در سپتامبر ۲۰۲۱ و در پایان اجلاس بیست‌ویکم که در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شد، با رأی تمام اعضا رسماً به عضویت اصلی این سازمان درآمد.

ارسال نظرات