۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۷۱۹۳۰۸
استاد مجاهدی:

تاثیرگذاری شعر آئینی هم ردیف شمشیر مجاهد در راه خدا است

تاثیرگذاری شعر آئینی هم ردیف شمشیر مجاهد در راه خدا است
دبیر دائمی دبیرخانه شعر آئینی گفت: اگر شعری گل کرد خود را گم نکنیم، قطعا شعرای آییینی در معرض ابتلا و امتحان هستند حتی اگر حسان بن ثابت باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محمدعلی مجاهدی دبیر دائمی دبیرخانه شعر آئینی با حضور در ویژه برنامه «در حریم شعر آئینی» که پیش ازظهر امروز برگزار شد، با اشاره به شعر در صدر اسلام و اینکه حسان بن ثابت از شرکت در جهاد ترس داشت، گفت: پیامبر(ص) از سوی شارع مقدس به حسان امر کردند که به جای شمشیرکشیدن، از زبان و شعر سرایی خود استفاده کند و جهاد او را سرودن اشعار و شعارهای جنگ برشمردند.

وی افزود: اینکه سرودن شعر در ردیف جهاد قلمداد شده است نشان از اهمیت این مقوله و به تعبیری رسانه همیشه بیدار است، خصوصاً در آن عصری که شعر تماماً رسانه بوده است و انتظار شارع مقدس از یک شاعر مکتبی این است که با سروده های خود در جبهه فرهنگی حضوری تاثیرگذار داشته باشد.

دبیر دائمی دبیرخانه شعر آئینی با بیان اینکه پیامبر(ص) شعر را به عنوان یک رسانه تاثیرگذار می دانست، اظهار کرد: پیامبر(ص) همواره شعرا را خصوصاً حسان را خطاب قرار می دادند که مشرکان را با سرودن اشعار خود هجو کنید و با سرایش خود فرشتگان الهی را کمک کنید و پیامبر(ص) سرودن شعر چنین شاعری را به عالم ملکوت متصل می کند.

مجاهدی ادامه داد: در روایات سرودن شعر در سپاه اسلام به عنوان جهاد با شمشیر و تیر و نیزه دانسته شده است و این افتخاری برای ما شاعران آئینی می باشد هرچند امروزه برخی در دیده شدن شاعران آئینی و اشعار آنها کارشکنی می کنند.

پدر شعر آئینی کشور بی تفاوتی در شعر آئینی را لطمه به تمام اشعار آئینی برشمرد و اضافه کرد: نقد شعر آیینی سمت وسو دادن به شعر آئینی است اما نقد همواره باید منصفانه باشد.

دبیر دائمی دبیرخانه شعر آئینی با اشاره به اینکه حسان بن ثابت در روز غدیر حضور داشته است، تصریح کرد: امروز شعر حسان در روز غدیر بزرگترین مدرک برای اثبات این واقعه عظیم در تاریخ اسلام است هرچند او عاقبت به خیر نشد.

وی ادامه داد: اگر شعری گل کرد، قطعاً در معرض عنایتی قرار گرفته ایم اما باید مواظب باشیم که خودمان را گم نکرده تا به عاقبت حسان ها در طول زندگی مبتلا نشویم، عاقبت حسان بن ثابت برای شاعران آیئنی باید درس و عبرت برای همه شعرا باشد.

مجاهدی اشاره ای نیز به اشعار عروسکی و ویترینی داشت و خاطرنشان کرد: شعر ویترینی و عروسکی اشعار خالی از محتوایی است که تنها از نظر لفظ صیقل خورده و زیبا است، شاعران خصوصاً شاعران آئینی باید مراقبت کنند اشعارشان ویترینی نباشد.

ارسال نظرات