۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۷۱۹۵۱۷

حل بحران سیاسی در عراق با روی آوردن همه گروه‌های سیاسی عراقی به گفتگو

حل بحران سیاسی در عراق با روی آوردن همه گروه‌های سیاسی عراقی به گفتگو
نماینده وابسته به چارچوب هماهنگی شیعی ضمن درخواست از گروههای سیاسی کُردی برای توافق درباره نامزد پست ریاست جمهوری عراق از عزم هیئت هماهنگی برای تشکیل دولت به ریاست السودانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «رفیق الصالحی» نماینده چارچوب هماهنگی شیعی، از گروه‌های سیاسی کُردی خواست که به اختلافات در زمینه نامزد پست ریاست جمهوری پایان دهند زیرا این اختلاف مانع از تشکیل دولت جدید عراق می‌شود.

وی افزود: چارچوب هماهنگی عزم جدی در تشکیل دولت به ریاست «محمد شیاع السودانی» دارد در همان جلسه انتخاب رئیس جمهور، محمد شیاع السودانی مامور تشکیل دولت خواهد شد و بنابراین گروه‌های سیاسی کُردی باید هرچه سریعتر تکلیف نامزد پست ریاست جمهوری را مشخص کنند.

«علی الفتلاوی» از رهبران فراکسیون صادقون وابسته به عصائب اهل الحق عراق هم گفت: ما مخالف دخالت خارجی برای حل بحران سیاسی در عراق هستیم. این موضوعی داخلی است و حل هر اختلافی فقط به احزاب و گروههای سیاسی عراقی ربط دارد و هیچ طرف خارجی حق دخالت در این زمینه را ندارد.

وی افزود: حل بحران سیاسی در عراق با روی آوردن همه گروه‌های سیاسی عراقی به گفتگو میسر می‌شود و هر راهکار خارج از رویه قانونی و قانون اساسی راه به جایی نمی‌برد. دخالت خارجی اختلافات و کشمکش را تشدید و کمکی به حل بحران نخواهد کرد.

«محمود الحیانی» از رهبران چارچوب هماهنگی هم گفت: چارچوب هماهنگی از جریان صدر برای مشارکت در دولت آتی با تضمین دست یابی صدر به حق کامل انتخاباتی آن ، دعوت به عمل آورده است.

وی افزود: هیئت هماهنگی خواستار حل بحران از طریق گفتگو است.

از سوی دیگر «ترکی العتبی» از رهبران هیئت هماهنگی عراق اعلام کرد که گزینه حرکت به سمت انتخابات زودهنگام پارلمانی برای حل بحران سیاسی عراق طی هفته‌های گذشته چندین بار در نشست‌های هیئت هماهنگی مطرح شده است.

وی با اشاره به توافق میان گروه‌های هماهنگی درباره اینکه بحث برگزاری انتخابات در داخل مجلس پس از سرگیری جلساتش مطرح شود در ادامه تاکید کرد: برگزاری انتخابات زودهنگام تصمیمی مهم است و باید در داخل مجلس تکلیف آن مشخص شود.

این درحالی است که یک منبع نزدیک به هیئت هماهنگی عراق اعلام کرد که گروه‌های چارچوب هماهنگی درباره برگزاری جلسه ویژه در روز دوشنبه به منظور بررسی از سرگیری جلسات پارلمان توافق کرده‌اند.

این منبع از سرگیری جلسات پارلمان را سرآغازی بر پایان بحران سیاسی دانست و افزود: تاکنون تکلیف پست معاون اولی رئیس پارلمان با توجه به وجود چهار گزینه مشخص نشده است اما تلاش‌ها به منظور توافق روی یک فرد و طرح آن در اولین جلسه مجلس به منظور رای گیری ادامه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات