۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۷۱۹۷۵۳

تا وقتی قانونی برای تولیدکننده نداریم، وضعیت همین است

تا وقتی قانونی برای تولیدکننده نداریم، وضعیت همین است
بااینکه مساله حجاب به عنوان یکی از ارزش های مهم جامعه به شمار می رود و همیشه نسبت به آن تاکید داشته ایم اما عملا در بحث طراحی و تولید، کار شاخصی صورت نداده ایم و خیلی ها نیز همین مساله را مهمترین عامل آسیب زا در ناهنجاری های امروزی حجاب عنوان می کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه زندگی-کلافگی در چهره مادر و دختر موج می زد. چندساعتی از آمدنشان به بازار مانتوفروش ها می‌گذشت اما کاری از پیش نبرده و حالا باید دست از پا درازتر به خانه بر می گشتند. دختر جوان با نارضایتی تمام به مادرش گفت:«فایده نداره، بیا بیشتر از این خودمونو اسیر نکنیم. تنها راهش اینه که بریم بازار پارچه و بعدشم خیاطی. شاید مجبور بشیم پول بیشتری هزینه کنیم اما حداقل یک مانتو در شان خودمون می دوزیم...»

این روایت برای خیلی از زنان جامعه حتی آن هایی که به لحاظ حجاب در سطح متوسطی قرار دارند، آشناست. معضلی که طی سال های اخیر به شدت خودنمایی می کند و شاید طراحان و تولیدکنندگان لباس مقصراصلی این مساله باشند اما شاید هم ‌نوک پیکان به سمت دیگری قرار بگیرد، یعنی سمت بی قانونی در طراحی لباس ایرانی- اسلامی! 

تا وقتی قانونی برای تولیدکننده نداریم، وضعیت همین است

این ها را گفتیم تا برسیم به پویشی ‌که اسماعیل حسین زاده جوانی با تحصیلات حوزوی درفارس من به ثبت رسانده‌ پویشی با عنوان «نقش طراحان لباس مغایر با سبک ایرانی اسلامی در بی حجابی»؛ بنابراین به سراغ او رفته ایم تا چند و چون ثبت این پویش را از زبان خودش بشنویم. او در این باره می‌گوید:«قطعا طراحان و تولیدکنندگان لباس مهمترین نقش را در ترویج انواع مدل های پوشش دارند و در این سال ها نیز حسابی ذائقه مردم را تغییر داده و حتی باعث عفت زدایی از جامعه شده‌اند اما به نظر من، این‌ها مقصر اصلی قضیه نیستند و تقصیر اصلی متوجه کسانی است که برای طراحان و تولیدکنندگان قانون‌گذاری نکرده‌اند، درحالیکه که اساسی‌ترین راه برای مقابله با بی‌حجابی و هنجارشکنی، همین قانون‌گذاری و وجود لباس متعارف در بازار است. تا وقتی که ما در بازار، لباس متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی نداشته باشیم، چطور می توانیم از دختران و زنان خود بخواهیم که لباس متعارف بپوشند؟ اصلا مگر لباس متعارفی وجود دارد که بپوشند؟»

او ادامه می دهد:«این روزها گشت ارشاد حسابی درحال تلاش برای مقابله با بدحجابی است اما مشکل باید از پایه حل شود و در وهله بعد از مردم انتظار پوشش درست داشته باشیم. واضح است که نظارت درستی بر عملکرد طراحان و تولیدکنندگان وجود ندارد و اگر هم نظارتی هست، در عمل دیده نمی‌شود و همین هم باعث شده که امروز در لباس‌فروشی ها با انواع لباس های نامتعارف از مانتوی جلوباز گرفته تا شلوارهای کوتاه و پاره و ... مواجه شویم.»

حسین زاده درپایان به لزوم قانون گذاری برای طراحان و تولیدکنندگان اشاره کرده و می گوید:«قانون گذاری در زمینه طرح و تولید، بسیار ضروری است و در بحث ساماندهی حجاب، نباید با یک دست بکشیم و با یک دست پس بزنیم! تا وقتی که لباس نامناسب عرضه می کنیم نمی توانیم به کسانی که آن ها را می پوشند خرده بگیریم.»

پایان پیام/

ارسال نظرات