۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۷۲۰۳۳۹

روایت سرلشکر صفوی از شکست بزرگ آمریکا در عراق و افغانستان

روایت سرلشکر صفوی از شکست بزرگ آمریکا در عراق و افغانستان
مشاور عالی فرماندهی کل قوا با توضیح دنیای پس از جنگ سرد و فروپاشی شوروی گفت: ایالات متحده قصد داشت قدرت هژمون خود را تثبیت کند از همین رو به افغانستان و عراق لشکرکشی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سرلشکر رحیم صفوی مشاور فرماندهی کل قوا عصر چهارشنبه در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در جمع اساتید بسیجی حوزه علمیه قم در مدرسه علمیه معصومیه قم گفت: هدف اساسی هر حکومتی حفظ امنیت و منافع ملی است که در اثر جنگ ها این هدف اساسی با خطر مواجه می شود و حکومت ها و ملت ها برای حفظ این هدف هزینه می دهند.

وی اظهار داشت: هدف اصلی جنگ ها تحمیل هدف سیاسی یک دولت علیه دولت دیگر است و فرماندهی در جنگ تحمیلی و مدیریت کلان قابل بررسی است که پیش از آن باید تقسیم بندی تصمیم گیری در خصوص جنگ را مطرح کنم؛ در هر جنگی تصمیم گیری سه سطح دارد که بالاترین آن در سطح راهبردی اشخاصی در سطح رئیس جمهور، مسؤولین بالای اقتصادی تصمیمات کلان را می گیرند که فرماندهان نظامی مقام مشورتی را دارند.

رییس مرکز آینده پژوهی جهان اسلام تأکید کردک در کشور ما جنگ و صلح با رهبر نظام است اما ممکن است که رهبر وقت اختیار را تفویض کند همانگونه که ابتدای انقلاب به بنی صدر واگزار شده بود؛ در سطح عملیاتی وقتی طرح کلان در شورای عالی دفاع یا شورای عالی امنیت ملی تصویب شود آن طرح توسط فرماندهان در سطح عملیات تقسیم می شود و این سطح دوم تصمیم گیری در جنگ است.

وی در ادامه با بیان اینکه سطح سوم جنگ تاکتیکی است، افزود: گردان ها و لشکرهایی هستند که باید طبق وظیفه خود عمل کنند و امروز برای ارائه سطح راهبردی جنگ مطالبی را ارائه کرده ام. بنی صدر هفت ماهه ابتدای جنگ فرماندهی کل قوا را به عهده داشت و پس از فرار وی فرماندهی مشترکی شکل گرفت و تا سال 62 ادامه داشت و امام خمینی از 62 به مرحوم هاشمی رفسنجانی مسؤولیت فرماندهی را اعطا کرد.

سرلشکر رحیم صفوی اضافه کرد: 19 مهرماه سال 59 لشکر سه زرهی عراق با دو واحد پیاده از رودخانه کارون و همچنین از جاده اهواز به آبادان و ماهشهر به آبادان عبور کرد که می خواست تسلط به دو طرف اروند و جزیره آبادان داشته باشد؛ در همین جاده ماهشهر وزیر نفت را اسیر و سپس شهید کردند و حتی پل هم احداث کردند؛ تا زمان بنی صدر دو عملیات در این مقطع انجام شد که ناموفق بود.

وی در ادامه تأکید کرد: مرحوم شهید فلاحی فرماندهی آبادان و ماهشهر را به سرهنگ فروزان داده بود و از اهواز به بالا نیز به عهده سرتیپ ظهیرنژاد بود؛ در خرداد 60 از کردستان به جبهه دارخوین رفتم که حدود 350 نفر پاسدار بسیجی داشتم و طی 6 ماه عراقی ها را شناسایی کردم و 23 خرداد ساعت 4 صبح با 340 نیرو به لشکر سوم زرهی عراقی حمله کردیم و بیش از سه کیلومتر پیشروی کردیم.

فرمانده پرسابقه جنگ تحمیلی تصریح کرد: تقریبا یک گردان از عراقی ها را نابود کردیم که آن ها پشت خاکریز خط پدافندی تشکیل دادند و نزدیک 8 روز پاتک زدند در این مدت 9 روز 100 نفر شهید و 150 نفر از 340 رزمنده زخمی شدند و اگر روز دهم نیروی کمکی نمی آمد ما خط را از دست داده بودیم.

وی با بیان اینکه امام خمینی سیزدهم آبان 59 دستور شکست حصر آبادان را داد، اضافه کرد: طرح ریزی شکست حصر آبادان را آماده کردیم و یک ماه قبل از عزل بنی صدر این طرح ریزی را در پایگاه هوایی دزفول بردیم که با حمایت آیت الله خامنه ای در آن زمان تصویب شد و با هماهنگی لشگر 77 خراسان ارتش، عملیات را طرح ریزی نهایی کردیم.

اساس طرح ریزی عملیات را در 4 محور دارخوین، ماهشهر و دو محور دیگر انجام دادیم و از پنجم مهر که عملیات شروع شد دو پل از محور دارخوین را تصرف و تمام تجهیزات و نیروهای عراقی را در اختیار گرفتیم؛ تغییر راهبرد از جنگ کلاسیک به جنگ انقلابی سبب شد بزرگ ترین پیروزی را از ابتدای جنگ به دست بیاوریم و هفتم مهر ماه هواپیمای شهید فلاحی که دستکاری شده بود در نزدیک ورامین سقوط کرد و فلاحی با بزرگانی دیگر شهید شد.

وی در پایان بیان بخشی از تاریخ دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در همان ابتدای این تغییر راهبردی در جنگ طی 4 عملیات بزرگ 8هزار کیلومتر از اراضی اشغال شده کشورمان را آزاد کردیم و این به سبب تغییر راهبرد بود.

سرلشکر صفوی در بخش دوم سخنان خود به جابجایی ابرقدرت ها اشاره کرد و گفت: با پایان جنگ دوم جهانی دوران جنگ سرد جهان دو قطبی شروع شد که دو رخداد انقلاب اسلامی و پیروزی دفاع مقدس یک شوک بزرگ به این جهان دو قطبی وارد کرد؛ ملت و نظام بدون تبعیت از نظام دو قطبی به پیروزی رسیدند و شوک بزرگی به هر دو قطب بود.

وی تصریح کرد: بعد از فروپاشی شوروی سران آمریکا تلاش کردند تا تک قطب جهان باقی بمانند و قدرت هژمون را تثبیت کنند از همین رو پس از یازده سپتامبر به افغانستان و عراق لشکرکشی و این دو کشور را اشغال کردند تا با تسلط بر دو طرف ایران انقلاب اسلامی را کنترل کنند و به محور های عبوری کشورهای ایران، چین و روسیه تسلط داشته باشند؛ همچنین با حضور تثبیت شده در کشورهای غرب آسیا بر انرژی منطقه نیز تسلط داشته باشند.

این مقام عالی نظامی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در ذهن بوش پسر این بود که بعد از افغانستان و عراق به سمت ایران بیاید و ما که از این نیت آگاه بودیم برایمان سؤال بود در این موقعیت چه استراتژی دنبال کنیم؟ تصور آمریکایی ها این بود که دو دولت متخاصم با ایران در افغانستان و عراق روی کار بیاورند تا در حداقلی ترین شکل جمهوری اسلامی را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه در نتیجه استراتژی جمهوری اسلامی آمریکایی ها بعد از 20 سال با شکست و خواری از افغانستان فرار کردند، گفت: در عراق به جای تشکیل یک دولت متخاصم قضیه برعکس شد و یک حکومت پارلمانی و فدرال تشکیل و یک پارلمان با اکثریت شیعی به وجود آمد؛ در این 20 سال که آمریکایی ها درگیر افغانستان و عراق بودند بیش از 35هزار کشته و زخمی داشتند.

وی با اشاره به قوی تر شدن ایران طی حضور آمریکا در افغانستان و عراق اظهار داشت: هر دو دشمن شرقی و غربی یعنی صدام و دیگران شکست خوردند و آمریکا ضرر بزرگی در عراق و افغانستان کرد؛ از این فرصت 20 ساله روسیه قدرت نظامی خود را افزایش داد و چین قدرت اقتصادی خود را اما ایالات متحده با 4 معضل بزرگ روبرو شده است.

سرلشگر رحیم صفوی ادامه داد: اولین معضل آمریکا شکاف در جامعه آمریکا است که مشکلات فرهنگی و اجتماعی زیادی دارند؛ شکاف دوم ژئواستراتژیک با روسیه بر سر ناتو و اوکراین است که طی کودتای رنگی و روی کار آمدن زلنسکی سعی داشتند روسیه را تحت فشار قرار دهند که روسیه پیش دستی کرد و جنگ اخیر را رقم زد؛ روسیه احتمالا بتواند مناطقی مانند لوهانسک، دونسک و خرسون را به خاک خود ملحق کند و قصد دارد اوکراین را از دریا منقطع کند و در خشکی محصور قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها و ناتو علی رغم کمک های مالی و تسلیحاتی به اوکراین اما واکنش نظامی نداشتند، اظهار داشت: ضعف بایدن و ناتو در مقابل روسیه سبب شد کسانی که طرفدار آمریکا بودند مانند کشورهای عربی، رژیم صهیونیستی و حتی کشورهای اروپایی را متزلزل کرده زیرا این گمان پیش آمد که آمریکا هنگام خطر به فریاد نمی رسد. چینی ها می خواهند تا 2030 قدرت اقتصادی بالاتر از آمریکا داشته باشند که احتمالا به این توان برسند.

سرلشگر رحیم صفوی گفت: قدرت به معنای فرهنگ و اقتصاد از غرب عالم به شرق عالم کوچ می کند و هند، چین، روسیه و ایران قدرت های جدید شرق خواهند بود؛ قدرت فرهنگ تمدنی قدرت اسلام است و از نظر فرهنگی اسلام وهابیت، الازهر و ترکیه برای اهل تسنن الهام بخشی ندارد و آن خوانشی که از دین می تواند خط فکری بدهد، انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها برای ایستادن جلوی جمهوری اسلامی داعش را راه اندازی کردند و شکست خوردند، گفت: پرچم انقلاب اسلامی می تواند 57 کشور مسلمان را در یک محور جمع کند و پیش بینی ها نیز نشان می دهد از سال 2050 به بعد پرجمعیت ترین دین جهان اسلام خواهد بود که 75 درصد منابع نفت را نیز در اختیار دارند؛ 90 درصد احکام عملی شیعه و سنی یکی است و خدا و قبله شان یکی است و رهبری این مسلمانان با انقلاب اسلامی است که در میان کشورهای اسلامی دولت سازی کرده است.

مشاور عالی رهبر انقلاب در امور نیروهای مسلح در پاسخ به چرایی ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر، اظهار داشت: پس از فتح خرمشهر دو جلسه در حضور امام در خصوص ادامه جنگ تشکیل شد که نظامی ها در آن جلسه استدلال کردند صدام قابل اعتماد نیست و ممکن است پس از آتش بس حمله کند و این پیش بینی درست بود زیرا پس از قطعنامه هم او حملات را ادامه داد. البته همچنان بیش از 2هزار کیلومتر از اراضی کشور هنوز در اختیار عراق بود.

وی در پایان در خصوص درگیری بین آذربایجان و ارمنستان اظهار داشت: تلاش داریم در این جنگ یک تعادل بین ارامنه و آذری ها برقرار کنیم و خط قرمز اعلامی ما همین مرز تاریخی ما با ارمنستان است؛ جمهوری اسلامی با ارمنستان 45 کیلومتر مرز مشترک دارد که آذربایجان قصد دارد با اشغال این بخش راه زمینی خود را با نخجوان فراهم کند که این امر راه ما را با اروپا قطع می کند.

ارسال نظرات