۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۷۲۰۴۴۵
حجت الاسلام یزدان پناه:

علامه حسن زاده آملی حقیقت را در دل علم جویا می‌شد

علامه حسن زاده آملی حقیقت را در دل علم جویا می‌شد
مازندران - استاد حوزه علمیه گفت: علامه حسن زاده آملی در تحقیقات علمی وقتی به نتیجه می رسید، به سرعت آن را به عمل تبدیل می کرد، یعنی حقیقت را در دل علم جویا می‌شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام سيد يدالله يزدان پناه از شاگردان علامه حسن زاده(ره) در مراسم دومين پيش نشست همايش ملي علامه حسن زاده آملي گفت: طينت اوليه انسان ها را پدر و مادر شكل مي دهند و نفخت فيه من روحي كه خداوند فرمود را از كانال پدر و مادر به انسان مي دهند.

وي با اشاره به اینکه نيت مادر، فكر مادر و حتي خاطره هاي مادر بر روي جنين اثر گذار است، افزود: این شخصیت برجسته ارادت ويژه اي به مادر خود داشتند و در ايشان چيزي ديدند كه قبر مادر خود را مي بوسيدند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سنتي پويا در فضاي ديني حوزوي داريم كه شناخته شده نيست، گفت: اما همواره اين محصولات را پي در پي مي بينيم که در آن علم به معناي جدی برايشان مطرح است و با علم زيست حقيقي مي كنند؛ نه اينكه تنها به عنوان مدرك و منبع درآمدي براي آنها باشد.

وی با اشاره به اینکه هر چه موضوعات عميق تر شود، زيست با آنها هم خيلي عميق تر مي شود، ادامه داد: حقيقت اصلي عالم خداوند است، اگر انسان با حوزه آشنا باشد مي داند بحث ها چطور مي گذرد و چطور رشد مي كند و استاد به شاگرد ميدان مي دهد و در كنارش درس مي خواند تا انسان شود و حقيقت كمالي در آنها ايجاد شود.

حجت الاسلام یزدان پناه با بیان اینکه تنها رشد علمی مد نظر نیست بلکه علم همراه با تهذيب مورد توجه است و اين سنت حوزه است، بیان داشت: علامه حسن زاده با اينكه به مراتب بسيار بالايي دست پيدا كردند و حتي از بسياري از اساتيد خود بالاتر رفته بودند اما هيچ وقت نديدم نسبت به اساتيد خود خضوع را كنار بگذارند و علاوه بر احترام، قدردان آنها بودند كه اين يكي از عوامل تكون شخصيت ایشان بود.

این استاد حوزه همچنین به شیوه علامه حسن زاده آملی در تحقیقات علمی اشاره کرد و گفت: ایشان وقتی به نتیجه می رسید، به سرعت آن را به عمل تبدیل می کرد، یعنی حقیقت را در دل علم جویا می‌شد.

وی افزود: برخی ها در فضای عرفانی و معنوی می‌گویند علم حجاب است باید کنار بگذاریم تا به حقیقت برسیم اما ایشان معتقد بودند، من هرچه دارم از علم است، توحید را وقتی یافتم و آن حقیقت را در فضای فلسفی و عرفانی حل کردم، بعد به عمل تبدیل شد، اما نباید در یک مرحله ماند باید گام بعدی را برداشت، از دیدگاه ایشان علم بصیرت می‌آورد و کمک می‌کند که نقشه‌ راه را پیدا کرد.

حجت الاسلام یزدان پناه ادامه داد: علامه حسن زاده اتحاد عمل و عامل و اتحاد عاقل و معقول را توضیح می‌دادند و می‌گفتند ما با نفس علم، خود را ارتقا می‌دهیم و او جزء جان ما می‌شود و با نفس عمل، روح عمل درما می‌نشیند و می‌شود ملکه جان ما، من هر حرفی می‌زنم در من اثر می‌گذارد هر نگاهی که می‌کنم در جانم اثر می‌گذارد هر نیتی دارم در من اثر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه علامه حسن زاده آملی در مورد مقام فوق تجرد و نفس شناسی تأکید داشتند که از نظر معرفتی عرفانی نباید قانع شد چون انسان توقف ندارد و ما سر سفره عمل هستیم، گفت: این عالم برجسته تأکید می کردند نکند به یک معنویتی برسیم و یا کار علمی کردیم، بگوییم بس‌ است؛ ایشان به شاگردان سلوکی خود می‌گفت باید حرف شنید و با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود.

این استاد حوزه با بیان اینکه علم علامه حسن زاده آملی همه‌جانبه بود و همین مسأله به ایشان دید عالمانه و همه‌جانبه‌ می‌داد، گفت: بعضی از کسانی که اهل این معانی هستند و بیان کردند ایشان جزء قله‌های کار روحی معنوی و علمی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین یزدان پناه با اشاره به اینکه آیت الله حسن زاده آملی تشنگی به علم و دقت بالا داشت، گفت: هیچ‌گاه در یک علم در یک‌جا نمی‌ایستاد و می‌فرمود هزار کتاب هیأت خواندم و از سی سال پیش که تدریس می‌کردم یک‌به‌یک نکات را نوشتم و بعد از جمع‌بندی به این نتیجه رسیدم.

وی ادامه داد: آیت الله حسن زاده آملی قدرت جمع‌بندی و تحلیل بالایی داشتند و مطلب را بعد از مطالعه، به یک زبان ساده بیان می‌کردند و خلاصه اینکه ایشان همه را برای خدا خواند، همه را برای خدا نوشت و همه را برای خدا درس داد./950/

افشین ایمانی
ارسال نظرات