۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۷۲۰۶۵۱
دکتر سیدافقهی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا بررسی کرد؛

شجاعت و هوشمندی رئیسی در نیویورک/ حفاظت از ارزش های انقلاب در خانه دشمن

شجاعت و هوشمندی رئیسی در نیویورک/ حفاظت از ارزش های انقلاب در خانه دشمن
کارشناس مسائل بین الملل گفت: رئیسی شجاعانه و بدون هیچ توهین یا لکنتی در سازمان ملل به مطالبه محاکمه ترامپ و تمام آمرین و عاملین ترور شهیدسلیمانی پرداخت.

اشاره: سفر آیت الله رئیسی به لحاظ مختلف حائز اهمیت است؛ زیرا اقداماتی که ایشان در این سفر انجام دادند به نوعی منحصر به فرد بود. اقدام ایشان در حین سخنرانی در سازمان ملل متحد و نشان دادن تصویر سردار شهید، حاج قاسم سلیمانی، بسیار مورد توجه قرار گرفت. رسانه‌های غربی که بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی تلاش می‌کردند حتی از انتشار تصاویر حاج قاسم ممانعت کنند، در مقابل این اقدام آیت الله رئیسی، با بهت و حیرت مواجه شدند. البته بررسی اقدامات دیگر آیت الله رئیسی در این سفر نیز خالی از لطف نیست.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ دکتر سیدهادی سیدافقهی کارشناس ارشد مسائل بین الملل رفت تا پیرامون سفر آیت الله رئیسی به نیویورک، دستاوردها و اتفاقاتی که در این سفر رقم خورد، با وی گفت‌وگو کند.

رسا ـ نشانه‌های هوشمندی و زبان دیپلماتیک ایران در سفر آیت الله رئیسی به نیویورک چیست؟

آمریکایی‌ها یکی از مسائل مهمی که با فضا سازی قبل از سفر ایشان به راه انداختند با این هدف بود که به ایشان ویزا ندهند و از سفر ایشان به نیویورک ممانعت به عمل آورند. آن‌ها برای همین تلاش می‌کردند با شکل دادن و تدارک دیدن به تجمع ضد انقلاب دربرابر محل اقامت ایشان یا دربرابر مجمع عمومی سازمان ملل، علیه ایشان فضا سازی کنند.

بعضی از کشورهایی هم که مدعی حقوق بشر و آزادی بیان، حقوق و اندیشه هستند نیز متأسفانه فشارهای زیادی هم آوردند و جو سنگینی را به راه انداختند تا ایشان از سفر به نیویورک منصرف شود. خوشبختانه این برنامه و طراحی شکست خورد. سفر آیت الله رئیسی انجام شد که می‌توان آن را در دو مرحله تحلیل کرد. قسمت اول اصل سخنرانی بود که فلسفه اصلی سفر است. من در مصاحبه قبلی نیز برای شما بیان کردم، صحبت‌های ایشان در واقع حول سه محور بود.

مسائل مربوط به ایران، منطقه و تحولات بین المللی توسط ایشان مطرح شد. خوب ایشان در هر سه مسأله موفق شدند تحلیل‌های جامع و واقع بینانه را بیان کنند؛ نه اینکه بخواهند این مسائل را بر اساس پروپاگاندای رسانه‌ای مطرح کنند. ایشان بسیار عقلانی، قاطع و بسیار شجاعانه مسأله خودشان را مطرح کردند.

در تمام این مدتی که بعد از شهادت سردار شهید بزرگوار، حاج قاسم سلیمانی غربی‌ها سعی کردند چهره و شخصیت ایشان را در جهان سانسور کنند یا مشوه جلوه بدهند. رسانه‌های مطرح و بنگاه‌های خبری جهان دست صهیونیست‌ها قرار دارد و یا بسیاری از ماهواره‌هایی که برنامه تولید و پخش می‌کنند نیز در کنترل استکبار جهانی و صهیونیست‌ها قرار دارد. آن‌ها به همین جهت یک چهره مشوه و خشنی را از شخصیت شهید سلیمانی در خلال این سال‌ها ارائه می‌کردند.

اوج فراز صحبت‌های ایشان لحظه‌ای بود که بسیار قاطع تصویر سردار شهید سلیمانی را بالا بردند و نشان دادند. اگر آقای رئیسی حتی در حین این حرکت سخنی هم نمی‌گفت و تنها عکس شهید سلیمانی را بالا می‌برد و فقط پرسشی را مطرح می‌کرد که چرا آمریکا سردار سلیمانی را ناجوانمردانه ترور کرد؟ ایشان هوشمندانه‌ترین و زیرکانه‌ترین حرکت را انجام داد. من بعد از آن شاهد بودم که هم رسانه‌های فارسی زبان، عربی زبان و انگلیسی زبان در مقابل نفس حرکت و هم سؤال و مطالبه‌ای که مطرح کردند، حیرت زده و منفعل شدند.

ایشان همزمان سه ارزش را نه فقط به مخاطب‌های حاضر در صحن علنی مجمع بلکه به بسیاری از کشورهای دنیا، چه دوست و چه دشمن نسبت به مواضع ایران و هر سخنی که یک مسؤول برجسته ایرانی مطرح می‌کنند و آن‌ها می‌روند آن مواضع را می‌خوانند، می‌شنوند، می‌بینند و می‌خوانند. به همین جهت این سه حرکت، اصل بالا بردن تصویر شهید سلیمانی و طرح سؤال که شهید سلیمانی چه کسی بود و برای چه چیزی ترور شد و اینکه مطالبه ایران بعد از این ترور بسیار قاطع و شجاعانه مطرح کردند.

ایشان بدون هیچ‌گونه توهینی، به مطالبه محاکمه ترامپ و تمام آمرین و عاملین، کسانی که امر کردند و کسانی که اقدام کردند را مطالبه کرد که در رأس آن‌ها آقای ترامپ قرار داشت. آیت الله رئیسی در چنین شرایطی مطبوعات غربی و به خصوص مطبوعات و رسانه‌های آمریکایی را به انفعال کشاند.

مسأله دیگر بستر و زمینه سازی برخی از کشورهای غربی برای ایجاد یک ملاقات میان آقای رئیسی و بایدن بود. حتی آن‌ها وعده کمک به حل مسأله هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها را داده بودند. البته قابل توجه است که آقای رئیسی قبل از عزیمت به نیویورک اعلام کرد که هیچ ملاقاتی با بایدن نخواهد داشت و برای این ملاقات دلیلی هم وجود ندارد.

چند کشور و یک مؤسسه خارجی تلاش می‌کردند با فریب دادن آیت الله رئیسی با این بهانه‌ها که حال که به اینجا آمده‌اید، بد نیست که حتی سرپایی یک عکس یادگاری با بایدن بگیرید که ایشان به هیچ وجه زیر بار نرفتند و حسرت آن را به دل آقای بایدن گذاشتند. پیاده روی آیت الله رئیسی از مقر سازمان ملل تا هتل اقامتشان هم نکته دیگری بود که هم هوشمندانه و هم شجاعانه بود.

علی رغم فضای سنگینی که برعلیه ایشان و جمهوری اسلامی ایران بود، به ایشان می‌گفتند که این پیاده روی خطر دارد و به صلاح شما نیست. این اتفاق در زمان سخنرانی بایدن بود که بنشیند و استماع کند، حتی در یکی از اتاق‌های سازمان ملل باشند که سخنرانی بایدن را گوش بدهند. برای همین بهانه کردند که سرویس انتقال نیست و شرایط برای نقل و انتقال شما از ساختمان مرکزی به ساختمان محل اقامت وجود ندارد. آن‌ها می‌گفتند که خطر وجود دارد؛ اما ایشان بسیار محکم ایستادند. البته به نظر می‌رسد که آن‌ها می‌خواستند آیت الله رئیسی را تست کنند که ترسو است یا نه و اینکه جان خود را به خطر می‌اندازند یا نه؟ البته آقای رئیسی قاطع گفت که من ترسی ندارم، رفت و هیچ اتفاقی هم نیفتاد.

آقای رئیسی در دیدارهایی که با مقامات رسمی بسیاری از کشورها که بسیاری از آن‌ها درخواست کردند دیدار صورت بگیرد؛ اما نوبت به آن‌ها نرسیده بود و ایشان باید به تهران بر می‌گشتند. ملاقات آیت الله رئیسی با مکرون، ایشان در این ملاقات نظر آقای مکرون را متوجه حقوق بشر و برخورد دوگانه و دومعیار غربی‌ها کردند. آیت الله رئیسی نشان می‌دهند که شما آن قدر که درباره حقوق بشر صحبت می‌کنید، بدان پایبند نیستید و دنبال روی آمریکا حرکت می‌کنید که با این کار، آیت الله رئیسی اروپایی‌ها را توبیخ می‌کند که شما تا چه زمانی می‌خواهید فرمانبردار آمریکایی‌ها باشید؟

البته آقای مکرون پاسخ داد؛ اما مهم این است آیت الله رئیسی این واقعیت را به مکرون انتقال دادند. ملاقات‌ها و دیدارهای خوب با فضاسازی‌های بسیار عالی برای سران و به جهت توسعه کشورهای مختلف صورت گرفت. البته ما برخی از کشورهایی که در دیدارها حضور داشتند، رابطه آن چنانی نداریم؛ ولی رؤسای جمهور آن‌ها درخواست کرده بودند که با آیت الله رئیسی دیدار کنند. حتی خود آقای مکرون نیز از آقای رئیسی دعوت کرد که ایشان از فرانسه دیدار کند که در مقابل آقای رئیسی هم گفت ان شاءلله در وقت مناسب برای این مسأله تصمیم می‌گیرند.

در مجموع تمام توطئه‌ها، سناریوها و فضاسازی‌های سنگین که هم علیه اصل سفر ایشان و هم حرکت‌های معنی‌دار، ارزشی، سیاسی و حرکت‌های تبلیغاتی بسیار خوبی که ایشان در خلال این سفر انجام دادند. به نظر من تمام اهدافی که بابت این سفر ایشان انجام داده‌اند به تحقق رسیده است.

رسا ـ برخلاف سیاه نمایی رسانه‌های معاند که آیت الله رئیسی به محض ورود به خاک آمریکا دستگیر و محاکمه خواهد شد؛ شجاعت آیت الله رئیسی در سفر به آمریکا چه پیامی را می‌تواند بابت این شایعه پراکنی‌هایی که مدام علیه دولت و شخص آیت الله رئیسی انجام می‌شود، داشته باشد؟

آن‌ها در فضای تبلیغاتی منفی رسانه‌ها و فضای مجازی می‌خواستند از سفر آیت الله رئیسی به نیویورک ممانعت کنند و ایشان را بترسانند و از این سفر پشیمان کنند. حداقل نیز آن‌ها به دنبال این بودند که ایشان را نسبت به انجام این سفر دچار شک و تردید کنند. مسأله مطالبه دستگیری و محاکمه ایشان از این قبیل مطالب و تلاش‌ها بود. ایشان هیچ اعتنا و توجهی به این مسأله نکردند. از طرفی ایشان به هر جهت رئیس جمهور رسمی کشور است و از مقطع دیپلماتیک سفر کردند.

هیچ محکمه و دادگاهی نمی‌تواند ایشان را جلب کند. برای همین بعید است آمریکایی‌ها که امروز در وضعیت بسیار شکننده‌ای قرار دارند، بخواهند ایشان را احضار و دستگیر یا محاکمه کنند. اصلاً چنین چیزی مطرح نیست؛ چون آمریکا به‌قدری در منطقه منافع دارد که خودشان هم می‌دانند اگر چنین غلطی کنند، می‌دانند که تمام منافع آن‌ها در منطقه مورد هدف نیروهای جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد. ایشان برای همین با اطمینان خاطر با علم به اینکه چنین موضوعاتی قابلیت اجرایی شدن و تحقق را ندارد سفر کردند.

ایشان می‌دانست که طرح این مطالب برای جلوگیری از سفر ایشان به آمریکا بود که خوشبختانه با سخنرانی‌ها و دیدارهایی که داشتند هم در حاشیه خود اجلاس چه با رؤسای جمهور و نخست وزیران کشورها، چه با ngo‌ها و کانون‌های مختلف صنفی که هم با ایرانی‌ها و هم نشست‌های ادیان حضور پیدا کردند قابل توجه و به نظر من شاهکار بود.

اینکه آیت الله رئیسی از تمام سران ادیان و اقلیت‌ها دعوت کردند که جلسه بعدی شان در تهران باشد، تیری به قلب دموکراسی دروغین و آزادی خواهی دروغین و قلابی آمریکایی‌هاست که به دنبال این بودند که در جهان چنین مطرح کنند که آزادی اندیشه در ایران نیست و انحصار مذهبی شیعی وجود دارد که هیچ کسی به جز شیعیان در ایران آزادی ندارند و حتی احترام به پیروان اقلیت‌های دینی و ادیان مختلف در ایران وجود ندارد. دعوت آیت الله رئیسی با این اعتماد به نفس، اقتدار و منطق عالی و علمی دعوت بسیار به جایی بود. شجاعت و شهامت چنین دعوتی از سران نویسندگان و متفکران ادیان و مذاهب مختلف، جای تشکر و تقدیر دارد.

رسا ـ نظر شما درباره هوشمندی آیت الله رئیسی و تیم ایشان در برخورد با رسانه‌هایی مثل سی ان ان که پروتکل‌های جمهوری اسلامی را رعایت نکرده بود چیست؟

آیت الله رئیسی به‌خوبی به صیانت و حفاظت از ارزش‌های انقلاب در دل خانه دشمن پرداختند. ایشان در ملاقاتی که با خانم کریستین امانپور داشتند، وقتی محافظ آقای رئیسی تقاضا می‌کند که شما باید حجاب را رعایت کنید؛ زیرا ایشان یک مقام دینی و سیاسی و نماینده کشور اسلامی است؛ اما خانم امانپور با لحن گستاخانه و مغرورانه از اقدام کردن به حجاب بر سر خود ممانعت می‌کند.

این اتفاق در حالی بود که همین خانم کریستین امانپور در زمانی که هنوز طالبان به رسمیت شناخته نشده بود با وزیر خارجه حکومت طالبان دیدار می‌کند و حجاب خود را رعایت می‌کند؛ اما دربرابر آقای رئیسی که رئیس جمهور یک کشور به رسمیت شناخته شده از سوی جامعه جهانی است چنین گستاخی و بی‌احترامی را مرتکب می‌شود. در آنجا خانم امانپور شکست خورد. حتی برخی به رخ او کشیدند که چطور شما با وزیر خارجه کشوری که هنوز به رسمیت شناخته نشده است و هیچ کشوری تا کنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، چطور شما به درخواست آن‌ها احترام می‌گذارید و روسری سرتان می‌کنید؛ اما شما در اینجا درخواست آن‌ها را قبول می‌کنید و در مقابل، مقام عالی‌رتبه کشوری را که عضو رسمی جامعه ملل است و از شما درخواستی می‌کند، حجاب را رعایت نمی‌کنید که یک شکست مفتضحانه و حرکت هوشمندانه ای از سوی آیت الله رئیسی بود. آقای رئیسی فقط خواست نشان بدهد که آمریکایی‌ها طبق یک معیار برخورد نمی‌کنند و برخورد آ‌ن‌ها چندگانه است که یک حرکت بسیار مهمی بود.

رسا ـ از فرصت و مطالب ارزنده‌ای که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید، سپاسگزارم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱
عالیست
0
0