۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۷۲۰۸۴۵
رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان:

مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، کنشگر فرهنگی باشد

مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، کنشگر فرهنگی باشد
اصفهان ـ حجت‌الاسلام احمدیان گفت: فعالیت‌های مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی باید به صورتی باشد که در جامعه میدان‌داری کند و به جای واکنشگر، کنشگر فرهنگی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام عبدالرسول احمدیان، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، صبح امروز در نشست شورای نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان ضمن اظهار امیدواری به شورا و مجموعه اظهار داشت: اولین نیاز برای موفقیت مجموعه‌های علمی و عملیاتی،  اعتماد به آنها و واگذار کردن امور به کارشناسان و متخصصین است.

وی ادامه داد: تدوین برنامه، سیاستگذاری و ابلاغ از بیرون موفق نخواهد بود و سیاست کلی ما نسبت به نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان، عدم دخالت در امور مجموعه و سپردن امور به دست متخصصین است، اگرچه کارها باید با همفکری و همدلی در عین توجه به اقتضائات و موانعی که همواره بوده‌اند، پیش برود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره بر لزوم توجه به ساحت علمی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی، اظهار کرد: جایگاه ویژه، برند خاص این مرکز در کل کشور و اعتماد بقیه مراکز به فرآیندی که ما برای احصاء یک پاسخ طی می‌کنیم، باید مورد توجه باشد.

حجت الاسلام  احمدیان ادامه داد: مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با سایر مراکز و اشخاص پاسخگو متفاوت است و این وجه تمایز از نظر علمی همواره باید حفظ و مراقبت شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته دیگری که لازم است به آن توجه شود، وجه تمایز نمایندگی اصفهان با قم، مشهد و بقیه دفاتر پاسخگویی است، حتما باید پاسخ علمی و جدی برای این پرسش داشته باشیم، چرا که در غیر این صورت دچار آسیب خواهد شد، بنابراین شورا باید به صورت ویژه به این موضوع هویتی بپردازد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: اگر وجه تمایز ما، صرفا تفاوت مکانی باشد، فعالیت ما جز موازی‌کاری نخواهد بود پس به طور خاص روی این موضوع فکر کنید که چرا در «اصفهان» نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی داریم؟ یکی از پیشنهادهای مطرح در این زمینه، تبدیل  نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان به حوزه تخصصی خانواده بود، یعنی تخصص ما، وجه تمایز ما باشد.

حجت الاسلام احمدیان با بیان اینکه حوزه خانواده به دلیل ظرفیت‌های شعبه اصفهان پیشنهاد شده است، اظهار کرد: این امکانات و ظرفیت‌ها به برندینگ کار شما در این حوزه کمک می‌کند، این پیشنهادی است که با توجه به ظرفیت‌های ما ارائه شده است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان همچنین به تنوع‌بخشی در کارها، اشاره کرد و گفت: نباید بر یک کار و روش متمرکز شویم بلکه باید از روش‌و شیوه‌های جدید پاسخگویی، خلاقیت و نوآوری برای تنوع‌بخشی به کارها استفاده کرد.

حجت الاسلام احمدیان ادامه در ادامه افزود: فعالیت‌ها باید به صورتی باشند که  مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، در جامعه میدان‌داری کند و به جای واکنشگری، کنشگر فرهنگی باشد، باید از همه امکانات استفاده کنیم تا روش‌های این کنشگری را دریابیم، اینکه چه کنیم که نقش ما به کنشگری تبدیل بشود؟ و بجای اینکه صرفا منتظر مخاطب برای طرح سوال بمانیم، سوال و مسئله طرح کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز نسبت به هفت سال گذشته، ظرفیت بسیار خوبی به وجود آمده، خاطرنشان کرد: امروز برخلاف چندسال اخیر، آموزش و پرورش از ما مطالبه فعالیت در مدارس را دارد و این فرصتی است که باید از آن به نحو احسن استفاده کنیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به کمبود امکانات و توان این مجموعه نسبت به نیاز آموزش پرورش، اظهار کرد: سرمایه گذاری بر روی سرشاخه‌ها یعنی معلمین، مربیان پرورشی، دبیران دینی و... برای ایجاد یک شبکه مویرگی بسیار راهگشا خواهد بود.

لزوم تغییر و تحول در راهبرد پاسخگویی اصفهان

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام محمد علیجانی، رییس نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان گفت: بحث‌های علمی و طرح‌های پژوهشی که منجر به تولید کتاب، نشست‌ها و کارگاه‌های مختلف می‌شوند با تشکیل شورای علمی که از اسفند سال گذشته از بین کارشناسان نمایندگی اصفهان، از طریق انتخاب آزاد برگزار شد، مورد بررسی و تصویب خواهی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: حجت الاسلام دکتر صالحی از گروه فقه و احکام، حجت‌الاسلام دکتر حق شناس و دکتر  رضوانی از  گروه قرآن  و حدیث، حجت‌الاسلام شهباز از گروه اخلاق و تربیت، دکتر جمالی از گروه مشاوره و استاد حیدری از  گروه کلام و عقاید انتخاب شدند.

حجت الاسلام  علیجانی خاطرنشان: نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان در دوره‌های قبل در آموزش و پرورش حضور داشت و صندوق های این مرکز در سطح مدارس، سوالات مکتوب دانش‌آموزان را جمع آوری می‌کرد.

رییس نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان اظهار کرد: در سال های قبل به علت ملاحظات سیاسی این بستر ایجاد نشد اما در حال  حاضر معاون پرورشی اداره کل آموزش پرورش استان اصفهان متقاضی حضور پاسخگویان دینی در مدارس است و این جلسه شورا با هدف ایجاد تغییر و تحول در راهبرد پاسخگویی اصفهان و نزدیک شدن به مسائل و سوالات واقعی مردم تشکیل شده است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات