۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۷۲۱۳۳۲
حجت الاسلام والمسلمین نائیجی:

علامه حسن زاده آملی از تربیت عموم مردم غافل نبود

علامه حسن زاده آملی از تربیت عموم مردم غافل نبود
شاگرد مرحوم علامه حسن زاده آملی با تأکید بر تلاش آن مرحوم در تربیت طلاب علوم دینی گفت: وی از تربیت عموم مردم غافل نبود و خود پاسخگوی مردم بود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین نائیجی از شاگردان مرحوم علامه حسن زاده آملی در مراسم نکوداشت آن مرحوم که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های دارالشفاء برگزار شد گفت: آن مرحوم کیمیاگری بود که در هر قلبی وارد می شد؛ مس وجودی آن را طلا می ساخت و با حضور در حوزه علمیه قم به گستره علوم کمک کرد.

وی افزود: استاد حسن زاده آملی در ایام قحطی معارف چشمه های معارف الهی را جاری ساخت و راه تکامل انسانی را به سوی حضرت حق باز نمود؛ گرچه کتب وی در باب معرفت نفس فراوان است اما کنش او برتر و بالاتر از آن است و تربیت نفوس و راهبری آن به سوی دروازه های توحید از ویژگی های بارز آن جناب است.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه اضافه کرد: با همان همتی که به تربیت طلاب می پرداخت از تربیت عامه مردم نیز غافل نبود و در عصری که دفاتر به امورات مردمی رسیدگی می کردند مرحوم علامه حسن زاده آملی خود به مراجعات مردمی رسیدگی می کرد و مردم زیادی شاهد این برخورد هستند؛ شیوه برخورد محمدی که در احادیث و اخبار خوانده بودیم برای ما با رفتار علامه حسن زاده مجسم شد و هر کس که به خانه او می رفت او خود پذیرایی می کرد و برخورد او بسیار ستودنی بود.

وی با بیان اینکه روش تبلیغ سنتی دین با تکیه بر منبر نسلی را تغذیه می کرد که با ارتباطات امروزی آشنایی نداشت، گفت: مرحوم علامه حسن زاده آملی ضمن نگه داشت شیوه منبر راه تازه ای را در تربیت مردم باز کرد و آن نیز برگزاری جلسات تعلیم و تربیت بود و کتاب هایی نیز شکل گرفت و راهی برای شکل گیری مردم استوار و فهیم ایجاد کرد؛ دروس معرفت نفس برای این جلسات نوشته شده و عده ای از مردم که به حلقه های سلوکی وی وارد شدند نیز به مقامات رسیده اند.

این شاگرد علامه حسن زاده آملی خاطرنشان کرد: آثار متنوع علامه حسن زاده در موضوعات مختلف شاهد توجه وی به مسائل جامعه بود که به بسیاری از علوم حوزوی و غیر حوزوی ورود کرده است؛ بسیاری از علوم را در حوزه علمیه تأسیس کرد و حکمت و عرفان که نفس های اندکی داشت را شیوع داد که امروزه شبهات از برکت ارائه حقائق توسط علمایی مانند علامه حسن زاده پاسخ داده می شود.

وی در پایان با اشاره به نرم افزار خارجی تعیین افق و اوقات نماز گفت: شاگردان علامه توانستند علم ریاضی هیأت و نجوم را زنده کنند و بتوانند دانش آن را بومی کنند و به امید خدا به زودی ایران ام القرای جهان اسلام، این جنبه را خواهد داشت.

ارسال نظرات