۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۷۲۲۳۰۵
پژوهشگر مطالعات اجتماعی:

نباید از اصلاح زیرساخت‌های فرهنگی حجاب غفلت شود

نباید از اصلاح زیرساخت‌های فرهنگی حجاب غفلت شود
مومن آرانی گفت: اگر مسئله حجاب را به عنوان امری که دارای ابعاد مختلف است بدانیم طبیعتاً ساماندهی آن نیز باید با نگاهی باشد که به ابعاد مختلف آن توجه کامل شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، علیرضا مومن آرانی، پژوهشگر مطالعات اجتماعی در نشست هم اندیشی «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع حجاب که در سالن جلسات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد با اشاره به موضوع مورد بحث خود با عنوان «غفلت از زیرساخت‌های فرهنگی برای ساماندهی امر حجاب» اظهار داشت: اگر مسئله حجاب را به عنوان امری که دارای ابعاد مختلف است بدانیم طبیعتاً ساماندهی آن نیز باید با نگاهی باشد که به ابعاد مختلف آن توجه کامل داشته باشد.

وی در ادامه افزود: در زیرساخت ساماندهی لایه های مفهومی تراز فرهنگ باید مورد توجه قرار گیرد و جامعه اسلامی توانایی ارزیابی اجتماعی در موضوعات مختلف را داشته باشد.

پژوهشگر مطالعات اجتماعی با اشاره به کلمه زیرساخت به کار برده شده در عنوان موضوع ارائه شده در جلسه خاطرنشان کرد: منظور ما از زیرساخت های فرهنگی، پرداختن به لایه های مفهومی تر از فرهنگ است که می تواند در حوزه حجاب کمک شایانی کند.

وی در ادامه افزود: برای اینکه ما بتوانیم ارزیابی اجتماعی مناسبی کرده و توانایی ارزیابی اجتماعی جامعه نسبت به موضوعات مختلف اجتماعی داشته باشیم، باید بر لایه هایی متمرکز شویم که ارزیابی های متناسبی را در اختیار ما قرار دهد.

مومن آرانی اظهار داشت: در بحث توانان ارزیابی اجتماعی دو دسته خصوصیت و ویژگی وجود دارد که دسته اول آن دسته کلان و کلی است که احتمالاً با اذهان ما که غالبی است آشناتر است؛ اما دسته دیگر خردتر بوده و کمک های نزدیکی به ما می کند تا بتوانیم توان ارزیابی که در جامعه ایران در حوزه های اجتماعی است را شناسایی کنیم که به چه شکل بوده و چگونه عمل می کند.

پژوهشگر مطالعات اجتماعی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه ما بدانیم که توان ارزیابی ها را در چه مدلی قرار دهیم، به ما کمک شایانی می کند تا بتوانیم ارزیابی های اجتماعی خود را سامان داده و نسبت خوبی با آن برقرار کنیم.

نباید از اصلاح زیرساخت‌های فرهنگی حجاب غفلت شود

مومن آرانی با اشاره به اینکه جامعه ایران جامعه مذهبی است اظهار داشت: مذهبی بودن جامعه ایران توانایی های مختلفی را در ارزیابی های اجتماعی به ما می دهد و به همین خاطر، اتفاقات خوبی در ارزیابی ها رقم می خورد.

وی در ادامه با ذکر مثالی در این باره افزود: در موضوع سیاست، براساس این که ما مذهبی هستیم، سیاست را امر مقدس می دانیم و به همین خاطر نیز دنبال سیاستمدار مقدس می گردیم و اعتقاد داریم کسانی که در حوزه سیاسی مسئولیت می پذیرند باید متعهد بوده و به دنبال مقاصد دنیایی نباشند.

پژوهشگر مطالعات اجتماعی بیان داشت: برای هرگونه تحولی در جامعه ایران، یا باید قبل از آن نوآوری مذهبی تغییر پیدا کند تا جامعه ایران با آن همراه باشد و یا اگر هیچ نوآوری اتفاق نیفتاد و جامعه به سمتی حرکت کرد، منجر به نوآوری مذهبی شود و این یک شاخص و ویژگی بسیار جدی است که در ساماندهی ارزیابی اجتماعی جامعه باید به آن توجه شود.

مومن آرانی با اشاره به اینکه جامعه ایرانی همیشه نوعی نگاه به بیرون داشته و دارد اظهار داشت: جامعه ایران همیشه با این گونه نگاه و تفکری درگیر و غالباً همیشه نگاهی پیشرفته و توسعه ای به غرب داشته است که این امر در ارزیابی های اجتماعی بسیار دخیل و تاثیر گذار بوده است.

پژوهشگر مطالعات اجتماعی در ادامه افزود: اگر به ظرفیت های موجود در فرهنگ اسلامی و ایرانی توجه نشود به احتمال زیاد در ارزیابی های خود، زمین بازی را اشتباه انتخاب کرده و نتیجه بازی شکست خواهیم خورد و سردرگم خواهیم بود که در این فرهنگ باید با چه قواعدی کارکرده و به پیش رفت.

مومن آرانی در پایان با اشاره به وجود نوعی حس بی اعتمادی به همدیگر درفضای فرهنگی اجتماعی کشور اظهار داشت: این حس بی اعتمادی سبب می شود که به شدت ظرفیت های خاص ارزیابی را در جامعه فعال کرده و دشمنان بتوانند با علم به این موضوع، در این مسئله وارد شده و بر علیه نظام اسلامی فعالیت کنند.

ارسال نظرات