۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۷۲۲۰۷۴
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

عدم آزادی پوشش زنان در اجتماع عمومی مورد قبول همه جوامع جهانی است

عدم آزادی پوشش زنان در اجتماع عمومی مورد قبول همه جوامع جهانی است
حجت الاسلام والمسلمین اسلامی گفت: امروزه این امر که هیچ کس حق ندارد در مراکز عمومی آنچنان که دلش می خواهد لباس بپوشد، امری قابل قبول و مورد پذیرش افراد جوامع جهانی است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رضا اسلامی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست هم اندیشی «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع حجاب که در سالن جلسات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: اخلاق اسلامی با فقه ممزوج شده است و مسئله حجاب یک مسئله شخصی نیست؛ بلکه امری اجتماعی بوده و تبعات عمومی دارد؛ به عنوان مثال اگر کسی نمازش ترک شود می گویند فلانی نمازش را نخوانده و این انعکاس پیدا می کند و جنبه اثباتی آن، آثار اجتماعی پیدا می کند؛ همچنین در روزه خواری، ترک حج و ترک حجاب که جنبه عمومی دارد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع خود با عنوان ابعاد فقهی سیاست ترویج حجاب افزود: بحث فقهی درباره امر به معروف و نهی از منکر که در قالب ارشاد شناخته می شود و ارتباط آن با مسئله حجاب بحث ریشه داری است که فقهای ما از این موضوع ذیل کتاب جهاد از آن بحث کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی خاطرنشان کرد: مسئله امر به معروف و نهی از منکر، مسئله ای است که  بُعد اخلاقی دارد و تنها بحث فقهی صرف و خشک نیست؛ چراکه فقه ما هر جا گسترش پیدا کرده است اخلاق نیز همان جا وجود دارد و تفکیک فقه از اخلاق امری غیرممکن و نشدنی است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: شریک شدن در رنج های مردم امری کاملاً اخلاقی است و بیخیالی در امر به معروف و نهی از منکر نیز یک امر بی اخلاقی است و کسی که در اجتماع زندگی می کند نمی تواند نسبت به رفتارهای خوب و بد دیگران بی تفاوت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی در ادامه با اشاره به سیره پیامبرگرامی اسلام(ص) در تحسین و تقبیح برخی از امور اظهار داشت: یکی از صفات برجسته پیامبر گرامی اسلام این بود که امر خوب و نیک را تشویق می کردند و امور زشت و قبیح را تقبیح می کردند و این نشان می دهد که ما نیز نباید در این گونه موارد بی تفاوت باشیم.

وی ابراز کرد: ریشه اخلاقی امر به معروف و نهی از منکر که در کتاب‌ها نیز آمده است به این برگشت می کند که در اجتماع، همه افراد با همدیگر پیوسته هستند و رفتار هر یک از افراد بر روی افراد دیگر تاثیرگذار است و مسئله مهم حجاب و عفاف نیز کاملا این گونه است و نوع انتخاب لباس و پوشش افراد بر روی افراد دیگر تاثیر جدی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی تصریح کرد: امروزه این امر که هیچ کس حق ندارد در مراکز عمومی آنچنان که می خواهد لباس بپوشد، امری قابل قبول و مورد پذیرش برای افراد جوامع جهانی است؛ به گونه ای که در برخی از جوامع حتی برای نمای بیرونی ساختمان ها نیز باید از اداره مربوطه خود اجازه گرفته و مجوز دریافت کنند و این حاکی از این است که حتی نمای بیرون ساختمان نیز تاثیرات اجتماعی دارد و نمی تواند مسئله شخصی تلقی شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان با اشاره به اینکه برخی افراد با مغالطه کردن، حریم خصوصی را با حریم عمومی اشتباه معنا می کنند خاطرنشان کرد: از نظر فقهی بسیار روشن است که رفتارهای فردی اگر تاثیرات اجتماعی بر جای گذارد، حیث تاثیرگذاری اجتماعی آن سبب می شود که آن رفتار، از امور شخصی بودن خارج شود و داخل در امور عامه گردد.

ارسال نظرات