۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۷۲۲۳۱۰
استاد سطوح عالی حوزه علمیه:

کتاب ولایت و حکمرانی فقیه نشانگر نبوغ شهید سید مصطفی خمینی است

کتاب ولایت و حکمرانی فقیه نشانگر نبوغ شهید سید مصطفی خمینی است
حجت الاسلام کریمی گفت: با مقایسه کتاب ولایت و حکمرانی فقیه با سایر کتاب های چاپ شده در این زمینه، امتیازات و نوآوری های علامه شهید حاج مصطفی خمینی را به عیان قابل مشاهد است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالقاسم کریمی مترجم کتاب ولایت و حکمرانی فقیه در کرسی ترویجی «بررسی و ارزیابی کتاب ولایت و حکمرانی فقیه» ترجمه رساله ولایت فقیه آیت الله شهید سید مصطفی خمینی (ره) که در سالن جلسات موسسه آموش عالی حوزوی امام رضا (ع) برگزار شد اظهار داشت: این کتاب در ضمن مباحث کتاب البیع علامه شهید حاج آقا مصطفی خمینی است که دو بار به چاپ رسیده است.

وی در ادامه افزود: این کتاب را وقتی ما با ۱۶ کتاب و رساله دیگر در موضوع ولایت فقیه که متقدم بر کتاب ولایت و حکمرانی فقیه بودند، مقایسه کردیم امتیازات و نوآوری های علامه شهید حاج مصطفی خمینی را به چشم خود دیدیم و انسان خلاقیت و نبوغی را که برای ایشان بیان می کنند در این کتاب به عیان لمس و مشاهده می‌کند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حاج آقا مصطفی در این کتاب یک تمهید و دو مقدمه آورده اند ابراز کرد: ایشان در تمهید کتاب مباحث تشکیل حکومت و وظیفه پیامبران را بیان می کند و قبل از اینکه که بسیاری از افراد در آینده برخی از شبهات را مطرح کنند، در دهه ۵۰ به آن مطالب پرداخت است.

حجت الاسلام کریمی در ادامه افزود: از ابتکاراتی که حاج آقا مصطفی در دلایل لفظی ولایت فقیه مطرح می‌کنند این است که ایشان به آیات قرآن کریم استدلال می کنند و در استدلال مستقل به آیات قرآن کریم در موضوع ولایت فقیه خط شکنی کردند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه بیان داشت: در کتاب ولایت و حکمرانی فقیه ارزیابی علمی، سندی و دلالی روایات پرداخته شده است که بر اختصاص حکومت و بیعت ائمه معصومین(ع) دلالت دارند و توجه حاج آقا مصطفی به این روایات و پرداختن مستقل به آنان از نوآوری های ایشان است که در آثار علمی قبل از او کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام کریمی افزود: قبل از دیدگاه مرحوم حاج مصطفی خمینی به شرط فقاهت و عدالت توجه بسیار شده است و بر روی آن بسیار بحث گردیده است؛ اما ایشان شرط آگاهی به امور زمانه و اطلاع از اوضاع سیاسی را شرط سوم و از صفات ولی فقیه بیان می کند که قبل از ایشان به صورت هدفمند و متمرکز بر این مطلب پرداخت نشده بود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ابتکارات حاج آقا مصطفی در موضوع ولایت فقیه این است که ایشان به شرایط تصدی زعامت پرداخته و وظایف فقیه در شرایط مختلف را به بحث و گفت وگو گذاشته است.

وی در پایان این نشست علمی افزود: یکی از کارهای خوبی که در این کتاب انجام شده است مقایسه تطبیقی این کتاب با کتاب هایی بود که دستاورد های بهتری از این کتاب داشتند و ما سعی کردیم اشکال هایی که در موضوع مربوطه موجود بود را درشانزده منبع متقدم و دوازده منبع متاخر از منابع مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی آورده و اشاره کنیم.

ارسال نظرات