۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۷۲۲۳۸۷

طرحی نو از یک برنامه دینی و عاشورایی

طرحی نو از یک برنامه دینی و عاشورایی
برنامه «حسینیه معلی» به تهیه‌کنندگی سعید ستودگان در قالب یک برنامه «رئالیتی شو» توانست با جسارت و ساختارشکنی در قالب برنامه‌های دینی و مذهبی برای اولین به تصویر بکشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در روزهایی که تلویزیون از فقدانِ سریالِ مناسبتی جذاب خصوصاً در ایام محرم رنج می‌برد و دوباره دست به دامانِ نوستالژی‌هایی همچون «شب دهم» و «مختارنامه» شد، برنامه «حسینیه معلی» به تهیه‌کنندگی سعید ستودگان در قالب یک برنامه رئالیتی شو توانست با جسارت و ساختارشکنی در قالب برنامه‌های دینی و مذهبی برای اولین بار یک هیئت کامل  با همه ابعاد و ظرفیت‌های موجود در مجالس اهل‌بیت را در قاب  تلویزیون به تصویر بکشد و مخاطب را با طرح نویی از یک برنامه دینی و عاشورایی مواجه سازد تا با هوشمندی فضای معنوی و حالِ خوش موجود در مداحی را به مخاطب تلویزیونی انتقال دهد.

برنامه‌ای در پی کشف استعدادهای ناب

این برنامه که در پی کشف استعدادهای ناب در حوزه مدیحه‌سرایی و ستایشگری است انصافاً کار خود را درست انجام داده و توانسته از یکسو با تناسب لازم به لحاظ زمان پخش برای افرادی که شرایط حضور در دسته‌جات عزاداری و مساجد و تکایا را ندارند حال خوبی را رقم بزند و از سوی دیگر برای علاقه‌مندان و فعالان در عرصه مقدس مداحی و ذاکری به‌ویژه نوجوانان و جوانان فرصتی بی‌نظیر فراهم آورد تا نزد پیشکسوتان و کار بلدان این عرصه خود را بیازمایند، آزمونی که البته در آن‌همه برنده هستند و هیچ برتری بین شرکت‌کنندگان وجود ندارد.

این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست

سازندگان «حسینیه معلی» با توجه به حساسیت حوزه مذهبی با احترام و ایمان به این اصل که اباعبدالله ساری و جاری در زندگی مردم است و تحقق شعار «این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست»مخاطب خود را تمام اعضای خانواده دانسته‌اند و ازاین‌رو برای ساخت برنامه خود رده سنی خاصی یا شکل و قالبی واحد در نظر نگرفته‌اند.

ذاکران حاضر نه در قامت داورانی سخت‌گیر بلکه در نقش همراهانی دلسوز، از دستگاه‌های موسیقی تا لحن و اجرا و استایل شرکت‌کنندگان را موردبررسی قرار می‌دهند و نکاتی کاملاً برگرفته از تجربه و تخصصشان را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند و گاهی حتی با آن‌ها در خوانش و مداحی همراه می‌شوند و حال و هوایی دوست‌داشتنی و روحانی را بر فضای استودیو حکم‌فرما می‌کنند.

علاوه بر مداحی و نوحه‌خوانی به بحث تعزیه و مقتل خوانی نیز در این برنامه توجه می‌شود که باوجود سابقه آن در فرهنگ دینی ما امری بسیار ارزشمند است و چه‌بسا شایسته است این برنامه زمان بیشتری را به این مهم اختصاص دهد.

گونه‌ای آسیب شناسی مداحی

همچنین با توجه به آنکه یکی از آفت‌های سال‌های اخیر در حوزه مداحی استفاده برخی مداحان از ملودی آهنگ‌های پاپ فارسی برای خواندن اشعار مداحی است که باعث وهن مراسم عزاداری نیز می‌شود و این مراسم سنتی مذهبی را از مسیر اصلی خود خارج می‌کند، برنامه‌هایی چون حسینیه معلی می‌توانند به الگوسازی صحیح از یک برنامه مداحی و مرثیه‌سرایی نیز تبدیل شوند.

در پایان باید گفت «حسینیه معلی» را بایستی جهشی در عرصه صداوسیمای جمهوری اسلامی و هنر انقلاب قلمداد کرد. برنامه‌ای که نشان داد صداوسیما می‌تواند در عین اینکه مخاطب را پای تلویزیون بکشاند، حسینیه هم باشد و اندیشه و محتوای متعالی و معلی را هم ارائه دهد. امید آنکه تولید این برنامه با قوت و حمایت مدیران ادامه یابد.

ارسال نظرات