۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۲
کد خبر: ۷۲۲۶۱۲

تخصیص سالانه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان

تخصیص سالانه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان
رئیس اتحادیه نان‌های حجیم گفت:دولت سالانه حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به یارانه نان تخصیص می‌دهد.

محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی (حجیم و غیرحجیم) تهران گفت: یک بار در سال ۱۳۸۹ یارانه نان هدفمند شد. در آن سال یارانه نان به حساب مردم واریز شد و با توجه به ایجاد فضای رقابتی برای نانوایان کیفیت نان نیز خواه ناخواه افزایش یافت.

وی اظهار داشت: در حال حاضر دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت میکند. این در حالی است که نه مردم از کیفیت نان رضایت دارند و نه برای تولیدکنندگان با توجه به افزایش ۲۰۰ درصدی هزینه تولید انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت باقی مانده است.

کرمی درباره افزایش ۲۰۰ درصدی هزینه پخت نان عنوان کرد: با توجه به ثبات قیمت نان در سه سال اخیر، افزایش ۲۰۰ درصد هزینه طبخ نان دور از ذهن نیست. برای مثال در سال جاری در کنار سایر هزینه ها، فقط هزینه کارگری ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد.

رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی (حجیم و غیرحجیم) تهران خاطرنشان کرد: شیوه فعلی پرداخت یارانه نان منسوخ است. در روش‌های جدید یارانه مستقیماٌ به حساب مردم واریز می‌شود و یا در قالب بسته حمایتی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

کرمی گفت: بهترین راه حل برای رضایتمندی سه گروه را آزادسازی و پرداخت یارانه به مردم دانست و افزود: این موضوع حتی چندی پیش به سمع و نظر رئیس دولت رسید.

وی با اشاره به وجود مشکلات مذکور در بخش صنعتی نیز بیان کرد: اردیبهشت ماه آزادسازی در بخش نان صنعتی انجام شد؛ اما بدون اینکه به زیرساخت‌های مورد نیاز توجهی شود. از سال ۸۶ به بعد مصوبات دولت در راستای این بود که ۴۰ درصد نان کشور به سمت صنعتی برود. اما اکنون روی ۱۵ درصد مانده ایم که بعد از آزادسازی این بخش به دلیل قدرت خرید پایین مردم این درصد کمتر هم شد.

رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی (حجیم و غیرحجیم) تهران با طرح این پرسش که چه کسی باید پاسخگوی شرایط فعلی باشد، تصریح کرد: در این مدت بالای ۲۰۰ نامه به مسئولان کشور نوشته ایم. اما به دلیل نبود یک متولی واحد هیچکس پاسخگو نیست.

کرمی با تأکید بر اینکه حال این صنف خوب نیست، یادآور شد: در حال حاضر دولت به بخش صنعتی ۱۵ درصد یارانه پرداخت می‌کند. این رقم در مقابل هزینه‌های واحد‌های نانوایی بسیار ناچیز است.

رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی (حجیم و غیرحجیم) تهران در پایان طرح نصب دستگاه‌های پوز در نانوایی‌ها یک طرح شکست خورده دانست و بیان کرد: ما همان زمان نیز با این طرح مخالفت کردیم، چراکه می‌دانستیم جوابگو نخواهد بود. حال وزارت اقتصاد به عنوان متولی این طرح پاسخگو نیست که فاز سوم و چهارم این طرح به کجا رسید. تاکنون نیز وزارت اقتصاد گزارشی درباره این طرح ارائه نکرده است.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات